Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2010
    Län: Halland

Klinker...varför 33x33?

Hej

Är i full fart med att renovera vårt badrum och har äntligen hittat de klinkerplattor som vi vill ha...

Till problemet:
    I de serier som vi hittat är måtten 10x10, 20x20 och 33x33. Vilket innebär att det är omöjligt att få till mönsterpassning i fogarna mellan 10x10 och 33x33. Hur fasen gör ni? Väljer ni plattor som är 10x10 (i dusch) och 33x33(i övrig yta), och skippar mönsterpassning. Mina funderingar nu är "Skall vi behöva byta plattorna som vi verkligen vill ha pga mönterpassning?"

I övrigt verkar 33x33 vara väldigt vanligt, men vad fasen är fördelarna med detta uddamått?

Mvh
    Heavylight

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra Götaland

Om jag inte är heelt ute och cyklar så har du ju 2 fogar mellan 10 x 10 plattorna om dom skall mönsterpassas till 33 x 33. Då har du ju en fogbredd som du skall gå efter...1,5 mm / fog

3.    länk #3
    Stefan Bengtssons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009

Om jag inte är heelt ute och cyklar så har du ju 2 fogar mellan 10 x 10 plattorna om dom skall mönsterpassas till 33 x 33. Då har du ju en fogbredd som du skall gå efter...1,5 mm / fog

Blandar du ihop mm och cm? Eller snackar vi om plattor som är en centimeter respektive 3,3 centimeter?

1,5 cm / fog låter mycket.
    Jag har rätt och du har fel! Säg efter mig: "Jag har rätt och du har fel!"

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jan 2012

Blandar du ihop mm och cm? Eller snackar vi om plattor som är en centimeter respektive 3,3 centimeter?

1,5 cm / fog låter mycket.
    Ajajajaj, för tidigt för mig på morgonen!
    Ursäkta för detta...
    Du har rätt och jag har fel. Var det inte så man skulle säga?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Oct 2010
    Län: Halland

Alltid lite tungt på morgonen, men ingen hade varit gladare än jag om du haft rätt!

Alltså det verkar ju väldigt vanligt med måtten 10x10, 20x20 och 33x33 för olika tillverkare och serier. Men ser det inte illa ut om fogen inte passar mellan duschhörnan och övriga golvet?

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Alltid lite tungt på morgonen, men ingen hade varit gladare än jag om du haft rätt!

Alltså det verkar ju väldigt vanligt med måtten 10x10, 20x20 och 33x33 för olika tillverkare och serier. Men ser det inte illa ut om fogen inte passar mellan duschhörnan och övriga golvet?
    Man kan ju lägga dem med 45 graders vinkel i duschhörnan så dödar man felet med 33 kontra 10cm. Annars så lägger du dem rätt i fog i det yttersta hörnet och sen får det släpa mer och mer mot väggarna.
    Eller om du skiter helt i hur just hörnet ser ut så gör du rätt runt golvbrunnen. finns många varianter....

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Det går ju inte att få alla fogar att lira med varandra så jag brukar skita i det helt. OM det inte är så att ett speciellt ställe på golvet/väggen/hörnet syns väldigt bra alt är det första man ser etc då fixar jag just det men struntar i resten.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: Stockholm

I övrigt verkar 33x33 vara väldigt vanligt, men vad fasen är fördelarna med detta uddamått?
    9 plattor med lagom fog blir exakt en kvadratmeter..? Kan dock inte komma på någon direkt fördel med det...

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Dalarna

jag har nyss köpt klinkers till badrummet. 33x33 är dom stora medans mindre varianten till duschen är 16,5 x 16,5. Bör väl vara så man ska kombinera?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom