Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Stockholm

Tätskikt mot karm och eldosor

Hej! Håller på och bygger badrum. Nu är det snart dax att lägga tätskiktet. Jag bygger efter bkr men tycker det är lite otydligt hur man ansluter tätskicktet mot karm och eldosor. Det står att springa mellan karm och vägg ska ilagas och att tätskiktet ska anslutas mot karm. Som mest är min springa 20 mm, kan man spruta i fogskum eller vad ska jag använda här? Karmen sitter nämligen väldigt utsatt precis utanför duschen så vill göra det helt hundra.

Sen har jag samma fundering kring eldosorna. Jag har sådana som man kan skruva ut och in. Skruvar man in dem i rätt nivå och tätar sedan runt? I vilken nivå ska i så fall eldosrna sitta i förhållande till kaklet?

Tack så här långt!

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Värmland

När det gäller karmen så har Bostik en betylremsa du kan använda. Den används även vid övergång till plastmatta. Eldosor ser du helt enkelt till att du har kapsling som är godkända för den våtzonen.

Edit: andra än Bostik bör ha motsvarande produkt, hör med återförsäljaren.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Stockholm

Jag har köpt tätskiktsystem Probau från bauhaus, jag har pratat med flera personer där men ingen har haft koll på detta. De har en remsa som man kan använda mellan skarvarna på folien om man väljer att inte överlappa. Den är 100mm bred och kanske kan jag använda den vid karmen? Vet inte riktigt var jag ska vända mig, har en ledig vecka nu och hade tänkt lägga tätskikt och kakel..

Karmen sitter precis i ett hör mot vägg och när jag kollade igen var springan 30mm som mest då väggen är sned. Så här ser det ut: http://i210.photobucket.com/albums/b...ger/bild-6.jpg http://i210.photobucket.com/albums/b...ger/bild-7.jpg

Vad är kapsling?

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Värmland

Då hade jag helt enkelt kört folien hela vägen mot karmen, så att du naturligtvis kan dölja det med listen sen. Inte vika in den i springan innåt vägg utan bara rakt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09