2 232 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Våtrumsvägg
Hej på er
Säker vatten har gjort tester på en "ny" våtrumsvägg hos SP, där man bla byggt upp en vägg, monterat inredning, kört ETAG test, belastat bla wc med 460kg, handtag med 160kg och därefter kört ett ETAG test igen med GODA resultat.
De har utformat väggen pga att hål och montering av inrdningsdetaljer ALLTID kommer att behövas.
Man har insett att man inte kan kortla överallt...
Väggen är byggd av 45*70 cc 450mm 15mm plywood och våtrumsskiva / gipsskiva
Finns även beskriven i HusAMA
Hål ska borras genom YTSKIKT, silicone i hålet, VVSskruv som INTE går igenom, då håller det tätt enl. SP och säkervatten
Säker vatten har gjort tester på en "ny" våtrumsvägg hos SP, där man bla byggt upp en vägg, monterat inredning, kört ETAG test, belastat bla wc med 460kg, handtag med 160kg och därefter kört ett ETAG test igen med GODA resultat.
De har utformat väggen pga att hål och montering av inrdningsdetaljer ALLTID kommer att behövas.
Man har insett att man inte kan kortla överallt...
Väggen är byggd av 45*70 cc 450mm 15mm plywood och våtrumsskiva / gipsskiva
Finns även beskriven i HusAMA
Hål ska borras genom YTSKIKT, silicone i hålet, VVSskruv som INTE går igenom, då håller det tätt enl. SP och säkervatten
Tack för informationen, mycket intressant!
Vad skulle du våga sätta upp i denna väggkonstruktion? Tänker främst på skåp, handdukstork och duschväggar (sån där hörna med två runda glasdörrar, 90x90). Vore ju supersmidigt att slippa massa kortlingar som man är orolig över att sätta fel.
Vad skulle du våga sätta upp i denna väggkonstruktion? Tänker främst på skåp, handdukstork och duschväggar (sån där hörna med två runda glasdörrar, 90x90). Vore ju supersmidigt att slippa massa kortlingar som man är orolig över att sätta fel.
Jag har själv använt exakt denna konstruktion i två badrum (utan att veta om detta experiment) och jag skulle våga sätta upp allt, kanske även vägghängd toa om man använder hög fixtur (som ju dels står fast på golvet, dels har en hyfsad hävarm i infästningen (men för säkerhets skull kortlade jag för fixturen.
vad jag förstog så är det tänkt att den ska klara "allt"
ska finnas en broschyr på sakervatten.se att ladda ner och säkert även mer info
finns en heldel info på sidan såg jag nu, klicka på branschregler så kommer ni rätt
ska finnas en broschyr på sakervatten.se att ladda ner och säkert även mer info
finns en heldel info på sidan såg jag nu, klicka på branschregler så kommer ni rätt
Redigerat:
Med tanke på att skidbindningar monteras på liknande sätt så borde det ju hålla. Kort skruv ner genom toppskiktet (=tätskikt) och ner i trät, epoxy eller liknande i hålet. Limmet vid montering av skidor är främst till för att täta mot vatten. Om man fuskar med limmet ruttnar trät runt gängorna och bindningen lossnar, fusk i badrum borde ge sig till känna på samma sätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det känns som att man då kommer att behöva VVS skruv i väldigt många olika längder. Typ från 25 - 70 mm i 2mm increment.
Produkter som diskuteras: "VVS skruv"
VVS-skruv
En VVS-skruv är en skruv som används inom VVS (värme, ventilation och sanitet) för att fästa rör och andra VVS-komponenter. Dessa skruvar är vanligtvis tillverkade av rostfritt stål eller annat korrosionsbeständigt material för att tåla
Läs mer
Hmm, enligt broschyren ska man dra skruven genom hela plywoodskivan så den sticker ut på baksidan.
Då borde man väl inte behöva ha en så många längdvarianter!?!
http://www.sakervatten.se/download/772/Folder_Vt0072umsvg0067_2012_korr6.pdf
Då borde man väl inte behöva ha en så många längdvarianter!?!
http://www.sakervatten.se/download/772/Folder_Vt0072umsvg0067_2012_korr6.pdf
eller?! bece du har rätt... broschyren visar så... konstigt
Ringde upp säkervatten:
Man ska borra genom yt och tätskikt MEN INTE våtrumsskiva och plywood, i med silicone och skruven ska gå genom skivan
Så det bör räcka med några få längder.
Ringde upp säkervatten:
Man ska borra genom yt och tätskikt MEN INTE våtrumsskiva och plywood, i med silicone och skruven ska gå genom skivan
Så det bör räcka med några få längder.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden