6 914 läst · 2 svar
7k läst
2 svar
Plattsättaren monterade tröskeln först efter att allt annat var gjort
I husbygget så har jag noterat att plattsättaren har kommit, gjort tätskikt, kaklat, fogat osv men när allt det var klart så satte han dit tröskeln.
Mellan tröskeln och klinkersgolvet börjar så är nu en springa som är en halvcentimeter djup cirka.
Tanken är väl att lägga ngn silikonfog eller liknande där antar jag nu.
Men kan man göra så?
Är det inte krav att tröskeln sätts innan tätskiktet så att det tätas upp emot tröskelns kant?
Mellan tröskeln och klinkersgolvet börjar så är nu en springa som är en halvcentimeter djup cirka.
Tanken är väl att lägga ngn silikonfog eller liknande där antar jag nu.
Men kan man göra så?
Är det inte krav att tröskeln sätts innan tätskiktet så att det tätas upp emot tröskelns kant?
Jo, det bästa och enda rätta är att ha tröskeln på plats när man flyter så att man kan ansluta tätskiktet till tröskeln.
Men om tätskiktsninvån vid dörren/tröskeln är 20 mm högre än brunnens kant så är det också godkänt, alltså kan man sätta tröskeln i efterhand.
Men om tätskiktsninvån vid dörren/tröskeln är 20 mm högre än brunnens kant så är det också godkänt, alltså kan man sätta tröskeln i efterhand.
Jag och plattsättaren gjorde samma sak hos mig.. fast iofs så satte vi en 2x3" regel mellan hall och badrum som vi flytade mot och satte tätskiktet så denna var totalt ca 30mm över golvbrunnens högsta punkt.
Men det blev lite trixande med snickarn för att dölja detta.
Det snyggaste han kunde komma på var ju att kapa till en ek list som sattes där
Men det blev lite trixande med snickarn för att dölja detta.
Det snyggaste han kunde komma på var ju att kapa till en ek list som sattes där