Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: Östergötland

Risk för kallras i badrummet?

Vi ska renovera badrummet och skulle vilja placera en låg möbel i hörnet där det idag finns ett element enligt bifogad bild.

Frågan är då om det kan bli risk för kallras. Vi har tänkt att placera en handdukstork på väggen bredvid fönstret, och även lägga in golvvärme.

2.    länk #2
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Nej, det är knappast några problem. Jag har ett en-meters runt fönster i badrummet tillsammans med golvvärme. Ingen antydan till kallras.

3.    länk #3

Tackar för svaret. Nu känner jag mig lugn

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Borde inte vara några problem, speciellt inte om det är ett modernt 3-glas fönster.

5.    länk #5

Det är det inte. Det är ett omodernt 2-glas från 76.
    Handdukstorken kommer nog hamna lite närmare fönstret än vad bilden visar.

6.    länk #6
    MathiasSs avatar

Efter som rutan är så liten tror jag ändå det är ok. Det vore skillnad om du hade ett normalstort fönster. Däremot kan du ju räkna med att det kondenserar en hel del vatten på det kalla fönstret, men så är det ju redan i dag antar jag.

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Dalarna

Lägg golvvärmeslingan lite tätare mot ytterväggen/fönstret om du är orolig?

8.    länk #8

Enoksson: Smart. Det kan jag ju göra. Iof så kommer ju radiatorslingan gå under fönstret och bort till handdukstorken, så lite boost blir det ju den vägen.

MathaisS: Jag vet faktiskt inte hur mycket det kondenserar idag då vi knappt använder badkaret. Duschen har vi en våning ner så det blir inte så blött i det rummet.

9.    länk #9

Lägg golvvärmeslingan lite tätare mot ytterväggen/fönstret om du är orolig?
    Låter som en rätt dålig idé, se för guds skull till att följa tillverkarens anvisningar så att du inte lägger (el/vatten?) slingorna för tätt.

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Dalarna

Låter som en rätt dålig idé, se för guds skull till att följa tillverkarens anvisningar så att du inte lägger (el/vatten?) slingorna för tätt.
    På vilket sätt skulle det vara dåligt? Vad jag förstått det så gör man så just pga. att minska risken för kallras? Givetvis ska man inte lägga tätare än tillverkans minsta reko
    mendationer dock.

11.    länk #11
    MathiasSs avatar

Pratar vi vattenburen golvvärme kan man inte lägga slingorna för tätt av några tekniska skäl iallafall....

Min erfarenhet är snarare att i så här må utrymmen behöver man lägga lite tätare för att få tillräckligt varmt med vattenburet.

12.    länk #12
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Vi har vattenburen golvvärme i vårt badrum i källaren med tidstypiskt källarfönster från -65, alltså betydligt större fönster än Ni, men nåt kallras har vi aldrig haft där.

13.    länk #13

På vilket sätt skulle det vara dåligt? Vad jag förstått det så gör man så just pga. att minska risken för kallras? Givetvis ska man inte lägga tätare än tillverkans minsta reko
    mendationer dock.
    Jag var kanske otydlig, lägg gärna slingorna tätt men absolut inte tätare än tillverkarens rekomendationer, för då riskerar man för tvära böjar på vattenrör som kan leda till sprickor/läckage. På elslingor så riskerar man alltifrån överhettning, för tvära kurvor som gör att ledare kan gå av etc.

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Om fönstret är från 1976 så finns risk för att det kommer att behöva bytas någon gång innan ert nya badrum är utslitet och då kan det vara ett bra tillfälle att göra det nu innan ni har renoverat och på så sätt även få ett välisolerat isolerglasfönster.
    Gunnarb

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 30

jag skulle satsat på att byte fönstret på en gång när jag ändå skulle göra om badrummet.

vi renoverade vårat badrum förra våren och satte in nytt 3glas i trä, i efterhand skulle jag valt plast ram/stomme, inte att vårt nuvarande fönster kommer ta skada av fukten som är i ett badrum, men känns bättre med material som inte påverkas på samma sätt av fukten i ett badrum.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09