Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Västra Götaland

mäter in så det blir bra bitar uppåt nedåt och sidor, märker ut ca 100cm från golv (passbit + hela plattor bestämmer det exakta måttet) och oftast mitten på väggen (samma där plattorna styr) och sen får lasern rita korset.
    Göra alltså en vägg i 4 omg. övre delarna först, sen nedre, sen nästa vägg
    okej, så du sätter inte upp någon bräda eller ritar av lasern, utan har den igång... (bara i början eller hela tiden?) sätter du rad för rad uppåt och sedan rad för rad neråt? vad använder du för att få avståndet mellan plattorna? fogsnöre eller kakelkryss eller annat? (har sett att en del använder bara spetsen på kryssen, ungefär som man anväder ett kakelsnöre (det vanligaste är väl att man bara använder en ögla av snöret här och där mellan plattorna vad jag förstått?

du flyttar inte lasern någon gång? (när du jobbar på samma vägg alltså)

2.    länk #17
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

den är igång så länge det behövs, man kan välja om det ska vara lod våg eller båda
    rad för rad uppåt på övre delen och rad för rad neråt
    jag använder ögonmåttet, blir inte exakt på 1/10mm men hittils har det gått bra
    ( tittar man på en plastmatta med kakelmönster så slår fogarna väldigt mycket, men när man sätter plattor ska det vara exakt, lite kul egentligen )

3.    länk #18
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: västernorrland

den är igång så länge det behövs, man kan välja om det ska vara lod våg eller båda
    rad för rad uppåt på övre delen och rad för rad neråt
    jag använder ögonmåttet, blir inte exakt på 1/10mm men hittils har det gått bra
    ( tittar man på en plastmatta med kakelmönster så slår fogarna väldigt mycket, men när man sätter plattor ska det vara exakt, lite kul egentligen )
    Så du använder alltså ingen stödlist när du börjar? Och du har alltså laserkorset mitt på väggen (både horisontellt och i våg sett). Och där börjar du ca 1m över golvet och jobbar dig först mot taket och sedan mot golvet? Ganska smart för då är ju risken mindre att det ska hinna "barka" iväg åt något håll då iaf mitten av väggen är i lod och våg!

Har jag fattat dig rätt nino?

4.    länk #19
    ninos avatar

japp det är rätt
    tror de flesta som jobbar med plattsättning gör så här

5.    länk #20
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

tack för infon, då är jag med... (har ju redan korslaser så den är ju 'gratis')

6.    länk #21

japp det är rätt
    tror de flesta som jobbar med plattsättning gör så här
    Ja tusen tack för hjälpen!

7.    länk #22
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Västra Götalands Län

Ett tips om någon ska gå och köpa en korslaser är att köpa en som kan göra 360grader runt, är inte mycket dyrare.

8.    länk #23

Ett tips om någon ska gå och köpa en korslaser är att köpa en som kan göra 360grader runt, är inte mycket dyrare.
    En sådan..
    http://www.toolab.se/produkt/Bosch-k...l-stativ-BS150

9.    länk #24
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: stockholm

En fråga : Hur lyckas man få plattorna att inte glida ner när ni inte andvänder stödlist.?

10.    länk #25
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne

En fråga : Hur lyckas man få plattorna att inte glida ner när ni inte andvänder stödlist.?
    Finns särskilt hängfix eller så blandar man fixet lite hårdare. Men ju större platta desto svårare att få det hänga men med Mapei Adesilex P9 hänger man 30x60 plattor utan problem.

11.    länk #26
    ninos avatar

eller så använder man Ardex

X77 eller X7plus är båda funkar till vägg och golv, fogbar på 24h på golv och ca 8h på vägg
    max plattstorlek på golv ca 25*25 för större plattor finns X78

12.    länk #27
    Nykomling Medlem: Feb 2012

Här har du en liten folder om hur du kaklar med lite tips och råd om hur du skall gå tillväga. Nu kanske du hunnit börja i och för sig Men lycka till!

http://www.interkakel.com/iksite/kon...%20Klinker.pdf

13.    länk #28
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    eller så använder man Ardex

X77 eller X7plus är båda funkar till vägg och golv, fogbar på 24h på golv och ca 8h på vägg
    max plattstorlek på golv ca 25*25 för större plattor finns X78
    Fogbar 8 resp 24h, det är väl min-tider ?
    Man kan foga efter flera dagar eller veckor också ?
    Ursäkta mina dumma frågor, men jag är faktiskt så pass oinsatt i detta ämne ...
    Den som vet mest, gissar minst.

14.    länk #29
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Västra Götalands Län

Fogbar 8 resp 24h, det är väl min-tider ?
    Man kan foga efter flera dagar eller veckor också ?
    Ursäkta mina dumma frågor, men jag är faktiskt så pass oinsatt i detta ämne ...
    Du kan foga efter 10 år om du vill. Det är min-tider det handlar om alltså, helt korrekt!

15.    länk #30
    ninos avatar

ja det är min tider

tänk på att ev. Golvvärme får slås på efter minst 28 dagar efter sista cementprodukten alltså fogen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09