Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: stockholm

akrylplast istället för kakel i fönstersmyg

Jag har en fönstersmyg i våtzon 1 som jag funderar på att skära till akrylplast(vit eller någon liknande kulör) Det blir väldigt tajt med mot gångjärnen med kakel. Är detta ajabaja ? Igentligen tycker jag det borde funka lika bra som kakel,frågan är vad man ska fästa det med(tänkte köra med kiilto:s foliesystem).

ideer?

2.    länk #2
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

Så länge du har ett tätskikt bakom som inte påverkas av ytskiktet tyckar jag inte det är några problem. Akryl är bökigt att limma, har jag märkt, det finns speciella lim som är till enbart för akryl, säljs bl.a. av slöjd-detaljer i skara. Men om det inte är alltför stora belastningar bör det gå bra med ett ms-polymer-baserat lim, om jag minns rätt.

Själv skulle jag absolut rekommendera cascos foliesystem framför kiiltos. Casco använder ett "vanligt" lim att limma upp folien med, medan kiilto har ett särskilt tätmembran som lim, problemet med det är att öppetiden är mycket kort, tätmembranet har en förmåga att torka innan du hinner fästa folien.
    Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker... ;)

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: västernorrland

Så länge du har ett tätskikt bakom som inte påverkas av ytskiktet tyckar jag inte det är några problem. Akryl är bökigt att limma, har jag märkt, det finns speciella lim som är till enbart för akryl, säljs bl.a. av slöjd-detaljer i skara. Men om det inte är alltför stora belastningar bör det gå bra med ett ms-polymer-baserat lim, om jag minns rätt.

Själv skulle jag absolut rekommendera cascos foliesystem framför kiiltos. Casco använder ett "vanligt" lim att limma upp folien med, medan kiilto har ett särskilt tätmembran som lim, problemet med det är att öppetiden är mycket kort, tätmembranet har en förmåga att torka innan du hinner fästa folien.
    Jag är en första gångs pulare som använt kiiltos foliesystem. Har inget annat att jämföra med men precis som han säger så tyckte jag limmet torkade väldigt snabbt. Måste ta en folievåd i taget annars fäster inte folien riktigt. Gäller att folien hamnar rätt på en gång märkte jag. Har våtrumsgips under som jag primade ordentligt före men tyckte ändå det inte var så lätt att jobba med. Är också väldigt glad att jag spacklade gipsskarvarna före folien för annars tror jag det vore svårt att få folien att fästa i "groparna". Jag behövde också betydligt mer folielim än vad som hänvisades på förpackningen.
    Senast redigerad av Nilinjo 2012-02-01 10:47

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: stockholm

Ok! ,tyvärr är allt redan inhandlat (kiilto). Bestämde mig för det eftersom jag tyckte det hade bäst /tydliga beskrivningar ...iaf för mig

Men nu är jag förberedd iaf.

Angående lim till plasten vågar jag nog inte prova något annat än det som används ihop med kiiltos egna system. Men ska undersöka tipsen! Funderar på om lim-maasa borde funka.. eller det nya som kom efter årsskiftet som man ska limma överlappen mm. med.

Eller prova kiiltos våtrumssilikon,men det kanske inte bettar bra på folien...?
    .
    Slutar väl med kakel till slut iaf, med tunt lager fix bakom i smygen.
    Senast redigerad av per-o 2012-02-01 21:35

5.    länk #5
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

På folien bettar det nog, den har en yta som är "grepp"-vänlig. Även silikon fäster på akryl någorlunda (ms-polymer är ju en silikonvariant, ms = modifierad silikon), slipa limytan så den blir lite ruggad så sitter det nog, bara du inte belastar dom med något tungt sen.
    Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker... ;)

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: västernorrland

Börja helst med limmet och folien långt i från duschen. Då vet du bättre hur du ska gå tillväga när duschväggen ska tapetseras. Dagen efter drar du med handen över väggarna, både känns och hörs där folien inte fäst mot väggipsen.. Hörde att även folielimmet ska bytas ut så det är väl fler än jag som klagat på "skiten". För ett lim brukar ju ha en fästande egenskap, klibbar fast, men det har ju inte deras folielim keragreen eller K2. De är ju ursprungligen framtagna som ett rollande tätskikt, inte som ett renodlat folielim.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09