13 140 läst ·
14 svar
13k läst
14 svar
Sugande underlag eller inte?
Jag ska passa på att köpa Cascos tätskiktssystem på K-Rauta nu när dom har 20% rabatt på dom.
I Cascos instruktion "Montera keramik" så står det "För sugande underlag, använd WetStop lim eller AquaStop. För icke sugande underlag, använd WetBlock"
Vilka våtrumsskivor räknas som sugande?
Är det ett icke sugande underlag så ska jag ju ha WetBlock och kan då använda det att limma överlappen med också vilket verkar smidigt. Eller rekommenderar ni att man ska använda deras WetBlock 2-komp för överlappen ändå?
I Cascos instruktion "Montera keramik" så står det "För sugande underlag, använd WetStop lim eller AquaStop. För icke sugande underlag, använd WetBlock"
Vilka våtrumsskivor räknas som sugande?
Är det ett icke sugande underlag så ska jag ju ha WetBlock och kan då använda det att limma överlappen med också vilket verkar smidigt. Eller rekommenderar ni att man ska använda deras WetBlock 2-komp för överlappen ändå?
Jag förstod inte riktigt.
Finns det en ny standard som bara har skivor som är sugande som har blivit godkända?!?
Jag ska ha matta på golvet och keramik på väggarna.
Kollar man här och är intresserad av Norgips skivor så står det att dom inte är sugande...
http://www.gvk.se/godkanda-produkter/vatrumsskivor
Finns det en ny standard som bara har skivor som är sugande som har blivit godkända?!?
Jag ska ha matta på golvet och keramik på väggarna.
Kollar man här och är intresserad av Norgips skivor så står det att dom inte är sugande...
http://www.gvk.se/godkanda-produkter/vatrumsskivor
Nja det finns hur mycket skivmaterial som helst vad har du eller vad skall du köpa för skivor.Alla dessa specialskivor som är färdiga och inte behöver primas först kostar en förmögenhet en vanlig enkel godkänd skiva ligger på runt 300kr st och dom är nästan uteslutande sugande.
Nu har jag varit ute och handlat material och säljaren på K-Rauta sa ungefär vad ni sagt att alla skivor är sugande.
Jag måste ändå säga att det är förvirrande för en lekman när man går in på GVK och BKR och dom listar olika skivor som sugande och icke sugande.
I fallet med Norgips skivor är det extra förvirrande då GVK säger att skivan inte är sugande medan GVK säger att den är sugande.
Båda branschorganisationerna rekommenderar att man ska följa tätskiktsleverantörens anvisningar vid montering.......
Jag måste ändå säga att det är förvirrande för en lekman när man går in på GVK och BKR och dom listar olika skivor som sugande och icke sugande.
I fallet med Norgips skivor är det extra förvirrande då GVK säger att skivan inte är sugande medan GVK säger att den är sugande.
Båda branschorganisationerna rekommenderar att man ska följa tätskiktsleverantörens anvisningar vid montering.......
Jag jämförde K-rautas priser på Cascos tätskikt med Hornbach och bygghemma.se och kom fram till att även med 20% rabatt är det ej lönsamt att handla där.
Biltemas system är för övrigt överlägset billigast.
//Jonas
Biltemas system är för övrigt överlägset billigast.
//Jonas
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hur står sig Biltemas system kvalitetsmässigt då? Att det är godkänt av BKR har jag förstått, men finns det ett MEN?
Sent from my HTC using Byggahus
Sent from my HTC using Byggahus
Det är väl ett ok test men i slutändan är det intressanta att det är verifierbart i framtiden. Sugande eller ej fastställs av skivtillverkaren och det är på deras uppgift man ska välja övriga systemet. Så även om man i praktiken upplever en yta som att den inte är sugande så skall man dubbelkolla med skivtillverkarens anvisningarSBH skrev:
Angående Biltema så är det inga vidare fel på systemet i sig. Det som eventuellt kan vara nackdel (särskilt för de som har en bit till varuhuset) är att våtrum räknas som utprovat i system vilket innebär att allt skall vara från samma leverantör - primer, fuktspärr, kakelfix mm utom fog. Min upplevelse är att det alltför ofta saknas något vilket kan vara irriterande. Sen är det naturligt att kunskapen på butiksarbetarna inte är alltför inriktat på badrum så någon vidare hjälp skall man inte räkna med, inte ens deras huvudsupport har en susning
Redigerat:
Om din kund får en vattenskada i framtiden så bryr skaderegleraren sig föga på om du som hantverkare anser att materialet ej är sugande när skivleverantören angivit det som sugande. De ser på klassningen hos skivleverantören och fastställer av den uppgiften att det skulle ha använts wetstop och inte wetblock, skadan hade nekats eller jämkats.SBH skrev:
Det finns flera produkter där min och de flesta hantverkares åsikt är att det fungerar ypperligt men det inte följer standard och därför inte är enligt försäkringsvillkoren.
Du nämner själv att produkter har specifikationer och i mina ögon är inte alla sugande trots att specen säger annat
du tänkte så du.
varför man vill veta om det är sugande eller ej är ju så att du får ett bra fäste för massan.
vad för matriall det sedan är i väggen ser alla erfarna bransch folk. vid osäkerhet blir det ju labb.
så klart följer man rekommendationer från fakrikör.
ibland får man testa sig fram så att man får ett godkänt fäste.
sen skall man ju följa vad det rekommenderas. inte hitta på eget.
vid arbete för företag brukar man få spec vad som skall användas.
sen så klart sker besiktning /kontroll.
MAN SKALL ALLTID FÖLJA VAD SOM REKOMMENDERAS OCH INTE GÖRA SOM MAN SJÄLV TYCKER. SÅ KLART DOKUMMENDERAS VAD SOM FINNS INNANFÖR KAKEL/KLINKERS
varför man vill veta om det är sugande eller ej är ju så att du får ett bra fäste för massan.
vad för matriall det sedan är i väggen ser alla erfarna bransch folk. vid osäkerhet blir det ju labb.
så klart följer man rekommendationer från fakrikör.
ibland får man testa sig fram så att man får ett godkänt fäste.
sen skall man ju följa vad det rekommenderas. inte hitta på eget.
vid arbete för företag brukar man få spec vad som skall användas.
sen så klart sker besiktning /kontroll.
MAN SKALL ALLTID FÖLJA VAD SOM REKOMMENDERAS OCH INTE GÖRA SOM MAN SJÄLV TYCKER. SÅ KLART DOKUMMENDERAS VAD SOM FINNS INNANFÖR KAKEL/KLINKERS
Redigerat av moderator:
Har du noterat att Casco för närvarande har två olika monteringsanvisningar?
Dels den som bygger på BBV10, och dels den nya enligt ETAg.
Som jag har fattat det är båda godkända för tillfället, då man väntar på provning av systemet som anges i den nya enligt ETAg..
Dels den som bygger på BBV10, och dels den nya enligt ETAg.
Som jag har fattat det är båda godkända för tillfället, då man väntar på provning av systemet som anges i den nya enligt ETAg..
Klicka här för att svara