Byggahus.se
Hejsan

Lite svårt att sätta en bra rubrik men min situation är så att jag håller på med vår oinredda övervåning. Har börjar lägga glespanel för golvärmen men är lite fundersam hur jag ska göra i badrummet. Initialt när jag planerade upp för övervåningen (5-6år sen) så tänkte jag lägga glespanel + golvgips i hela övervåningen för stegdämpning och sen flytspackla badrummet för att få ett bra fall.

Men nu har jag förstått att med dom nya reglerna så är det felaktigt och jag vill göra så rätt som bara möjligt för att undvika framtida problem så nu undrar jag hur jag ska göra, försöker läsa branschreglerna men känner mig inte riktig säker på att jag förstår så hoppas jag kan få lite råd här.

Det jag funderar på att göra är att lägga spånskiva istället för gips där det ska bli ett badrum och sen flytspackla (med armeringsnät och minimihöjd på 12mm vid brunnen) ett korrekt fall. Men finns det andra sätt ni mer erfarna skulle göra? Skulle det exempelvis vara möjligt att skippa glesen och istället fräsa spåren direkt i golvspånskivan och sen flyta? Ger det tillräcklig bärighet? (cc60 på golvåsarna, inte möjligt att komma ned till cc30 överallt tyvärr)

Jag strävar efter att göra det så bra som möjligt så är gles+spån det bästa så må det vara hänt att det blir en hög tröskel och ett par cm mindre takhöjd men finns det bättre sätt så är jag intresserad :)

Skulle vara tacksam för svar, kommer att ge mig på den delen under nästa vecka.

/Andreas

Spårad golvspån för värmen, sedan två limmade lager våtrumsgips godkänd för golv, sedan flytspackling på det, då räcker det med minimal flytspackling.

Redigerat:
Golvspånskiva med spår och värmeplåtar ( fukttrög spånskiva i bad?) Spåren för värmeslingan tvärs reglarna sedan armering och fiberförstärkt flyt. Inget golvgips för det måste limmas ihop med golvspånet för att bli en homogen enhet det kostar mer och är mer arbete samt fortfarande en plan yta som måste fall spacklas. Kolla på http://www.kakelplattan.se/ troligtvis bäst pris och hemkört till dörren.

Om du ska flyta på alu-plåtarna måste du ha ett flytspackel godkänt för det, och det finns tydligen inte så många. Roth har ett, som kostar skjortan. Anledningen är att det inte är mycket som fäster mot aluminium. Jag hörde att många entreprenörer använder först Roth för att lägga ett lager flyt som täcker plåtarna, och går sedan på med ett vanligt billigare. Frågan är dock lite var gränsen går om man ska göra allt 100% rätt enligt alla regler och instruktioner.

Flera limmer är däremot godkända för limning av både aluminium, spån och gips.

Vilket man väljer är en smaksak, kostnadsfråga och vad man själv känner blir bäst.

Alu.-plåtarna limmas med pur-lim och ruggas med ex. bandslip sedan slang därefter pimer sedan armering så flyter gör man på primer ytan och inte på alu. ytan därmed så spelar det ingen roll om det är alu-plåt eller vad du har för underlag kakel ,klinker ,glas, järnplåt ..................

Tack för alla svar! Nu tror jag har bättre koll på hur jag ska göra i badrummet för att få det på ett bra sätt, planen är nu:

1 - Lägga golvspånskivor limmade och skruvade mot reglarna.
2 - Fräsa 20mm spår med överhandsfräs (4-5kvm så borde vara överkomligt arbete).
3 - Limma golvärmeplåtarna mot spånskivan, antar jag bör fästa dom med något så limmet greppar bra.
4 - Ruggar upp ytan på plåten, har ingen bandslip men kanske en excenterslip eller planslip kan göra det likvärdigt?
5 - lägger slang.
6 - Primar hela ytan och lägger sen armering och flytspackel minimum 12mm.

Blir detta godkänt enligt alla rekommendationer och är bärigheten godkänd för cc60 golvbjälklag?

Ett par kvarvarande frågor från en novis:
- Vad är PUR-lim? Kan nån bjuda på en länk så jag köper rätt sak.
- Vad bör jag fästa plåtarna med när jag limmar? skruv? dyckertpistolen?

Väldigt tacksam för alla svar när det gäller badrum vill jag gärna göra så rätt jag bara kan och jag är för snål (eller fattig kanske är mer korrekt) för att ta in hantverkare för alla delar.

