2 934 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Foliebaserat jämfört med plastmatta som tätskikt?
Projekterar mitt badrum och kan inte bestämma mig för om jag ska ha foliebaserat tätskikt eller en plastmatta godkänd av GVK (http://www.gvk.se/godkanda-produkter/tatskikt-plastmatta) att användas som tätskikt under plattor. Badrummet kommer ha ett "duschhörn", toalett och ett handfat.
Som jag förstår det är plastmatta med svetsade fogar mycket säkra och chansen är större att en trasig platta kan bytas utan att tätskiktet förstörs.
Har dock inte fått klart för mig hur stor extra kostnad plastmattan medför.
Som jag förstår det är plastmatta med svetsade fogar mycket säkra och chansen är större att en trasig platta kan bytas utan att tätskiktet förstörs.
Har dock inte fått klart för mig hur stor extra kostnad plastmattan medför.
Numera med foliebaserade systemen är såpass styva och tåliga att skillnaderna är mindre än mot de rollade skikten. Att byta enstaka platta är absolut görbart även med ett foliebaserat system.
Jag skulle hellre fundera på om du vill följa BKR eller GVK (som du verkar luta åt). Beror lite på om du vill använda kartonggips eller om du ändå ska köra våtrumsskivor (eller har betongväggar)
Systemen är ej provade mot varandra men korrekt utförda så är båda täta och fullgoda, det är långt mycket viktigare med rätt utförande.
Jag personligen hade valt efter vad den entreprenör som ska utföra jobbet har mest erfarenhet på. Välj hellre efter vilken hantverkare du litar mest på....
Jag skulle hellre fundera på om du vill följa BKR eller GVK (som du verkar luta åt). Beror lite på om du vill använda kartonggips eller om du ändå ska köra våtrumsskivor (eller har betongväggar)
Systemen är ej provade mot varandra men korrekt utförda så är båda täta och fullgoda, det är långt mycket viktigare med rätt utförande.
Jag personligen hade valt efter vad den entreprenör som ska utföra jobbet har mest erfarenhet på. Välj hellre efter vilken hantverkare du litar mest på....
Kinglolle, tack för synpunkterna! Intressant att läsa att de foliebaserade numera har den tåligheten att det är görbart att byta en trasig platta.
Vet inte om jag skrivit det i någon tråd eller om du är synsk, men just kartonggips är anledningen till att jag är inte på GVK
. Enligt GVK får också foliebaserade tätskikt användas tillsammans med kartonggips om tätskiktstillverkaren anger att det är ok. Frågan är bara vilka, om ens någon, som gör det. Ska sätta mig någon kväll och plöja monteringsanvisningar från de kända tillverkarna.
Fördelen med foliebaserade är att jag skulle kunna försöka mig på att göra det själv. Svetsa plastmatta är ju på en annan nivå.
Vet inte om jag skrivit det i någon tråd eller om du är synsk, men just kartonggips är anledningen till att jag är inte på GVK
Fördelen med foliebaserade är att jag skulle kunna försöka mig på att göra det själv. Svetsa plastmatta är ju på en annan nivå.
Jag är synskjaso skrev:Kinglolle, tack för synpunkterna! Intressant att läsa att de foliebaserade numera har den tåligheten att det är görbart att byta en trasig platta.
Vet inte om jag skrivit det i någon tråd eller om du är synsk, men just kartonggips är anledningen till att jag är inte på GVK. Enligt GVK får också foliebaserade tätskikt användas tillsammans med kartonggips om tätskiktstillverkaren anger att det är ok. Frågan är bara vilka, om ens någon, som gör det. Ska sätta mig någon kväll och plöja monteringsanvisningar från de kända tillverkarna.
Tillfällighet bara, jag nämnde det då en av största orsakerna att folk väljer GVK är just att de saknar förbud mot pappgips.
Problemet är att tätskiktstillverkarna är i nära samarbete med BKR så anvisningarna speglar generellt deras reglemente. Vet inte om någon som godkänner pappgips men jag har inte riktigt granskat det så noga. Kör med mina beprövade material när jag väl gör nåt och har inte haft någon skada via jobbet som tvingat mig att granska tätskiktsfolie under GVK kombinerat med pappgips
fresve,
Tyvärr har jag inte tagit mig tid än.
kinglolle,
Haha, ja det var en kul tillfällighet iaf
.
Funderar på vad det egentligen skulle få för betydelse om försäkringsbolaget hittade kartonggips vid en skada. Rätta mig om jag har fel, men om man frångått branschregler/monteringsanvisning ska väl också denna avvikelse ha haft betydelse för skadan? Jag har mycket svårt att tänka mig ett orsakssamband mellan kartonggipsen (istället för våtrumsgips) och en vattenskada. Det är väl mögelproblem man vill komma åt med våtrumsgips och får man en skada ska ju det mesta rivas ut vid reparation så då ryker mögligt gips av bara farten.
Tyvärr har jag inte tagit mig tid än.
kinglolle,
Haha, ja det var en kul tillfällighet iaf
Funderar på vad det egentligen skulle få för betydelse om försäkringsbolaget hittade kartonggips vid en skada. Rätta mig om jag har fel, men om man frångått branschregler/monteringsanvisning ska väl också denna avvikelse ha haft betydelse för skadan? Jag har mycket svårt att tänka mig ett orsakssamband mellan kartonggipsen (istället för våtrumsgips) och en vattenskada. Det är väl mögelproblem man vill komma åt med våtrumsgips och får man en skada ska ju det mesta rivas ut vid reparation så då ryker mögligt gips av bara farten.
Liknande trådar
-
Vad kostar fjärrvärme jämfört med direktverkande el?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Golvplattor på plastmatta i badrum?
Badrum -
Pris plastmatta eller våtrumstapet badrum
Artikelkommentarer -
Hög förbrukning LLVP jämfört med förra året
Värmepumpar -
Plastmatta på betonggolv i hobbyrum med golvbrunn
Golv