Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Stockholm

Att kakla, stödlinjer?

Jag är nybörjare och har aldrig lagt kakel/klinker förr. Har därför försökt läsa runt på nätet ang. kakling men har inte hittat någon guide som förklarar i detalj hur det ska gå till. Har förstått att det är viktigt att mäta ut så att man delar ut plattorna snyggt över väggen. Jag har också förstått att man gärna ska börja med en stödlist. Vad jag inte greppat helt är hur man jobbar med stödlinjer. Vi säger att jag pallat upp en stötlist som jag lägger i våg med hjälp av ett vattenpass. Hur gör jag då sedan med de lodräta linjerna? Använder jag ett vattenpass här med och ritar ut varje lodrät linje på väggen? När fixet läggs på syns ju inte linjerna tänker jag?

Såg att det fanns en krysslaser på jula för 550 spänn, värt att köpa en sådan för att kakla ett badrum?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jun 2011
    Län: Örebro

Du kan köra lodsträck för att hålla koll på den biten. Inte vid varje platta utan bra så att du kan mäta från kakelkanten alternativt köra ögonmått.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Västra Götalands Län

Vill du vara riktigt övernitisk så ritar du upp hela rutnätet före. Linjerna syns tillräckligt så länge du använder en tandad fixkam (och det bör du göra).

Jag är också nybörjare (eller var för några veckor sen åtminstonde) och jag ritar inte upp alla linjer utan endast några som stöd. Är man bara noggrann och tänker noga efter före så tyckte inte jag det var speciellt svårt, det går säkert mycket långsammare än ett proffs, men det blir bra!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kakling-2.jpg
Visningar:	22
Storlek:	44.2 KB
ID:	57118  

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Västmanlands län

Kakelkryss som man lägger i hörnen på plattorna, på så sätt håller du samma avstånd i alla fogar. Sen skadar det ju såklart inte att kolla med passet med jämna mellanrum så du ser att det blir i våg.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: västernorrland

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Men när man kaklar väggarna i ett badrum brukar ni plattsättare köra varvet runt för varje kakelvarv eller tar ni vägg för vägg? Man kan ju tycka att iaf första varvet tar man passet ritar ett vågstreck och kaklar runt alla väggarna så att plattorna möts tex vid var sida dörröppningen? Sedan när första varvet brunnit fast så kan man ta bort stödlisten? Hur gör yrkesfolket?
    Senast redigerad av Nilinjo 2012-02-01 15:11

6.    länk #6

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Men när man kaklar väggarna i ett badrum brukar ni plattsättare köra varvet runt för varje kakelvarv eller tar ni vägg för vägg? Man kan ju tycka att iaf första varvet tar man passet ritar ett vågstreck och kaklar runt alla väggarna så att plattorna möts tex vid var sida dörröppningen? Hur gör yrkesfolket?
    Jag vet inte hur yrkesfolket gör, men jag gjorde som så att jag ritade upp ett vågstreck där andra plattraden skulle börja (första raden blir inte hela plattor), hela vägen runt rummet. När man väl gjort det så ser jag inte varför man inte kan ta en vägg i taget, så har jag gjort åtminstone.

7.    länk #7

Jag vet inte hur yrkesfolket gör, men jag gjorde som så att jag ritade upp ett vågstreck där andra plattraden skulle börja (första raden blir inte hela plattor), hela vägen runt rummet. När man väl gjort det så ser jag inte varför man inte kan ta en vägg i taget, så har jag gjort åtminstone.
    Tack för svaret!

Jag kanske var otydlig men menar givetvis att jag lägger första varvet på ett stöd där andra raden hamnar. Närmast golvet skär man sist. Man borde väl kunna ta bort stödet efter det brunnit ett dygn? Dvs sedan kakla vidare med den raden som stöd?
    Senast redigerad av Nilinjo 2012-02-01 15:26

8.    länk #8

Tack för svaret!

Jag kanske var otydlig men menar givetvis att jag lägger första varvet på ett stöd där andra raden hamnar. Närmast golvet skär man sist. Man borde väl kunna ta bort stödet efter det brunnit ett dygn?
    Jag tog bort stödet mycket tidigare än så, nån timme efter att jag var klar. Jag tänkte att det fanns en risk att stödet brann fast i fixet, och den risken kanske inte är så stor, men nog satt det fast lite grann.

På så vis kunde man skrapa bort det lilla fix som trängt ut på undersidan innan det brunnit helt.

Egentligen tror jag man kan ta bort stödet så fort man satt raden, åtminstone mina plattor nöp fast ordentligt nästan direkt.

9.    länk #9

Var för någon vecka sedan och kollade på en "gubbe" som kaklade ett badrum. Han berömde det tätskikt han använde. Satt manchetter även över elrören. Jättenoga! Men stödlisten, träribb, som han kaklade mot satt fastskruvad i väggarna med några rejäla träskruvar rakt igenom tätskiktet..

10.    länk #10
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

bara man tätar hålen efter sig så är det ingen fara, även om det kanske inte är det bästa

11.    länk #11

bara man tätar hålen efter sig så är det ingen fara, även om det kanske inte är det bästa
    Hur går du tillväga när du kaklar badrumsväggar? Vägg för vägg eller kör du på runtom för varje varv?

12.    länk #12
    ninos avatar

jag kör korslaser och gör vägg för vägg

ska man göra varv för varv så tror jag det blir svårt, fixet hinner skinna, iaf det är större än pyttelitet

är nog smart att ta bort stödet efter en timme eller nått, annars så fastnar det säkert

13.    länk #13
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

ni behöver inte fästa någon stödlinjal med skruv. dubbelhäftande tejp skall räcka.
    Alltid så lite hål i tätskiktet som möjligt.

14.    länk #14
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Västra Götaland

jag kör korslaser och gör vägg för vägg

ska man göra varv för varv så tror jag det blir svårt, fixet hinner skinna, iaf det är större än pyttelitet

är nog smart att ta bort stödet efter en timme eller nått, annars så fastnar det säkert
    Ungefär hur använder du korslasern?

15.    länk #15
    ninos avatar

mäter in så det blir bra bitar uppåt nedåt och sidor, märker ut ca 100cm från golv (passbit + hela plattor bestämmer det exakta måttet) och oftast mitten på väggen (samma där plattorna styr) och sen får lasern rita korset.
    Göra alltså en vägg i 4 omg. övre delarna först, sen nedre, sen nästa vägg

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09