Byggahus.se
undine
Hej!

Hur fungerar det om man ska byta klämring i en brunn? Jag har kollat lite instruktionsvideos hur man gör men där visar man bara hur det går till när man monterar en brunn med klämring under totalrenovering.

Om man inte ska renovera utan bara byta ut klämring, kan man göra det utan att slita upp hela golvet?

Om man behöver byta ut hela golvbrunnen, hur sker det? Måste man slita upp hela golvet då eller kan man bara byta ut den på något vis?

Tack tack!
 
Det skiljer på klämring beroende på vilket fabrikat du har. Varför ska du byta?
Att byta brunn utan att riva det mesta övriga brukar inte gå.
 
undine
Stefan N skrev:
Det skiljer på klämring beroende på vilket fabrikat du har. Varför ska du byta?
Att byta brunn utan att riva det mesta övriga brukar inte gå.
Tack för svar!
Jag ska byta för att i ena brunnen vid tvättmaskinen saknas klämring + att i andra brunnen i duschen är säkert klämringen gammal, lika bra att byta ut vid husköp.

Dock vet jag inte när brunnarna är från. Huset är från 1977 och tillbygge med garage och tvättstuga är från 1980. Dock har man renoverat efter detta och lagt in kakel i tvättstuga men jag vet inte om man bytte golvbrunn. Lika bra därför att byta iaf. klämringar.
 
Är det plastmatta i utrymmet? Annars gör inte en klämring nån skillnad för är det så gammalt så gjordes det inte på samma sätt som idag med brunnsmanchett och så. Sen vet jag inte om det finns klämring till så gamla brunnar idag.
 
undine
Stefan N skrev:
Är det plastmatta i utrymmet? Annars gör inte en klämring nån skillnad för är det så gammalt så gjordes det inte på samma sätt som idag med brunnsmanchett och så. Sen vet jag inte om det finns klämring till så gamla brunnar idag.
Jag läste igenom papprena om huset nu, hehe. Tvättstugan renoverades 2003. Det ligger tydligen någon form av plastmatta under klinkersgolvet.

Så man kanske inte måste byta ut den befintliga klämringen men den brunnen som saknar klämring bör ju ha en. Märkligt att man inte monterar dit en sådan. Men frågan är ju då hur man sätter dit en klämring utan att ta upp klinkersgolvet.. ringen ska ju klämma fast grejer där i brunnen.. *lost*
 
Den brunnen som inte har nån är för att den inte gör nån nytta om det inte finns matta eller manchett. Låt det va som det är bara.
 
undine
Stefan N skrev:
Den brunnen som inte har nån är för att den inte gör nån nytta om det inte finns matta eller manchett. Låt det va som det är bara.
Ohfasen, jag trodde alla brunnar tvunget skulle ha klämringar. Hur vet jag att det inte sipprar in vatten under klinkergolvet?

Här hittade jag en bild i mina gömmor på hur brunnen utan klämring ser ut:
http://webzone.k3.mah.se/kit02040/imgs/DSCF2137.JPG
 
Redigerat:
att byta klämmring bara för bytandets skulle tror jag inte på... man sätter dit den vid tätskiktsjobbet och tar ur den när man river badrummet för renovering

Där det saknas klämmring vad är det för bjälklag? betong eller trä? källare? platta på mark?
saknas den så saknas säkert även brunnsmanschett och då fyller den ingen funktion
 
  • Gilla
AndWern
  • Laddar…
Mikael_L
MagicaDeHex skrev:
Jag läste igenom papprena om huset nu, hehe. Tvättstugan renoverades 2003. Det ligger tydligen någon form av plastmatta under klinkersgolvet.

Så man kanske inte måste byta ut den befintliga klämringen men den brunnen som saknar klämring bör ju ha en. Märkligt att man inte monterar dit en sådan. Men frågan är ju då hur man sätter dit en klämring utan att ta upp klinkersgolvet.. ringen ska ju klämma fast grejer där i brunnen.. *lost*
Jag kan nästan lova dig att den inte är renoverad 2003 då.
Utrymmet är antagligen "uppiffat" med nytt ytskikt i form av kakel på den gamla plastmattan.
Dessutom är inte de gamla brunnarna bytta som kraven egentligen lyder.

