Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Skåne

Saxat från BKR:

Mjukfogar eller ej?
    Mjukfogar bör endast utföras där de är
    konstruktivt motiverade på grund av väntade
    rörelser.
    Mjukfogning bör bland annat normalt
    utföras:
    – I hörn och vinklar där underlaget på båda
    sidor är betong, gjuten mindre än ett år
    före plattsättning.
    – I nyproduktion då risk för rörelser i
    underlaget kan väntas. Till exempel vid
    väggvinklar då skivkonstruktion möter
    betongvägg, eller skivkonstruktion möter
    skivkonstruktion.
    – Vid övergång till andra material i väggar
    såsom dörrfoder, fönsterkarm,
    dörrkarm och tröskel.
    – I tak/väggvinklar
    Mjukfogning ska inte utföras:
    – I underkant keramisk väggbeklädnad som
    överlappar uppvik av plastmatta på golv.
    – Vid fog mellan keramiska golvplattor och
    klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn.
    – I normalfallet, golv/väggvinkel.
    Det är en fördel om entreprenör och
    beställare går igenom och kommer överens
    om var mjukfogar ska förekomma
    innan arbetet påbörjas.

2.    länk #17
    Junior medlem Medlem: Jun 2011
    Ålder: 36
    Län: uppsala

Man ska väl inte använda silikon i badrummet?
    Keh?
    Det finns åsikter om att brukfog även ska användas i väggvinklar. Dock är hela sanningen att detta endast gäller när väggarna är av betong eller liknande.
    I början användes brukfog även i badrum med träkonstruktioner men trä lever och det blev väldigt mycket problem med spruckna fogar. Därför används silikon i väggvinklar numer, när väggkonstruktionen är av trä

3.    länk #18
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Vad händer med tätskiktet som sitter bakom kaklet om väggarna rör på sig. Eftersom fogarna släpper igenom vatten och vatten därmed kan rinna bakom plattorna så spelar det väl mindre roll om det är silikonat eller ej?
    Ska man göra en nisch tror jag i och för sig inte att den rör på sig någe vidare likt en väggvinkel.

4.    länk #19
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Jag byggde en sån nisch hos en bekant för snart 10åe sedan och det är fortfarande inte några problem där. Fuktspärra ordentligt så går det säkert bra.

/Vojma

5.    länk #20
    Junior medlem Medlem: Jun 2011
    Ålder: 36
    Län: uppsala

Jag byggde en sån nisch hos en bekant för snart 10åe sedan och det är fortfarande inte några problem där. Fuktspärra ordentligt så går det säkert bra.

/Vojma
    Jag ifrågasätter inte ditt arbete men, hur vet du det? Tagit bort plattorna och kollat??

6.    länk #21
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Baksidan vetter in mot en garderob med öppna väggar. Nu har jag ju inte varit där och kollat men eftersom jag inte har hört något från dom (angående nischens vattentäthet) så förutsätter jag att det fungerar...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09