/Andreas

cecar33 skrev:
Alu.-plåtarna limmas med pur-lim och ruggas med ex. bandslip sedan slang därefter pimer sedan armering så flyter gör man på primer ytan och inte på alu. ytan därmed så spelar det ingen roll om det är alu-plåt eller vad du har för underlag kakel ,klinker ,glas, järnplåt ..................
Vilket system är det som har primer och flyt som är godkänt med alu-plåtarna? När jag frågade runt var det enda jag hittade Roths flytspackel som är anpassat just för alu, då utan primer.

anma70 skrev:
Tack för alla svar! Nu tror jag har bättre koll på hur jag ska göra i badrummet för att få det på ett bra sätt, planen är nu:

1 - Lägga golvspånskivor limmade och skruvade mot reglarna.
2 - Fräsa 20mm spår med överhandsfräs (4-5kvm så borde vara överkomligt arbete).
3 - Limma golvärmeplåtarna mot spånskivan, antar jag bör fästa dom med något så limmet greppar bra.
4 - Ruggar upp ytan på plåten, har ingen bandslip men kanske en excenterslip eller planslip kan göra det likvärdigt?
5 - lägger slang.
6 - Primar hela ytan och lägger sen armering och flytspackel minimum 12mm.

Blir detta godkänt enligt alla rekommendationer och är bärigheten godkänd för cc60 golvbjälklag?

Ett par kvarvarande frågor från en novis:
- Vad är PUR-lim? Kan nån bjuda på en länk så jag köper rätt sak.
- Vad bör jag fästa plåtarna med när jag limmar? skruv? dyckertpistolen?

Väldigt tacksam för alla svar när det gäller badrum vill jag gärna göra så rätt jag bara kan och jag är för snål (eller fattig kanske är mer korrekt) för att ta in hantverkare för alla delar.

/Andreas
Kolla på bygghandeln så du får ett lim anpassat för både alu och spån, exempelvis en av Sikas AT lim. Jag skulle tro att åtminstone sikas hugger så pass att du inte behöver något mer som håller ner, annars skulle jag bara lägga något ovanpå som håller ner.

Du måste också se tlll att du har tillräcklig tjocklek av flytspacklet ovan slangen, det ska specas av flyt-leverantören vill jag minnas.

prima vanlig golvspånskiva med P3, lägg 2,5mm armering, fäst slangen på spånet, flytspackla med K75 min 12mm ÖVER röret (rörhjässan),
eller
prima med P3, lägg slangen, flytspackla in rören plant, prima, montera armeringsnät 2,5mm med smält lim, flytspackla med K75 min 12mm.

Källa: ardex.se

Varför ska du ha golvplåtar i badrummet. Man kan ju också göra som vid normal renovering av ett badrum att lägga ett armeringsnät direkt ovanpå golvspånet och därefter värmerören, t.ex.12 mm, och sedan flytspackla ovanpå detta. Det bygger 3-4 cm.

nino skrev:
prima vanlig golvspånskiva med P3, lägg 2,5mm armering, fäst slangen på spånet, flytspackla med K75 min 12mm ÖVER röret (rörhjässan),
eller
prima med P3, lägg slangen, flytspackla in rören plant, prima, montera armeringsnät 2,5mm med smält lim, flytspackla med K75 min 12mm.

Källa: ardex.se
Lät ju lite häftigt att flytspackla 32mm på lägsta stället, många säckar blir det och mycket pengar. Känns smidigare att fräsa in dom i golvspånskivan om det är en godkänd och hållbar lösning.

/Andreas

bjurel skrev:
Varför ska du ha golvplåtar i badrummet. Man kan ju också göra som vid normal renovering av ett badrum att lägga ett armeringsnät direkt ovanpå golvspånet och därefter värmerören, t.ex.12 mm, och sedan flytspackla ovanpå detta. Det bygger 3-4 cm.
Bra fråga, initialt trodde jag inte att jag skulle behöva det mer fräst spånskiva och flytspackel men dom två första svaren indikerade på att jag skulle ha plåtar också så jag accepterade det utan att ifrågasätta :)

Klarar man sig utan plåt så blir jag bara glad, dom är ju inte gratis direkt. Frågan som uppenbarar sig direkt är då hur man får slangen att sitta fast i skivan?

Kan tillägga att det är 20mm slang jag lägger och att jag ska ha klinker ovanpå (men det kanske var uppenbart redan) och som jag skrev tidigare så känns 32mm flytspackel lite i häftigaste laget så jag föredrar nog att fräsa om det är en bra lösning.

/Andreas

ja fast det här är en lösning som Ardex står för, händer nått så tar dom ansvar för det ( så har jag iaf fått det förklarat för mig men ring gärna teknisk support och fråga innan)

det är ca 55kg/m² spackle, så ja det är endel

Tack för svar. Ska ringa runt lite till bland annat Ardex och höra för jag hoppas det går att göra som jag tänkt för det skulle ge lägst bygghöjd.

Har faktiskt gjort mig omaket att kortla ned till cc:30 nätan överallt (fick inte i ett fack där det blir strax under cc40 pga att det ligger lite saker i vägen) så tycker att lösningen borde bli hållbar ur nedböjningssynpunkt men får sagt höra vad dom säger när jag ringer.

Helst skulle jag skippa att lägga golvvärmeplåtar i dom nedfrästa spåren men man kanske behöver det för att man ska få bra värmespridning.

/Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.