8 428 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Dyr offert badrum
Sida 1 av 3
Har hört runt med lite byggföretag angående offert för vårt badrum, men bara ett företag har visat intresse. Vi har kollat upp referenser och de verkar pålitliga, men offerten var väldigt dyr tycker jag, eller är detta vad man kan vänta sig?
Vårt badrum är väldigt litet, 3,5kvm.
Vi kommer stå för all rivning själva.
Vi har även nästan allt material redan.
Det som ska göras är:
Gjuta ny golvplatta
Finspackling golv
Montera gipsskivor på väggar och tak.
Nytt avlopp i badrummet
Ny golvbrunn
Elburen golvvärme
Dra nya vattenledningar till dusch, toalett och tvättställ
Kakel och klinker plattsättning med fuktspärr bakom
Installation av våtrumsfläkt
Mindre elarbeten
Vi har allt material förutom flytspackel, gipsskivor, avloppsbrun, avloppsrör, golvvärme, kromade rör och våtrumsfläkt.
Vi har fått en offert på 105 000kr.
Arbetskostnaden är beräknad till 69 400kr och materialet enligt ovan till 35000kr.
Detta är ingenting jag kommer anlita, vi har gjort allt annat på huset själva och tänkte även göra detta själva, men tänkte att vi kunde lyxa till lite med det sista renoveringsarbetet. Men är detta vad man får förvänta sig om man anlitar någon?
Vårt badrum är väldigt litet, 3,5kvm.
Vi kommer stå för all rivning själva.
Vi har även nästan allt material redan.
Det som ska göras är:
Gjuta ny golvplatta
Finspackling golv
Montera gipsskivor på väggar och tak.
Nytt avlopp i badrummet
Ny golvbrunn
Elburen golvvärme
Dra nya vattenledningar till dusch, toalett och tvättställ
Kakel och klinker plattsättning med fuktspärr bakom
Installation av våtrumsfläkt
Mindre elarbeten
Vi har allt material förutom flytspackel, gipsskivor, avloppsbrun, avloppsrör, golvvärme, kromade rör och våtrumsfläkt.
Vi har fått en offert på 105 000kr.
Arbetskostnaden är beräknad till 69 400kr och materialet enligt ovan till 35000kr.
Detta är ingenting jag kommer anlita, vi har gjort allt annat på huset själva och tänkte även göra detta själva, men tänkte att vi kunde lyxa till lite med det sista renoveringsarbetet. Men är detta vad man får förvänta sig om man anlitar någon?
Så vad är det för materiel ni har då? Alla tänkbara vvs-kopplingar, stosar, elmaterial, tätskikt, utskikt, fog osv? Perfekt. För det blir dyrt när en hantverkare skall sätta sig i bilen och åka till grossisten.. Jag försöker inte vara dum, vet bara hur det brukar kunna bli när man tror man har allt och hantverkaren menar på motsatsen.daysconfused skrev:
Arbetstiden, är den inkl moms? Jag antar det? det är nästan 1 gubbe i tre veckor, men det inkluderar ju sannolikt underentreprenörer för vvs och el om det är en ren "byggfirma" som lämnat priset.
Är det en lägenhet på 96: våningen utan hiss, ett ödetorp utan körväg eller en villa i ett vanligt kvarter?
Svårt (omöjligt) att svara på, det låter dock inte totalt åt he.
Hade grannar som renoverade sina dusch/toaletter i ungefär samma storlek som ert. Det kostade 100' då, för 8 år sedan så att det fortfarande kostar 100' låter ju förträffligt. Då fanns ju inte rot-avdraget heller. Vid fullt ROT så blir det ju inte mer än 69 700:- för badrummet. Tycker inte att det låter så farligt, men visst blir det billigare att göra själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Arbetskostnaden är nog inte så mycket att orda om. Men materialet ser kanske lite dyrt ut om det bara är det uppräknade som saknas, jag förutsätter att du glömde tätskiktet i listan.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Med arbetskostnader för både "badrumsbyggaren" och vvs samt elektriker så tycker jag det låter fullt rimligt i arbetskostnad...
Håller med pinnladan också för det brukar oftast bli ganska rörigt och fördyrande när kunden i sig tror sig ha "allt" redan.
