Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    LAINEs avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2008
    Ålder: 21
    Län: Södermanland

Gumma folie

Håller på och tätskiktar duschen, är det en bra ide att utöver våtrumsfolie ochså rolla över folien med samma gummi som man limmar upp folien med.

Hängslen & livrem eller inte?

2.    länk #2
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

nej varför skulle det vara bättre?

3.    länk #3
    LAINEs avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2008
    Ålder: 21
    Län: Södermanland

Tänkte ifall man skulle på ngt sätt skadat folien särskilt på golvet? Men det finns inga nackdelar med att rolla tätskikt över folien, om man bortser från kostnaden?

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne
    Inloggad
    Totalt onödigt, släpp den idee'n!

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

Jag gummar alltid ovanpå folien eftersom jag tycker det är skönare att arbeta med sen. Lättare att dra på fix och göra streck, även lättare att hålla rent golvet.
    Men nu kör jag med Centro's folie och har frågat dem om det är okej, skulle inte rekommendera att göra så utan att fråga leverantören.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne
    Inloggad
    Onödig kostnad, gummit är ju inte precis billigt!

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

Okej men det är inte så att man köper en extra kruka gummi till bara det, blir det en skvätt över så gummar jag på det istället för att slänga.

8.    länk #8
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Vad säker försäkringsbolaget sen då, vid en ev skada, om man inte exakt följt monteringsanvisningen?
    Den som vet mest, gissar minst.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Låter lite som restriktiva tolkningar av regler och regelfundamentalism utan att tänka själv. Lite beroende på systemen, men jag har svårt att förstå hur skulle det nånsin kunna vara ett problem att utanpå folien lägga på samma gummimassa som man limmar med och som man lägger i skarvar och som man kan använda i ett icke foliebaserat system? En annan sak är att det möjligen är onödigt. Å andra sidan vet jag flera plattsättare som med de tidigare rullbara systemen rullade enligt anvisningarna (tex tex 2 ggr) när dom jobbade åt kunder men 5 ggr när dom gjorde sitt egna badrum.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Utan att vilja föra en diskussion om det är tillåtet eller inte.
    Det är det på det viset att varje tillverkare har sitt system som man fått godkänt.Om man avviker från det, har man skapat ett eget system och då är följd frågan är det godkänt någon stans.

11.    länk #11
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Låter lite som restriktiva tolkningar av regler och regelfundamentalism utan att tänka själv. Lite beroende på systemen, men jag har svårt att förstå hur skulle det nånsin kunna vara ett problem att utanpå folien lägga på samma gummimassa som man limmar med och som man lägger i skarvar och som man kan använda i ett icke foliebaserat system? En annan sak är att det möjligen är onödigt. Å andra sidan vet jag flera plattsättare som med de tidigare rullbara systemen rullade enligt anvisningarna (tex tex 2 ggr) när dom jobbade åt kunder men 5 ggr när dom gjorde sitt egna badrum.
    Ja det är inte jag som ser några problem med lite extra gummi, jag frågade om F-bolagens ev åsikt.

Jag känner på mig att deras skadereglerare alltid är sugna på att spara lite pengar, så det kan kanske vara dom som blir regelryttare.
    Den som vet mest, gissar minst.

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Jag vet inte hur försäkringsbolagen ställer sig till onödigt täta badrum, eller onödigt täta tak och vattenkopplingar osv. Om det finns tekniskt objektiva skäl till varför det inte skulle vara bra att rulla utanpå folien så köper jag resonemanget. Jag försökte alltså bara flika in att det, ibland, kanske inte är så dumt att försöka resonera lite förnuftligt och utanför boxen.

13.    länk #13
    Junior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: skåne

jag har ardex o där ska man ta gummi över brunnsmanschetten och en bit utanför, det slutade med att hela duschhörnan har gummi - duk - gummi - manschett - gummi

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09