7 354 läst · 17 svar
7k läst
17 svar
Eternowall
Sida 1 av 2
Jag hörde om det och läste lite på hemsidan, vet dock inte vad det kostar.
Men de så kallade tätskiktssystemen med folie är ju rena skämtet, imo. Så rent spontant är jag positivt inställd till detta, en lite förenklad variant av plastmatta. Den ska dock sättas tillsammans med plastmatta på golvet, det står i alla fall inget om annan typ av tätskikt på golvet i monteringsinstruktionen. Det är också lite tunnt med info om rörgenomföringar tyckte jag.
Men de så kallade tätskiktssystemen med folie är ju rena skämtet, imo. Så rent spontant är jag positivt inställd till detta, en lite förenklad variant av plastmatta. Den ska dock sättas tillsammans med plastmatta på golvet, det står i alla fall inget om annan typ av tätskikt på golvet i monteringsinstruktionen. Det är också lite tunnt med info om rörgenomföringar tyckte jag.
vilka går inte att montera enl anvisningarna?
vad ska man använda för tätskikt tycker du?
Vad jag vet så lämnar alla tillverkare av tätskiktssystem garanti om man följer anvisningarna...
(finns det tillverkare som har en anvisning man inte kan följa blir det ju iof skit)
Testet i rapporten är ett test utan keramik, där man spolar vatten direkt på tätskiktet i cykler med omväxlande varmt och kallt. Visst det är en EUstd som ska följas så självklart tycker man att det borde klara testet.. Men inom kort kommer nya limmer(det var inte folien som var dålig det var skarvarna som inte höll tätt) och då kommer alla tätskikt att även klara ETACtestet
vad ska man använda för tätskikt tycker du?
Vad jag vet så lämnar alla tillverkare av tätskiktssystem garanti om man följer anvisningarna...
(finns det tillverkare som har en anvisning man inte kan följa blir det ju iof skit)
Testet i rapporten är ett test utan keramik, där man spolar vatten direkt på tätskiktet i cykler med omväxlande varmt och kallt. Visst det är en EUstd som ska följas så självklart tycker man att det borde klara testet.. Men inom kort kommer nya limmer(det var inte folien som var dålig det var skarvarna som inte höll tätt) och då kommer alla tätskikt att även klara ETACtestet
Flera, och jag har talat med yrkesmän och besiktningsmän som noterat samma sak, och när man talar med representanter för tillverkarna blir det uppenbart att även dom är väl medvetna om problemen, konstigt vore det annars.
Jag tycker att det allra bästa i dagsläget är att använda plastmatta för golv resp vägg, som tätskikt alltså, sen kan man sätta kakel etc ovanpå, åtminstone i dom utrymmen där det blir vattenbegjutning på golv och vägg, exvis dusch, badkar och vid brunnar.
Är det inte lite att ta i att i så bestämda ordalag hävda att alla framtida produkter kommer att klara testet. Hur kan du veta det redan nu?
Vad tycker du om eternowall då?
Jag tycker att det allra bästa i dagsläget är att använda plastmatta för golv resp vägg, som tätskikt alltså, sen kan man sätta kakel etc ovanpå, åtminstone i dom utrymmen där det blir vattenbegjutning på golv och vägg, exvis dusch, badkar och vid brunnar.
Är det inte lite att ta i att i så bestämda ordalag hävda att alla framtida produkter kommer att klara testet. Hur kan du veta det redan nu?
Vad tycker du om eternowall då?
ang mont.anv så har jag pratat med flera plattsättare och ingen har några problem att följa anv. Så innan du kan säga vilka tillverkare som har monteringsanvisningar som inte kan följas bortser jag från det.
Det finns inga tester på plastmatta med keramik gjorda.... Varför?
har du sett en plastmatta som suttit i 5-10år? där är hörnen runda så en snusdusa följer kurvan det tror inte jag är så bra om man har keramik som ytskikt...
