Är väldigt dåligt insatt i vad som gäller kring alla typer av våtutrymmen osv. så jag hoppas ni kan ge mig lite klarhet.
Jag vill tapetsera om i en liten toalett jag har i huset. Det finns enbart ett handfat och en toalett, ingen dusch eller bad. Ingen golvbrunn. Vilka regler gäller där om jag vill få bort de hemska vitgröna tapeter och plastmatta som sitter där idag? Kan jag bara byta det mot motsvarande produkter idag, eller måste jag komplettera med mycket mer fuktspärrar?
Huset är byggt 1980 och om det spelar någon roll finns konstant frånluft via ett FTX.

En ny våtrumsgodkänd plastmatta på golvet med uppvik på minst 5 cm och valfritt på vägg och tak är reglerna. I ett vad jag gissar så litet rum kan du i mina ögon gott göra arbetet själv (förutom om el ska göras om och ev vvs om du känner dig osäker.

Materialkostnaden är låg och du har inget bök med att få till korrekt fall, ingen plastsvetsning av mattan eller liknande så det är en enkel och relativt billig renovering

Enkla svaret Nej, det är inget problem.

Reglerna för våtrum etc. finns hos olika organisationer beroende på materialval.

BKR reglerar hur man skall sätta kakel, klinkers etc på ett bra och godkänt sätt. De har de strängaste reglerna.
GVK reglerar plastmattor, både som golv och väggmaterial.
Sedan finns det även system som styrs av Måleribranschen för väggar och tak.

BKR reglerna kan jag någorlunda. Där föreskrivs det att i ett toalettrum, så skall golvet utföras enl. våtrumsreglerna, och fuktspärr skall dras upp 5cm på väggen, men i övrigt gör man som man vill. I ditt fall så är ju plastmattan fuktspärr, den skall du alltså se till att den monteras en bit upp på väggen, men så gör man väl ändå? Det är då också viktigt att ev. skarvar i mattan svetsas ihop enl. monteringsinstruktionerna för mattan. Just på den punkten kanske man kan säga att man gör lite mer än i ett torrt utrymme. Och man måste då följa mattillverkarens instruktioner för tätning runt rör osv. På väggen sätter du vad du vill.

Du kan ju för säkerhets skull titta i GVK reglerna (googla), men de brukar vara lindrigare än BKR.

Har sagt det förr, men kan säga det många gånger igen.
Älskar det här forumet!
Två tydliga svar på 10 min. Helt otroligt!
Nu tror jag att jag kan känna mig lugn att göra detta jobb själv.
Läser lite nu och tolkar det som att det borde vara samma som gäller i en tvättstuga? (Där ska jag dock inte göra något med golvet, utan har "bara" fått ett dörrhantag genom gipsskivan)

Helt rätt, samma regler för tvättstuga

kinglolle skrev:
Helt rätt, samma regler för tvättstuga
Såvida inte tvättstugan ligger i källaren på ett hus med betongplatta utan isolering/diffussionsspärr.

Då är det inte speciellt bra om man tätskiktar (förutom på de ytor som vattenbegjuts). Jag har för mig att jag läst i BKR:s regler att man kan göra avsteg från just tätskiktet om det dokumenteras i kvalitétsdokumet/egenkontrollsdokumentet, när de gäller våtutrymmen med sådana förutsättningar.

Tack än en gång. Trähus med krypgrund (bild finns f.ö. på min profil om någon vill se) så betong behöver jag inte fundera på.

hempularen skrev:
GVK reglerar plastmattor, både som golv och väggmaterial.
Satt och kollade GVK och där reglerar man ju även keramiska ytskikt, i varje fall utgåvan från sept 2011.
Även GVK säger att man ska dra upp golvets tätskikt på väggen.

Krilleman
Det jag inte förstår (jag är ju bara en simpel röris - ha förtröstan) är att om man följer dessa råd med minst 5cm uppvik på WC utan golvbrunn, så kommer vattnet vid ev läcka ändå ut i hall eller dylikt (tröskel ca 2cm) och orsakar massiv vattenskada där, så vad är skillnaden om man inte har 5cm uppvik?!

Novis på ämnet och jag ber om ursäkt för jag kapar TS tråd!

???!!!

Mikael_L
kinglolle skrev:
En ny våtrumsgodkänd plastmatta på golvet med uppvik på minst 5 cm och valfritt på vägg och tak är reglerna. I ett vad jag gissar så litet rum kan du i mina ögon gott göra arbetet själv (förutom om el ska göras om och ev vvs om du känner dig osäker.

Materialkostnaden är låg och du har inget bök med att få till korrekt fall, ingen plastsvetsning av mattan eller liknande så det är en enkel och relativt billig renovering
Hmmm, måste inte 5-cm-uppviket svetsas i hörnen?

Mikael_L skrev:
Hmmm, måste inte 5-cm-uppviket svetsas i hörnen?
Jodå helt rätt, jag skulle skrivit - inte så långa svetsningar och i mina ögon kan man få till det rätt bra själv vid behov

krilleman_215 skrev:
Det jag inte förstår (jag är ju bara en simpel röris - ha förtröstan) är att om man följer dessa råd med minst 5cm uppvik på WC utan golvbrunn, så kommer vattnet vid ev läcka ändå ut i hall eller dylikt (tröskel ca 2cm) och orsakar massiv vattenskada där, så vad är skillnaden om man inte har 5cm uppvik?!

Novis på ämnet och jag ber om ursäkt för jag kapar TS tråd!

???!!!
Generellt så är möjligheten större till att upptäcka skadan med ett uppvik just genom att den rinner vidare. Det man annars är rädd för vid en skada utan uppvik är att det rinner under tätskiktet och under lång tid ej kan upptäckas vilket orsakar större skada och i vissa fall tom strukturell skada (förutsätter träbjälklag). Vid en sådan händelse skulle skadan först upptäckas när möglet börjar lukta eller det mjuknat förutsatt att läckaget i sig inte upptäcks

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.