Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: västernorrland

Erfarehet av Kiiltos foliesystem?

Jag har tapetserat en hel del i mina dagar men när jag för första gången skulle upp med folien på badrumsväggarna så blev jag lite besviken. Jag har använt Kiiltos folie KeraSafe och folielim KeraGreen plus. Min erfarenhet är att limmet torkar väldigt fort samt fäster folien lite dåligt. Jag har våtrumsgips från byggmax på väggarna samt att jag dammtorkade gipsen och primade noga. Följde de tydliga anvisningarna väldigt noga. Finns inte en luftbubbla bakom folien, folien ligger dikt mot underlaget, men på en del ställen känns, och hörs det att folien inte sitter fast? Trots att jag använde rikligt med folielimmet!

Hur skurit upp folien på ett ställe vid dörren och då ser man att folielimmet inte är fäst vid folien. "Limmet" sitter däremot som berget på gipsen! Surt sa räven! Kanske fel på just mitt ex av folielim? Hur är ni andras erfarenhet av Kiiltos foliesystem? Folielimmet KeraGreen plus är ju om man gräver i det framtaget som ett rollande tätskikt, inte ett folielim?

2.    länk #2
    Glenn Ks avatar
    Junior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västragötalandslän
    Blogginlägg: 9

Samma erfarenhet, värme i golvet var nyckeln för mig, det stelnade helt enkelt inte på betonggolvet för att det var för kallt!

3.    länk #3

Nog upplevde jag att det stelnade. Men limmet fäste inte på folieduken? Har ju skurit upp på några ställen och nog har limmet stelnat och torkat där, men sitter bara fast på gipsen. Trots att jag strukit ut folien med bredspade enligt föreskrifterna. Finns inte en endast luftblåsa under som hindrat folien att fästa. Nästan som att det torkat omgående efter jag rollat upp limmet?

Har inte lagt golvet ännu så din erfarenhet ska jag ha i åtanke.

4.    länk #4
    Glenn Ks avatar
    Junior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västragötalandslän
    Blogginlägg: 9

My Bad, Casco var det jag använde, dock känner jag igen det hela från LIP systemet jag använde innan, helt hopplöst att jobba med, stelnade för fort och fäste dåligt på duken, slutade med att jag fick rolla duken också, var ett jäkla meck att hinna med innan det torkade.......

5.    länk #5

My Bad, Casco var det jag använde, dock känner jag igen det hela från LIP systemet jag använde innan, helt hopplöst att jobba med, stelnade för fort och fäste dåligt på duken, slutade med att jag fick rolla duken också, var ett jäkla meck att hinna med innan det torkade.......
    Okej!

Jag stod ju och valde mellan LIP och Kiilto så nu slipper jag iaf jag gräma mig över det valet,, Nåja annars har jag mest hört positivt om LIP? Dock intressant att höra era erfarenheter av kiilto? Står att limmet ska förvaras svalt dock ej risk för frost. Mitt hade väl stått i ett halvår oöppnad i rumstemp innan jag använde det. Kanske var det som sabbade limmet? Har dock fått en ny hink folielim KeraGreen nu, så jag ser väl hur den är?

6.    länk #6
    PNO
    Junior medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Uppsala

Vad jag minns från badrumsrenoveringen härom året så fungerade Kiilto bra för mig. Limmade folie på masterboard. Det var bara en fläck långt upp på en vägg som inte ville fästa riktigt. Jag skar upp den, tröck in mer KeraGreen och limmade på en ny lapp med ordentligt överlapp över snittet. Det blev bra. Jag tror felet var att väggen buktade något där.

Dock så torkar ju limmet ohyggligt sakta där det är mellan två folielager.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Apr 2007

Samma erfarenhet här.
    Hittat två större bubblor som jag skurit upp och en liten som jag
    tror jag låter vara. Den är nära ett hörn...

Jag har byggt en hel del i mina dagar som amatör, och jag är tvärsäker
    på att merparten av proffsen inte heller får till detta. Det är för känsligt helt enkelt.
    Tycker att det rollade systemen för 5-10 år sedan var bättre, mycket säkrare.

Besviken och lite orolig. Kommer kaklet lossna?

/2mas

8.    länk #8
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

att de rollade systemen är bättre och säkrare kommer nog inte många att hålla med dig om
    att man får något ställe där folien inte fäst på är nog ganska vanligt men påverkar inte funktionen
    men folien sitter som berget när det torkat, iaf med Ardex och med de andra tillverkarna också skulle jag tro

varför skulle kaklet lossna?

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Apr 2007

Tänkte nog mest på om det är en bubbla under. Detta kan göra att plattor lossnar.
    /2mas

10.    länk #10

[QUOTE=nino;1470456]att man får något ställe där folien inte fäst på är nog ganska vanligt men påverkar inte funktionen
    men folien sitter som berget när det torkat, iaf med Ardex och med de andra tillverkarna också skulle jag troQUOTE]

Så då är det inte så ovanligt då att folien inte fäster helt på underlaget på några ställen? Även för yrkesfolket?

Jag provade sätta upp lite kiilto folie på några gipsskivor som var över. Rollade då även ett tunt skikt lim på folien innan jag satte upp våden på den svagt rollade väggen. Verkade fungera bättre än att som beskrivningen enbart rolla flödigt på gipsen.

11.    länk #11
    ninos avatar

att man får några ställen tycker jag händer då och då... är dom små eller på "rätt" ställen är det inget att bry sig om, bäst är så klart att om man får det 100

kan inte kiiltos system men än så länge limmar man ardex med gucka, då rollar jag tunt tunt (typ 1m² per rollerdopp) som en grundning, då skivorna oftast suger i sig vattnet väldigt fort och gör så på ca 2våders bredd sen rollar jag ganska flödigt med gucka på 1vådbredd och monterar duken

12.    länk #12

att man får några ställen tycker jag händer då och då... är dom små eller på "rätt" ställen är det inget att bry sig om, bäst är så klart att om man får det 100

kan inte kiiltos system men än så länge limmar man ardex med gucka, då rollar jag tunt tunt (typ 1m² per rollerdopp) som en grundning, då skivorna oftast suger i sig vattnet väldigt fort och gör så på ca 2våders bredd sen rollar jag ganska flödigt med gucka på 1vådbredd och monterar duken
    Okej! Kör du någon primer först på skivorna eller "grundar" du med gucka? Jag körde dagarna innan först med kiiltos primer över våtrumsgipsen. Så jag tyckte inte skivorna sög något av guckan. Guckan eller limmet fäste väl på gipsen men de fläckar/områden folien i inte fäste så var det mot just folien. Guckan satt dock som berget mot gipsen, där jag skar upp.

13.    länk #13
    ninos avatar

jag grundar med guckan, bara för att jag vill inte ha massa olika dunkar med på jobben, men man kan grunda med primer också

lite konstigt... fast förmodligen torka limmet innan du hann gnugga fast folien

14.    länk #14
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne

Allt handlar om förberedels och planering. Skär upp alla våder i förväg, rolla sedan upp "gucka" för en våd i taget och sätt dit direkt och dra ut mattan ordentligt med en plastspackel. På detta viset blir det inga luftbubblor.

15.    länk #15

Allt handlar om förberedels och planering. Skär upp alla våder i förväg, rolla sedan upp "gucka" för en våd i taget och sätt dit direkt och dra ut mattan ordentligt med en plastspackel. På detta viset blir det inga luftbubblor.
    Gäller det även för kiiltos gucka och folie..?

Har du erfarenhet av olika märken och om användarvänligheten skiljer sig mellan tillverkarna?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09