Jo självklart är det väl att ta i, MEN jag är övertygad att alla tät. tillverkare kommer att göra produkter som följer std annars kommer dom inte att kunna sälja.... och kommer inte finnas kvar...
har ingen uppfattning om eternowall då jag aldrig jobbat med det
Det finns inga tester på plastmatta med keramik gjorda.... Varför?
har du sett en plastmatta som suttit i 5-10år? där är hörnen runda så en snusdusa följer kurvan det tror inte jag är så bra om man har keramik som ytskikt...
Jo självklart är det väl att ta i, MEN jag är övertygad att alla tät. tillverkare kommer att göra produkter som följer std annars kommer dom inte att kunna sälja.... och kommer inte finnas kvar...
har ingen uppfattning om eternowall då jag aldrig jobbat med det
De flesta av de som säljs idag uppfyller inte standard, och dom kan uppenbarligen säljas....nino skrev:
Det finns plastmattor anpassade för och godkända för att användas som tätskikt under kakel, om det nu verkligen skulle vara som du säger att de inte är testade, så får du fråga de som borde ha testat dom varför dom inte gjort det, det kan du ju knappast förvänta dig att jag ska svara på. Hur vet du förresten att dom inte är testade?

Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Om du nu pratat med alla dessa du påstår, vilka frågor ställde du och vad blev det för svar på dessa frågor?thomasx skrev:
vilken standard är det dom inte uppfyller?
jag har frågat tarkett varför dom inte också testar sina produkter hos SP eller liknade så att även BKRanslutna kan/får använda deras produkter men jag har inte fått något svar mest slingrande svar...
jag har frågat tarkett varför dom inte också testar sina produkter hos SP eller liknade så att även BKRanslutna kan/får använda deras produkter men jag har inte fått något svar mest slingrande svar...

Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Svara på min fråga nu:thomasx skrev:
Om du nu pratat med alla dessa du påstår, vilka frågor ställde du och vad blev det för svar på dessa frågor?
En tilläggsfråga: Vilka produkter har dessa "tillverkare" representerat som du talat med?
Nino, eftersom det var du som började med att prata om standarder, utan att specificera någon, så kanske du ska börja med att hänvisa till vilka standarder du själv pratar om.nino skrev:
Att tarkett inte testat hos SP innebär inte att deras produkter inte testats. Jag har sett tidigare här på forumet att vissa påstår att vissa saker inte skulle vara godkända eller testade bara för att dom inte är testade tillsammans med BKR, och det är ju faktiskt rent nonsen när dom har testats på annat vis, vare sig SP eller BKR är allenarådande, och tur är väl det
En moderator kan kanske lägga allt offtopic i en egen tråd?
jag hänvisade till ETAC ( är dock lite osäker på om det är rätt bokstavskomb.) som är den nya standarden för tätskikt inom EU och som börjar gälla fullt ut, tror det är halvårsskiftet 2013, det var ett sånt test som gjordes då det visade sig att skarvarna kunde bli otäta...
jag skrev SP eller liknande.
som medlem i BKR så får jag inte använda mig av tex tarketts tätskiktsmatta, pga att den inte är testad och godkänd i ett system (tätskikt och tillhörande manschetter och fix)
så tomas vilken stdandard följs inte?
och vilka tätskikt kan man inte följa anvisningarna på?
SP har ju förutom att testat tätskikten även godkänt monteringsanv till varje tätskikt.
jag hänvisade till ETAC ( är dock lite osäker på om det är rätt bokstavskomb.) som är den nya standarden för tätskikt inom EU och som börjar gälla fullt ut, tror det är halvårsskiftet 2013, det var ett sånt test som gjordes då det visade sig att skarvarna kunde bli otäta...
jag skrev SP eller liknande.
som medlem i BKR så får jag inte använda mig av tex tarketts tätskiktsmatta, pga att den inte är testad och godkänd i ett system (tätskikt och tillhörande manschetter och fix)
så tomas vilken stdandard följs inte?
och vilka tätskikt kan man inte följa anvisningarna på?
SP har ju förutom att testat tätskikten även godkänt monteringsanv till varje tätskikt.