Nykomling
Medlem: May 2011
Län: Östergötland
Limma glasdörr i dusch mot gångjärn med Tec-7.
Hej! (mitt första inlägg...)
Jag har läst här en hel del, och tycker det är ett fantastiskt trevligt forum. Tack alla som skriver! :-)
Vi har en duschdörr av glas som lossat från sitt gångjärn i aluminium. Gångjärnet går längs hela långsidan på dörren, och drygt en centimeter in på båda sidor av glaset.
Dörren verkar ha varit limmat med silikon tidigare. Av resterna på glaset ser det inte ut som att silikonsträngen gått hela vägen längs gångjärnet utan utlagt i kluttar med någon decimeters mellanrum.
Jag kan tänka mig att det blir en del belastning på den här fogen eftersom dörren är tung och hänger i gångjärnet hela tiden. Så det är kanske inte så konstigt att silikonkluttarna inte håller.
Vad jag lyckats utröna av det här forumet och andra forum så skulle "Novatech - Tec7" kunna vara ett bra lim/fog för det här ändamålet.
Jag undrar, är det någon som har testat att limma något motsvarande med Tec7? Alltså en fog som står under konstant belastning (dörren hänger ju hela tiden)?
Är det någon mening att försöka limma i omgångar? Dvs limma glaset mot gångjärnet inne i gångjärnet först för att sedan lägga en fog på vanligt vis av Tec7 mellan kanten på gångjärnet och glaset?
Fullvärdig medlem
Medlem: Dec 2007
Län: Västragötaland
Jag tror att om man har en hel sträng silikon så kommer det att hålla, men med tec7 kommer du garanterat kunna sova gott om natten. Som vid all limning är det viktigt att ytorna är rena, speciellt när silikon varit inblandad. Skrapa bort så mycket du kan och tvätta med ättika för att få bort resterna.