Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Adelianea00s avatar
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: Uppsala

Våtrumsmatta PÅ kakel!!!!!?????

Hittar bara trådar med info om att sätta kakel på matta men vi vill göra tvärtom!!!!
    Hus från 70-tal med kaklat duschrum i källaren, två väggar är betong, två i trä och golv i betong med klinkers på. Inga fuktskador vad vi vet. Vi vill göra en snygg budgetrenovering med våtrumsmatta på både golv och vägg.
    Min fråga:
    Går det att sätta mattan på klinker och kakel eller måste man riva och bila bort allt??
    Om man kan göra det, går det att lägga vattenburen golvvärme på klinkers under matta??

Är otroligt tacksam för snabba svar

2.    länk #2
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland

Nej även om det teoretiskt skulle kunna gå så känner jag mig tveksam till att sätta limmad matta ovanpå kakel o klinkers.

Det är oftast inga problem att riva kaklet och klinkersen för att sen kunna börja om med matta istället. Just med våtrumsmatta blir kostnaden ändå låg.

Ps glöm inte att ni kan behöva byta golvbrunn om den är gammal

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västerbotten

Nej gör inte det. Riv bort allt kakel och klinker och börja om från en bra grund.
    Om du skulle lyckas limma fast våtrumsmattan på kakel så lär du få släppningar efter ett tag.
    Sen som tidigare talare skrev så måste du antagligen byta ut golvbrunnen om den är äldre än 1990.
    Kolla in på min blogg!
    http://hobbyhantverkaren.blogg.se/

4.    länk #4
    Adelianea00s avatar

Det jag är rädd för är att ta bort det som sitter på golvet och det som är direkt på betonväggarna, kommer inte det bli väldigt svårt när det sitter direkt på betongen? Risk att förstöra väggarna under om man går lös med borrmaskin? Nå tips???

5.    länk #5
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

ta fram bilmaskin och flat mejsel. ingen borrmaskin.

6.    länk #6
    Adelianea00s avatar

Ny ide´! Skulle det gå att lägga ut golvärme på klinkersen sen flytspackla och sen på med matta. Hade fel förresten,badrummet renoverades -92 så golvbrunnen är bytt.

7.    länk #7
    jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

Är orsaken till renoveringen funktionellt eller utseendemässigt? Betongväggar i källare kan behöva andas, så våtrumsmatta är kanske inte lämpligt? (Vad vet jag, jag har ingen källare...)

Billigaste, enklaste och bästa lösningen är ofta en duschkabin. Trist tycker många iofs.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Stockholm
    Blogginlägg: 7

Hej

Ditt upplägg är nog inte så bra.
    Idag sätter man inte ens fuktspärr på golvet pga fuktvandring och en matta är helt tät.
    Golvvärme på en förmodat oisolerad platta är inte heller något som kommer att funka.
    Mitt tips är att läsa BKR reglerna m.m och läsa på mycket innan ni ger er in på detta.
    Fredrik

9.    länk #9
    Adelianea00s avatar

Oj va svårt detta blev! Saken är att klinkers golvet i källaren är så fruktansvärt kallt. Kanske blir så enkelt som duschkabin med en stor badrumsmatta utanför. Tack för all hjälp, ska ta allt under beaktande och kolla upp regler m.m.

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Jun 2009

Fungerar gör golvvärme på oisolerad platta, däremot är risken för att det blir onödigt dyrt stor + risken för att få en uttorkad platta som suger upp fukt när ni slår av golvvärmen. Men ytan är så liten så det tror jag inte är värre än att man kan kosta på sej det.
    Men jag skulle rekommendera en ordentlig renovering eller inte alls.
    Och är det dom kalla golven som är det stora problemet funkar ju en matta bra utom i själva duschen.

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Om man lägger el golv i källare så kan det ta mycket lång tid innan plattan och underliggande material har värmts så mycket att termostaten kanske inte slår ifrån på flera år. Men när det väl börjar fungera så skall man aldrig stänga av värmen utan låta termostaten sköta det för annars så är man bara tillbaka på ruta 1. När det gäller matta på golvet så bör du nog testa med att lägga en bit platsmatta på golvet som du tätar runt och låter det ligga ett par veckor. där efter så kollar du om det är någon fuktfläck på golvet.Är det fukt så skall du absolut inte lägga plast på golvet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom