Badrumsrenoveringen närmar sig med stormsteg!

Vi ska ha en laminatskiva ovanför tvättmaskin och torktumlare, plus att den ska fortsätta över ett par IKEA-skåp och ansluta mot IKEAS rostfria tvättho. Höjden på IKEA's Faktumskåp är justerbara mha benen och det är höjden på vitvarorna som får bestämma höjden.

Vi kommer att börja med att att låta våra gamla maskiner stå kvar men på sikt vill vi byta. Frågan är på vilken höjd vi ska sätta bänkskivan? Om man frågar tillverkarna säger vissa 15 cm luft ovanför vilket är uteslutet - då måste frun stå på en pall, plus att det kommer att se galet ut.

I nybyggda hus/lägenheter ser man ofta bänkskivor ovanför maskinerna och då bara någon centimeters luftspalt. Finns det någon standard för detta? Vad rekommenderar ni som provat för avstånd mellan golv och underkant på bänkskivan?

• Gilla
Hpa82
  • Laddar…
Mikael_L
Jag satt vanlig kökshöjd i tvättstugan, dvs 90cm ovankant bänkskiva.
Jag provmätte på vår tvättmaskin att den ryms under, och det fanns god marginal.

Jag kan inte se någon direkt anledning till att det inte ska fungera.

90 cm under- eller överkant på skivan? Ungefär hur mycket luftspalt har du mellan maskin och skiva?

Krilleman
Jag har IKEAS bänkskiva "numerär" i ek (3,8cm) i pannrummet med en tvättmaskin under, skivan sitter på 92cm ovankant. Skåpen är ur IKEAS standardsortiment. Allt monterat med extra infästning och kraftigare reglar för att klara tyngre uppgifter i pannrummet.

Maskinen är en Electrolux A+ köpt förra året, ovankant på den är 86, så det ger ett fritt utrymme på 2cm mellan maskin och bänkskiva. Funkar kanon! Vatten och avlopp inkopplat på tvättbänken som står bredvid!

krilleman_215 skrev:
... Allt monterat med extra infästning och kraftigare reglar för att klara tyngre uppgifter i pannrummet. ...
Åh fan.. :thumbup:

Såg att jag inte läste Mikael_L's inlägg så noga. 90 cm överkant skrev du, alltså gissningvis 88 cm underkant.

En följdfråga - hur mycket bredd ska man räkna utöver det som maskinerna själva är? Centrifugeringen kan ju göra att maskinerna vill tassa runt lite. Är tricket att ställa dem tight för att de inte ska promenera iväg eller ska man räkna med 5 mm mellan och vid sidorna av maskinerna?

Nik206, jag kan bara gratulera till att frugan gillar att vara i pannrummet...:p

Krilleman
k_anka skrev:
Nik206, jag kan bara gratulera till att frugan gillar att vara i pannrummet...:p
Fredagshumor på en lördag! :wow:

Mikael_L
k_anka skrev:
Såg att jag inte läste Mikael_L's inlägg så noga. 90 cm överkant skrev du, alltså gissningvis 88 cm underkant.
Jag tror skivan var ca 3cm tjock, men bänken kanske också kom på 91 cm, eller något sådant.
Jag tänkte först få upp skivan lite extra, säg 94 eller nåt. Men det gick inte av någon anledning. Hmm, var det kanske benen som inte gick att justera högre ..?

Jaja, jag måste mäta ifall jag ska kunna ge exakt besked, men det behövs nog ej.

En följdfråga - hur mycket bredd ska man räkna utöver det som maskinerna själva är? Centrifugeringen kan ju göra att maskinerna vill tassa runt lite. Är tricket att ställa dem tight för att de inte ska promenera iväg eller ska man räkna med 5 mm mellan och vid sidorna av maskinerna?
Ja det funderar jag också över. Jag har maskinen längst ut, och ska avsluta med en konsol under skivan där, så jag har fortfarande en frihet kvar att bestämma bredden lite.

• Gilla
SatanPerkele och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
k_anka skrev:
Jag har lämnat 64 cm för TM. Lite skak blir det ju allt under tvättning. Men den maskinen jag köpte behövde inte det utrymmet utan centrifugerar "lungt" trots 1400 varv... Men i framtiden kanske man behöver byta "grov-maskin" till något annat och då kan det vara bra med lite utrymme. Att det är två cm fritt på båda sidor av maskinen stör mig inte alls. Man tänker inte på det.

Om man vänder på frågan och säger att du snålar in på utrymmet man lämnar fritt. Så maskinen slår "väggarna" i varje gång den centrifugerar är nog inte så roligt att ha. Framförallt inte när du precis är färdig med din tvättstuga och stolt ska tvätta för första gången... För tvättning är ju trots allt ett kvinntimmers-göra, man vill ju inte bli väckt när man tar sig en lur på eftermiddagen! :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.