R
Köpte en badsrumskran till handfatet på Hornbach och har tidigare satt in kranar. Denna gången följde det med tre böjbara slangar, men tre har man ju bara om man ska koppla in tex diskmaskin till kran i kök?? På två av slangarna som jag fick med är det en pil uppåt och en slang med en pil neråt.
Kan jag installera kranen utan att det använda slangen med pilen nedåt?

Redigerat av moderator:
Jag skulle tro att den kranen du har är för system där man låter varmvatten cirkulera hela tiden. Dvs. Du har ett rör för inkommande kallvatten, ett för inkommande varmvatten och ett för utgående varmvatten.
Antagligen kommer det att forsa ut vatten ur röret med en pil nedåt om du kopplar in kranen. Om det räcker med att plugga det röret och sedan använda kranen som vanligt vet jag inte.
Om jag var du skulle jag åka tillbaka till Hornbach och byta till en "vanlig" kran med två rör.

R
Men hur kan de sälja sådana kranar, vad är liksom funktionen? Inte ens säljaren som jag snackade med nämnde nått om detta och inte heller på förpacknigen framgår det att det är en speciell kran.

Redigerat av moderator:
Kan du lägga ut en bild på blandaren? Det kan vara så att den är avsedd för vissa typer av genomströmningsvärmare, där det krävs 3 anslutningar.

Rolle85 skrev:
Men hur kan de sälja sådana kranar, vad är liksom funktionen?
Idén med cirkulerande varmvatten (om det nu är en sådan kran) att varmvattnet kommer direkt, man behöver inte spola i evigheter. Vanligt på tex hotell och andra stora byggnader.

(I ladugårdar har man ofta cirkulerande kallvatten för att det inte skall frysa, men det är nog inte en sådan kran då köpt.. :P)

R
Hej, åkte tillbaka till Hornbach och det bekräftade att det var en sån som ni skrev ovan. De framgick varken på kartongen eller att säljaren nämnde detta heller. Fick pengarna tillbaka och köpte en vanlig kran på bauhaus och nu har jag monterat denna. SiItter kanon =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.