Så ni lär inte få en enda spänn av f-bolaget vid eventuell skada.
Om det ändå fungerar behöver man ju inte sova dåligt över detta. Bara du inser läget och betalar för huset som att tvättstugan är orenoverad sen -70-talet.
 
undine
nino skrev:
att byta klämmring bara för bytandets skulle tror jag inte på... man sätter dit den vid tätskiktsjobbet och tar ur den när man river badrummet för renovering

Där det saknas klämmring vad är det för bjälklag? betong eller trä? källare? platta på mark?
saknas den så saknas säkert även brunnsmanschett och då fyller den ingen funktion
Aha, okej. Ja jag vet inte hur det går till :)

Hm, jag tror bara det är en enkel platta på mark. Ingen källare. Tillbygge till huset så denna delen ligger avskilt från huset, fast går via grovingången till tvättstugan och garaget. Tillbyggnaden byggdes 1980 med renoveringen 2003, enligt säljaren.

Jag ser inte på bilden om där är en brunnsmanschett eller inte. Hela brunnen ser mörk ut.
 
undine
Mikael_L skrev:
Jag kan nästan lova dig att den inte är renoverad 2003 då.
Utrymmet är antagligen "uppiffat" med nytt ytskikt i form av kakel på den gamla plastmattan.
Dessutom är inte de gamla brunnarna bytta som kraven egentligen lyder.

Så ni lär inte få en enda spänn av f-bolaget vid eventuell skada.
Om det ändå fungerar behöver man ju inte sova dåligt över detta. Bara du inser läget och betalar för huset som att tvättstugan är orenoverad sen -70-talet.
Hur vet du att brunnen inte är bytt? (Inte för att vara fräck, utan jag bara är nyfiken på hur du tänker). Man kan ju tycka att de ska byta golvbrunnar då reglerna säger så, enligt vad jag läst.
 
Jag vet med säkerhet att den brunnen är från 70-talet då jag har exakt samma i ett av mina våtutrymmen som inte är renoverat än.
 
Mikael_L
MagicaDeHex skrev:
Hur vet du att brunnen inte är bytt? (Inte för att vara fräck, utan jag bara är nyfiken på hur du tänker). Man kan ju tycka att de ska byta golvbrunnar då reglerna säger så, enligt vad jag läst.
Ja precis. Jag är ju inte synsk, ingen fjärrskådare ... :)

Jag tänker såhär.
Uppges det att det är någon slags matta under, och då de dukbaserade tätskiktssystemen inte fanns 2003 så kan man nästan anta att det är plastmatta.
2003 hade brunnarna klämringar, saknas det klämring så beror det med stor sannolikhet (men inte säkert) att brunnen helt enkelt inte blivit bytt, utan är en gammal modell, som antagligen inte "var tillåten" att spara 2003.

Så i slutänden misstänker jag att dom helt enkelt har klinkrat på befintlig plastmatta.

Min mor var på väg att göra så i sitt badrum, för någon hade berättat att det kan man göra, ty plastmattan fungerar som (godkänt!? :O) tätskikt.
Nu är det inte helt sant, troligen är mattan inget godkänt tätskikt, för det är väldigt få mattor som testats och godkänts för detta.
Men det kan ändå fungera rätt bra. Så om man råkar ha ett badrum som är så gjort behöver man inte gripas av panik. Det kan som sagt fungera bra.

Men jag tycker att man ska inse vad det är man köper, och betala därefter.


Och så kan jag ju ha kapitalt fel också, men då är jag väääldigt nyfiken på vad för konstruktion det är i det där huset.
 
Såg ut precis sådär hos mig oxå, byggt 79, renoverat på 90-talet (utan att byta brunn). Jag hade inte oroat mig för 5 öre. Man byter inte ut brunnen bara för att brunnen i sig är dålig, det är just hur man ansluter tätskiktet mot brunnen enligt nya normer. Vid tvättmaskinen tycker inte jag att denna lösning är så farlig, det är värre i duschen. I min dusch var det gjort som på bilden ovan, där fanns inga tecken på fuktskador nu när jag rev bort det igår!
Nu skall det iaf bli rätt gjort!
 
undine
fresve skrev:
Såg ut precis sådär hos mig oxå, byggt 79, renoverat på 90-talet (utan att byta brunn). Jag hade inte oroat mig för 5 öre. Man byter inte ut brunnen bara för att brunnen i sig är dålig, det är just hur man ansluter tätskiktet mot brunnen enligt nya normer. Vid tvättmaskinen tycker inte jag att denna lösning är så farlig, det är värre i duschen. I min dusch var det gjort som på bilden ovan, där fanns inga tecken på fuktskador nu när jag rev bort det igår!
Nu skall det iaf bli rätt gjort!
Tack för info och input.
Gjorde du det själv, dvs. rev ut skiten själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.