Behöver lite feedback!

Har ett rektangulärt badrum, 1 550 - 1 600 (rörschakt stjäl lite) x 3 600 mm. Jag tänker mig få in wc, handfat, badkar, dusch och tvättpelare .

Beskrivning av planlösningsidé: 1600 mm badkar längs med vänster långvägg (=badkars kortsida mot badrums bortre kortvägg), hitom badkar handfat med möbel under, därefter wc och sist längs långsideväggen tvättpelare. Tvättmaskin och torktumlare är ju 600+/- och behöver lite distans mot hitre kortväggen. Men, då återstår ca 1 350 mm för wc och handfat att dela på.

En handfatsmöbel känns obra att ha dikt an mot badkaret (huvudände). Tänker därför bygga upp en glasbetong vägg 600 djup 1 000 hög (80 bred). Handfatsmöbel på 600 mm ger 670 mm utrymme för wc. Är det för tight?

Huvudfundering två: Duschen skulle vara "rakt" på andra långväggen, mitt mot badkaret. Min plan är att sätta dörrarna för rundad duschhörna på var sida långväggen, dvs "fel" på rak/långvägg istället för "rätt" i hörn. Dörrarna skulle således vara utfällda, men öppna vid dusch och därefter fällas in. Tänker jag rätt vad gäller duschytrymmet när jag sätter dörrarna fel? Dvs om jag sätter dörrarna med samma cc som deras längd så går de att stänga över varandra, men blir duschutrymmet ungefär motsvarande som vid vanlig hörnmontering?

Rörschakt som behöver byggas är pga radiatorstammar som går lodrätt i bortre högra hörn. Tänker bygga in dem med våtrumsskiva och gjuta upp botten, upp till där avtag mot handtukstork/radiator. Visst borde det vara funkis att fortsätta med tätskikt för schaktbotten och en liten bit upp och sedan sätta inspektionslucka (utan att då förstöra tätskikt). Ev läcka rinner ju då ut från luckan.

Lägenheten är på nedre botten (källare under) så jag skulle kunna bila utrymme i väggen och gå upp där från källaren med ny stam och i takhöjd ansluta till nuvarande stam och därifrån dra vidare till handdukstork. Då skulle det finnas utrymme att ställa badkar längst in, = badkars långsida mot rummets bortre kortsida. Lite mer jobb, speciellt då väggar och golv är av betong.

Om jag gör så, var ska jag ha duschen? Mellan handfatet och badkaret, eller mittemot bredvid badkaret och snätt mot handfatet?

900 mm bredd för duschen bör väl räcka?! Kör jag mellan handfat och badkar så har jag med glasbetongvägg 770 mm för muggen. Sätter jag duschen rakt över, ska jag endast ha en glasdörr? Är det dumt att duscha så att badkaret blöts ned? Vi har hårt vatten så man behöver torka efter duschande om man inte ska behöva storstäda med Citek varannan vecka.

Sista funderingen: Ska ha 600 x 300 golvklinker. Tänker att jag ska ha en golvbrunn för både dusch och bara spygatt till badkaret (vidare till golvbrunnen). Golvbrunnen skulle hamna grovt sett mitt på golvet, men skjuten åt var duschen byggs. Därefter bygger jag rakt 1:50 fall för hela golvet, dvs golvet blir fyra raka/lutande spetssidiga trianglar. Då blir det ju enkelt att lägga större plattor, även om det tarvar lite mätande/skärande. Men, hur lägga plattorna för att det ska se snyggt ut? Funderar på rakt förband med kortsida ut från varje vägg.