Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge

Toadusch

Jag har letat efter en Toadusch eller vad det nu kan heta.
    Alltså ett litet duschhandtag som sitter intill toastolen och som ha en avtryckare för att spruta en riktad vattenstråle. (vill ju även att ungarna ska kunna hålla rent efter sig i toan).
    Dessa är ju ganska vanliga i Asien men har inte hittat några i Sverige.
    Det finns ju något liknande till tvättställsblandare men jag vet inte hur dessa funkar. Slang o kopplingar måste ju även klara att ligga under ständigt tryck.

Någon som har tips?

Edit: länk till tvättställsdusch http://www.vvsochbad.se/Badrum-Bland...ch.html?page=2
    Senast redigerad av Nimajneb 2012-01-28 18:43
    .......or oatävööööööööö

2.    länk #2
    LAINEs avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2008
    Ålder: 21
    Län: Södermanland

Funkar inte toaborsten eller ska du dra ner på toapappret?

3.    länk #3
    Wisentduals avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2011
    Län: Uppsala

Lägga om kosten kanske

Sent from my X10i using Tapatalk

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne

Jävligt fräscht att spola av röven egentligen istället för att torka in skiten

5.    länk #5
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Nu för tiden så är det där ju mer ett köksredskap....alla storkök har ju sånt i disken av olika modeller, går nog att hitta "enklare" varianter också men kolla efter diskdusch, köksdusch eller helt enkelt rövtvättare.....(kanske du får fram bidé istället iofs)

6.    länk #6
    Nimajnebs avatar

Asiaterna använder det som rövdusch men principen är ju 100ggr bättre än en äcklig toaborste om den används i detta syfte.
    .......or oatävööööööööö

7.    länk #7
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

I Turkiet brukar det sitta en liten vatten pip man kan spruta sig i röven med i toastolarna.

8.    länk #8
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne

Asiaterna använder det som rövdusch men principen är ju 100ggr bättre än en äcklig toaborste om den används i detta syfte.
    Inte så skönt med en toaborste i röven, river ganska bra

9.    länk #9
    Nimajnebs avatar

Nu för tiden så är det där ju mer ett köksredskap....alla storkök har ju sånt i disken av olika modeller, går nog att hitta "enklare" varianter också men kolla efter diskdusch, köksdusch eller helt enkelt rövtvättare.....(kanske du får fram bidé istället iofs)
    Bra tanke
    .......or oatävööööööööö

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Feb 2012

Jag har själv tänkt på det, men inte letat aktivt innan. Skulle denna typen funka: http://www.vvsochbad.se/Badrum-Blandare-med-dusch.html

11.    länk #11
    Nimajnebs avatar

Det var ju dom jag länkade till förut och jag tror själva duschen skulle funka men blandaren blir ju liksom lite överflödig.. Sedan vet jag inte om dessa handfatsduschar ligger med konstant vattentryck eller om man öppnar upp vattnet via blandaren för att sedan använda avtryckaren på duschmunstycket.
    .......or oatävööööööööö

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: stockholms

Vi ska ha Mora MMIX Sanette som tvättställsblandare med s.k. sidodusch/ handdusch. Själva duschen kommer sitta monterad mitt framför toastolen vilket jag bedömer som tillräckligt nära. En blandare måste man ha och det måste vara en med ejektor för att klara konstant tryck. Jag har mailat med MoraArmatur om detta och de säger man måste ta en av deras tvättställsblandare som har tillhörande sidodusch pga det med ejektorn. Blandaren måste sitta i ett tvättställ (eller i bidé) eftersom kranen kommer droppa lite efter man stängt duschen.

I Asien har de nog ofta en sådan variant som är kopplad direkt till toastolen - alltså enbart kallvatten. Helt ok i ett varmt land - tycker du det är helt ok även i Sverige så kan du googla på något i stil med bidet shower, shattaf shower, muslim shower. Finns att köpa från England bl.a. tror jag.

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: skåne

Bidédusch är vad du menar men tror de flesta fattar vad du menar med rövdusch oxå Håller med, torka skit e ju eg inte särskilt fräscht. Om jag får bajs på handen tar jag väl ändå i tvättar den inte fan torkar jag bort d med papper!

15.    länk #15
    Junior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Stockholm

I Finland är denna lösning extremt vanlig sedan många år tillbaka. Finska blandartillverkaren Oras har c:a en ziljard olika blandarvarianter för denna funktion. Du måste alltså ha en speciell blandare som har utgång för handduschen. Duschen och slangen ligger INTE under konstant tryck, för att använda duschen måste du först öppna blandaren, när du sedan trycker på duschandtagets spak så styrs vattenflödet till duschen istället.

http://www.oras.com/se/professional/...infaucets.aspx

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09