Dessutom är det en annan sak som har och göra med hur folk räknar när de lämnar priser på jobb och det är att närkunden själv ordnar material så lägger ofta hantverkaren på lite extra tid när de räknar på jobbet eftersom de inte vet vad det är för saker som de ska jobba med och det är en väsentlig skillnad på att montera t.ex en Hafa duschdörr eller en INR eller duscholux etc.
Att du som hempularen skriver sannolikt redan har räknat in att du skaffar tätskiktet hoppas jag inte för nästa problem är att ska du ha utfört badrummet ordentligt och seriöst så gäller det att den hantverkare du anlitar är behörig att arbeta med det tätskikt du väljer att handla.
Det är nämligen så att det finns 3st kurser de ska ha gått varav steg 3 är en kurs som tillverkaren tillhandahåller för att man ska bli behörig att arbeta med deras material.
Av denna anledningen sågar jag i princip alla dessa småskuttare som gör badrum där kunder själv skaffat t.ex Biltema eller liknande budget-tätskikt då jag inte kan föreställa mig att de har gått någon steg 3 kurs hos dessa leverantörer...
I övrigt är det oftast omöjligt att svara på priser som pinnladan skriver eftersom det är så många faktorer som t.ex tillgänglighet som styr priset.
Håller med pinnladan också för det brukar oftast bli ganska rörigt och fördyrande när kunden i sig tror sig ha "allt" redan.
Dessutom är det en annan sak som har och göra med hur folk räknar när de lämnar priser på jobb och det är att närkunden själv ordnar material så lägger ofta hantverkaren på lite extra tid när de räknar på jobbet eftersom de inte vet vad det är för saker som de ska jobba med och det är en väsentlig skillnad på att montera t.ex en Hafa duschdörr eller en INR eller duscholux etc.
Att du som hempularen skriver sannolikt redan har räknat in att du skaffar tätskiktet hoppas jag inte för nästa problem är att ska du ha utfört badrummet ordentligt och seriöst så gäller det att den hantverkare du anlitar är behörig att arbeta med det tätskikt du väljer att handla.
Det är nämligen så att det finns 3st kurser de ska ha gått varav steg 3 är en kurs som tillverkaren tillhandahåller för att man ska bli behörig att arbeta med deras material.
Av denna anledningen sågar jag i princip alla dessa småskuttare som gör badrum där kunder själv skaffat t.ex Biltema eller liknande budget-tätskikt då jag inte kan föreställa mig att de har gått någon steg 3 kurs hos dessa leverantörer...
I övrigt är det oftast omöjligt att svara på priser som pinnladan skriver eftersom det är så många faktorer som t.ex tillgänglighet som styr priset.
Tack för alla svar! Ok, då låter det ju ganska rimligt ändå.
Vi har köpt eget tätskikt på Bauhaus och jag glömde skriva med det, för tätskiktet
ingick i priset. De vägrade använda sig av tätskiktet jag köpt på Bauhaus
Men, då är frågan hur pass svårt det är att göra jobbet själv och om det är värt pengarna att låta en hantverkare göra det.
Huset är en liten vanlig villa byggd på 20-talet. Badrummet ligger nere i källaren så det är betonggolv och 2 av väggarna är betongväggar.
Även om det är en hel del regler som måste följas till fullo så undrar jag dock hur mycket som kan gå fel om man skulle göra någon liten miss med tätskikt om man gör det själv. Badrummet ligger ju ändå i källaren och fukten kan väl inte direkt ta sig någonstans förutom uppåt.
Efter syllbyte, isolering av husgrund och totalrenovering invändigt och utvändigt skulle det dock vara fruktansvärt skönt att anlita någon till det här jobbet så det lutar åt det. Känns dumt att göra något fel när arbetet nästan är klart
Vi har köpt eget tätskikt på Bauhaus och jag glömde skriva med det, för tätskiktet
ingick i priset. De vägrade använda sig av tätskiktet jag köpt på Bauhaus
Men, då är frågan hur pass svårt det är att göra jobbet själv och om det är värt pengarna att låta en hantverkare göra det.
Huset är en liten vanlig villa byggd på 20-talet. Badrummet ligger nere i källaren så det är betonggolv och 2 av väggarna är betongväggar.
