4 586 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Rör i rör eller utanpåliggande vatten?
Jag står inför en rejäl renovering av vårt nu 35 år gamla badrum, där jag ska riva upp hela golvet och förstärka golvbjälkarna med limträbalkar (för att tvättmaskincentrifugen får golvet att vibrera så att den gamla klinkern har spruckit) samt riva bort alla gipsplattor på väggarna och göra allt nytt enligt konstens alla regler.
Nu undrar jag dock om jag ska välja rör i rör för vatteninstallationen eller göra det litet enklare för mig med utanpåliggande förkromade rör. Det blir såväl separat duschörna som badkar och handfat och dessutom tvättmaskin som ju också ska ha vattenanslutning.
Vattnet kommer idag in i badrummet via 15 mm prisolrör som dragits dolt från källaren upp till andra våningen (förhoppningsvis utan skarvar). Att få in rör i rör vid renovering känns inte helt trivialt. Det kan eventuellt kräva att man fräser ut rejäla kanaler i existerande brädväggar, samt drar rören i golvbjälklaget med åtföljande ytterligare försvagning av de redan klena golvbjälkarna. Dessutom kommer det att krävas att jag fäller in ett ganska stort och dyrt fördelningsskåp i någon vägg och rören och anslutningsdetaljerna verkar inte heller direkt billiga.
Detta gör att jag idag lutar åt att göra en utanpåliggande installation.
Vad tycker ni?
Nu undrar jag dock om jag ska välja rör i rör för vatteninstallationen eller göra det litet enklare för mig med utanpåliggande förkromade rör. Det blir såväl separat duschörna som badkar och handfat och dessutom tvättmaskin som ju också ska ha vattenanslutning.
Vattnet kommer idag in i badrummet via 15 mm prisolrör som dragits dolt från källaren upp till andra våningen (förhoppningsvis utan skarvar). Att få in rör i rör vid renovering känns inte helt trivialt. Det kan eventuellt kräva att man fräser ut rejäla kanaler i existerande brädväggar, samt drar rören i golvbjälklaget med åtföljande ytterligare försvagning av de redan klena golvbjälkarna. Dessutom kommer det att krävas att jag fäller in ett ganska stort och dyrt fördelningsskåp i någon vägg och rören och anslutningsdetaljerna verkar inte heller direkt billiga.
Detta gör att jag idag lutar åt att göra en utanpåliggande installation.
Vad tycker ni?
Kolla detta badrumsfördelarsystem. Det kan kanske vara en lösning.
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/Folder_fordelare.pdf
Själv har jag köpt det till att ha i diskbänksskåpet för att fördela till den lilla hon i köket.
Jag har inte monterat det än, dock.
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/Folder_fordelare.pdf
Själv har jag köpt det till att ha i diskbänksskåpet för att fördela till den lilla hon i köket.
Jag har inte monterat det än, dock.
Inte bara design. Tjejen är nästan totalt ointresserad av design och hipphetsfaktor. Men när det kom till synliga vs dolda rör i badrummet fanns det ingen tvekan om att det ska vara dolt, om det går. Bara pga städningen.Ugglan skrev:
Tack Mickael_L!
Det var precis något sådant här som jag skulle behöva. Ger
- inga utanpåliggande rör
- inga tjocka rör-i-rör-dragningar i väggar och golv, utan vanliga 15 mm prisolrör i väggarna utan dolda skarvar
- inget stort och dyrt fördelarskåp som ska fällas in vattentätt i väggen
- snyggt och praktiskt
mm mm
Det blir det nog för mig
Det var precis något sådant här som jag skulle behöva. Ger
- inga utanpåliggande rör
- inga tjocka rör-i-rör-dragningar i väggar och golv, utan vanliga 15 mm prisolrör i väggarna utan dolda skarvar
- inget stort och dyrt fördelarskåp som ska fällas in vattentätt i väggen
- snyggt och praktiskt
mm mm
Det blir det nog för mig
Klicka här för att svara