Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Västerbotten

Genomföringar i badrum

Hej

Jag har några frågor om genomföringar i det badrumsbygge som jag håller på med. Bilder finns längst ner.

Fråga 1:
    Jag har dragit ledningar för vattenburen golvvärme men funderar på om det kanske inte blev riktigt rätt. I varje fall känns det i efterhand att jag kanske borde ha konsultera nån som gjort detta förr. Hur som helst gäller det hur genomföringen av plaströren genom golvspacklet ska se ut. Jag böjde försiktigt upp slangarna mot väggen (12 mm Thermotec) och hällde sen på golvspacklet. Men borde man inte ha haft nån slags ytterhölje på slangarna för att skydda dom mot ev skador? Då rörmokaren (fick ej tag på honom innan gjutningen) ska koppla in värmen riskerar man ju att skada slangarna om man böjer dem för mycket. Nån som har en åsikt om detta? Om detta blev fel. kan man fixa detta på nåt sätt?

Fråga 2:
    Jag vet att man inte ska ha genomföringar i golvet men det hade inneburit så mycket extraarbete att dra golvvärmen genom väggen. Dessutom kommer de gamla elementrören till vilken golvvärmen ska kopplas in också genom golvet och går vidare till nästa rum genom badrumsväggen (T-koppling) Där hade jag tänkt klippa upp manschetterna för att få på dem samt kleta på ordentligt med AquaStop. Åsikter?

Fråga 3:
    Jag ska lägga på våtrumsskiktet (Casco) själv och undrar hur jag ska göra med vattengenomföringarna genom väggen. Slangarna som rörisen drog har ju en svart ytterslang. Ska jag ta bort ytterslangen jäms med gipsväggen och trä manschetten utanpå det inre vita röret eller ska den svarta slangen hänga med ända ut till kaklet?

Fråga 4:
    Avloppet till tvättstället kommer ut genom väggen men hålet i gipset blev kanske lite väl stort... . Änden på rörskarven sticker knappt ut från gipset så hur gör man med manschetten i detta fall?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2012-01-28_15-52-55_156.jpg
Visningar:	15
Storlek:	66.1 KB
ID:	57009  

Namn:	2012-01-28_15-51-20_710.jpg
Visningar:	15
Storlek:	50.2 KB
ID:	57010  

Namn:	2012-01-28_15-52-27_653.jpg
Visningar:	14
Storlek:	50.5 KB
ID:	57011  

2.    länk #2
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

Hej

Jag har några frågor om genomföringar i det badrumsbygge som jag håller på med. Bilder finns längst ner.

Fråga 1:
    Jag har dragit ledningar för vattenburen golvvärme men funderar på om det kanske inte blev riktigt rätt. I varje fall känns det i efterhand att jag kanske borde ha konsultera nån som gjort detta förr. Hur som helst gäller det hur genomföringen av plaströren genom golvspacklet ska se ut. Jag böjde försiktigt upp slangarna mot väggen (12 mm Thermotec) och hällde sen på golvspacklet. Men borde man inte ha haft nån slags ytterhölje på slangarna för att skydda dom mot ev skador? Då rörmokaren (fick ej tag på honom innan gjutningen) ska koppla in värmen riskerar man ju att skada slangarna om man böjer dem för mycket. Nån som har en åsikt om detta? Om detta blev fel. kan man fixa detta på nåt sätt?

Fråga 2:
    Jag vet att man inte ska ha genomföringar i golvet men det hade inneburit så mycket extraarbete att dra golvvärmen genom väggen. Dessutom kommer de gamla elementrören till vilken golvvärmen ska kopplas in också genom golvet och går vidare till nästa rum genom badrumsväggen (T-koppling) Där hade jag tänkt klippa upp manschetterna för att få på dem samt kleta på ordentligt med AquaStop. Åsikter?

Fråga 3:
    Jag ska lägga på våtrumsskiktet (Casco) själv och undrar hur jag ska göra med vattengenomföringarna genom väggen. Slangarna som rörisen drog har ju en svart ytterslang. Ska jag ta bort ytterslangen jäms med gipsväggen och trä manschetten utanpå det inre vita röret eller ska den svarta slangen hänga med ända ut till kaklet?

Fråga 4:
    Avloppet till tvättstället kommer ut genom väggen men hålet i gipset blev kanske lite väl stort... . Änden på rörskarven sticker knappt ut från gipset så hur gör man med manschetten i detta fall?
    Jag blir ledsen när jag ser och läser detta, detta hade varit så enkelt att göra rätt... Men det är väl å andra sidan inte försent än.

Du vet ju redan att du inte får ha rör som kommer upp genom golvet, och du förstår säkert att det inte är ok att klippa sönder en manchett, Befintliga rör byter du antingen ut under arbetet, eller så bygger du in dom i ett schakt med inspektionslucka, golvförhöjning och skvallerrör.

Golvvärmeslangar bygger du in i en sockel så de blir förhöjda från golvet, se säkervatten.se

Fråga 3. Börja med att läs på om varför man drar rör i rör, så ger sig svaret. Manchetten skall sitta på det yttre röret.

Fråga 4. det ser ut som att det kommer att funka med att sätta på manchetten som det ser ut, utan att göra några ändringar. Du kan ju prova att sätta på manchetten och hålla den mot väggen, den är lätt att ta av igen.

Läs broschyrerna från BKR, GVK och Säkervatten innan du går vidare, och se till att du åtminstone följer de delar som är viktiga för att säkerställa ett tätt badrum och om du gör några avvikelser så notera dessa, ta gärna bilder, och se till att dina avvikelser är i syfte att göra bättre än regelverket. Den dag du säljer huset så överlämna infon till köparen, så du slipper eventuellt bråk om dolda fel senare. Men viktigast av allt är ändå att du får ett badrum som fungerar och är tätt.
    Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker... ;)

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Västerbotten

Hej

Tack för snabbt svar.

Jag har tänkt att bygga en förhöjning runt rören som kommer upp genom golvet, men nämnde inte det i frågan. Jag var mest intresserad av hur en korrekt genomföring av plaströr genom golvspackel ska se ut, om än genom en upphöjning. Tack för svar på fråga 2 och 3.

Och du, det var inte så vidare enkelt att dra om värmerören som kommer upp genom golvet som du kanske tror, men tack för påpekandet. Gissar att detta faktiskt inte är första gången detta händer då man står med en begränsad budget och en 100% korrekt lösning hade gjort att man fått skära bort något annat.

Men om nu situationen ändå är sån att värmerören kommer upp ur golvet (genom en förhöjning), hur löser man då tätningen bäst. Ja, jag VET att man inte ska klippa upp manschetten. men en uppklippt manschett tätad med AquaStop är väl kanske ändå bättre än ingen manschett? Eller?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09