Även om det är en hel del regler som måste följas till fullo så undrar jag dock hur mycket som kan gå fel om man skulle göra någon liten miss med tätskikt om man gör det själv. Badrummet ligger ju ändå i källaren och fukten kan väl inte direkt ta sig någonstans förutom uppåt.
Efter syllbyte, isolering av husgrund och totalrenovering invändigt och utvändigt skulle det dock vara fruktansvärt skönt att anlita någon till det här jobbet så det lutar åt det. Känns dumt att göra något fel när arbetet nästan är klart
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Om det är i en källare med risk för tillskjutande fukt underifrån så gäller lite speciella regler, enkelt utryckt så skall det inte fuktspärras då. Men titta på reglerna från BKR och fråga folk som kan den biten bättre (ex. här på forumet).
Om ni gör det själva så måste ni fortfarande anlita en elektriker. Ev. kan ni komma övverens med elektrikern om att själv göra vissa moment, ex. lägga ut golvvärmen, om han kommer och inspekterar (och kontrollmäter) innan ni spacklar. Även den nivån är olaglig (behörighetskrävande att lägga ut golvvärme), men det bryts ganska ofta mot det. Om ni inte har jordfelsbrytare idag så måste en sådan in nu.
Om ni gör det själva så måste ni fortfarande anlita en elektriker. Ev. kan ni komma övverens med elektrikern om att själv göra vissa moment, ex. lägga ut golvvärmen, om han kommer och inspekterar (och kontrollmäter) innan ni spacklar. Även den nivån är olaglig (behörighetskrävande att lägga ut golvvärme), men det bryts ganska ofta mot det. Om ni inte har jordfelsbrytare idag så måste en sådan in nu.
Som jag har förstått det så ska man inte tätskikta hela rum i källaren. Eftersom huset är från -20 så är ju det antagligen inte isolerat och då behöver fukten ha någonstans att leta sig ut. Enligt BKR ska väl bara dushhörna tätskiktas mot betong i oisolerad källare och givetvis tätas mot träkonstruktion.
Fördelen med att inte göra själv är väl just att man slipper göra det. Kan göra nåt annat kul istället. Men eftersom du hänger här på forumet och har renoverat resten av huset själv så antar jag att du tycker att det är kul att göra själv också så är det inte bråttom, så varför inte?!
Fördelen med att inte göra själv är väl just att man slipper göra det. Kan göra nåt annat kul istället. Men eftersom du hänger här på forumet och har renoverat resten av huset själv så antar jag att du tycker att det är kul att göra själv också så är det inte bråttom, så varför inte?!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som jag misstänkte ville de inte använda ert inköpta tätskikt och det har som sagt med behörigheter att göra och inte för att de vill sälja på er andra saker och tjäna pengar på materialet som många annars brukar antyda här på forumet. 
Som någon redan berättat så är det speciellt med tätskikt i källare och det är alltså bara i själva duschzonen man ska täta samt ca. 20cm utanför duschzonen. Dock ska det användas brunnsmanschett och liknande också.
Som någon redan berättat så är det speciellt med tätskikt i källare och det är alltså bara i själva duschzonen man ska täta samt ca. 20cm utanför duschzonen. Dock ska det användas brunnsmanschett och liknande också.
Klart man kan göra våtrum själv och det blir billigare. Sen bör man dock vara beredd att ta eventuella konsekvenser med...
Anlitar man ett behörigt företag för detta så klart det kostar! Det man som kund vill åt är företagets försäkringar om något skulle bli fel och ja, det kostar såklart och det gör även att företaget inte använder annat material än det som de kan _garantera_ fungera.
Elen är ju sen behörighetskrävande enligt lag så den kostnaden kommer man normalt aldrig ifrån.
En fördel till är om man funderar på att sälja inom säg en tio år så kan det vara bra att ha intyg på våtrum mm, jag hade direkt skrivit ner ett badrum om det inte finns intyg så man kan väl se det lite som att man höjer värdet på huset med nästan samma pengar och sen skrivs det av med en 10% per år.
/Kent
Anlitar man ett behörigt företag för detta så klart det kostar! Det man som kund vill åt är företagets försäkringar om något skulle bli fel och ja, det kostar såklart och det gör även att företaget inte använder annat material än det som de kan _garantera_ fungera.
Elen är ju sen behörighetskrävande enligt lag så den kostnaden kommer man normalt aldrig ifrån.
En fördel till är om man funderar på att sälja inom säg en tio år så kan det vara bra att ha intyg på våtrum mm, jag hade direkt skrivit ner ett badrum om det inte finns intyg så man kan väl se det lite som att man höjer värdet på huset med nästan samma pengar och sen skrivs det av med en 10% per år.
/Kent
Ja, det är ju just det där med värdet som är problemet.
Huset ligger i ett område i Sverige där hus är relativt billiga.
Vi har lagt ned sammanlagt 300 tusen på huset med köpeskillingen inräknad.
Enligt mäklare får vi ungefär 400 tusen för det när badrummet är klart. Då är frågan vad som lönar sig bäst. Att göra det själv, men kanske ta konsekvensen att man får lite mindre för huset. Eller anlita någon att göra det och få lite mer för huset.
Elektriker har vi inom familjen som har dragit resten av elen i huset så det får vi gratis om vi gör det själva.
Det jag dock bävar mig mest för är det här med gjutning av golvet, flytspackling, byte av golvbrunn och avloppsrör. Det måste ju vara extremt gamla grejer som ligger där nu och hur får man ihop det med nya rör och brunnar? När väl det är ur vägen blir nog resten inga större problem. Men det går väl att läsa sig till hur man ska göra det på ett bra sätt.
Tack för alla bra svar jag fått förresten!
Huset ligger i ett område i Sverige där hus är relativt billiga.
Vi har lagt ned sammanlagt 300 tusen på huset med köpeskillingen inräknad.
Enligt mäklare får vi ungefär 400 tusen för det när badrummet är klart. Då är frågan vad som lönar sig bäst. Att göra det själv, men kanske ta konsekvensen att man får lite mindre för huset. Eller anlita någon att göra det och få lite mer för huset.
Elektriker har vi inom familjen som har dragit resten av elen i huset så det får vi gratis om vi gör det själva.
Det jag dock bävar mig mest för är det här med gjutning av golvet, flytspackling, byte av golvbrunn och avloppsrör. Det måste ju vara extremt gamla grejer som ligger där nu och hur får man ihop det med nya rör och brunnar? När väl det är ur vägen blir nog resten inga större problem. Men det går väl att läsa sig till hur man ska göra det på ett bra sätt.
Tack för alla bra svar jag fått förresten!
Nya rör med gamla är en baggis! 
Ser ut som stora slangklämmor, kostar typ en 200:- och monteras som slangklämmor med hylsa i plaströret.
Kolla med nån bra firma som säljer till privatpersoner. Senast jag köpte så kostade de 125:- exkl moms men det var ett par år sen.
Kapa av det gamla med tigersågen bara så löser det andra sig. Det är alltså grymt lätt med de prylarna.
/Kent
Ser ut som stora slangklämmor, kostar typ en 200:- och monteras som slangklämmor med hylsa i plaströret.
Kolla med nån bra firma som säljer till privatpersoner. Senast jag köpte så kostade de 125:- exkl moms men det var ett par år sen.
Kapa av det gamla med tigersågen bara så löser det andra sig. Det är alltså grymt lätt med de prylarna.
/Kent
Ok, tack för tipset! Lutar allt mer och mer åt att jag även ska ta mig an detta projekt på egen hand.
Som redan skrivet, denna biten är det minst problem med då du får göra den själv så länge du följer montageinstruktionerna! (säkervatten trycker extra hårt på den biten) Gamla rör som ansluts till nya = en baggis som snickarboa skriver! Vägledning får du garanterat här på forumet om du inte kan läsa dig till kunskapen!daysconfused skrev:Det jag dock bävar mig mest för är det här med gjutning av golvet, flytspackling, byte av golvbrunn och avloppsrör. Det måste ju vara extremt gamla grejer som ligger där nu och hur får man ihop det med nya rör och brunnar? När väl det är ur vägen blir nog resten inga större problem. Men det går väl att läsa sig till hur man ska göra det på ett bra sätt.
Jag håller med att med tanke på husets värde så gör så mycket som möjligt själv och ta eventuellt in någon om ni inte känner er bekväm med något moment, men att ta in en hantverkare för att göra ett 3,5 kvm badrum och betala över 100 000:- när huset är värt ca 400 000:- känns som lite att ta i om ni nu inte absolut vill slippa att göra något själv.