Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Skaraborgs

Fuktspärr i källare (mina förutsättningar)

Jag håller på att bygga en relaxavdelning med bastu, dusch och badkar i gamla tvättstugan i källaren. Jag har bilat upp golvet och kommer att sätta in vattenburen golvvärme efter att jag har isolerat med 20 cm cellplast. Det finns inga problem med fukt i källaren som för den delen inte är isolerad eller fuktskyddad utifrån. Alltså rena betongväggar med direktkontakt med marken. Jag har tänkt att lägga klinker och kakla hela rummet som är ca 15 kvm stort.
    Alla säger olika därför frågar jag utifrån mina förutsättningar:
    Vart ska jag lägga fuktspärr? Hela rummet eller bara de delar där jag duschar och badar?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Östergötland

Jag röstar på: Bara där du duschar o badar. Även om du dränker hela golvet i vattnet någon gång så torkar det ur problemfritt mha golvvärmen.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: värmland

kommer i vår att ta tag i en duschhörna i källaren , ligger mot yttervägg och har frågat plattsättare som rekomenderar att jag inte ska ha tätskikt bakom klinker/kakel i källare .
    är det verkligen så ?

4.    länk #4
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland

Oisolerad källare bör endast tätskiktas där vattenbegjutningen är som störst alltså i och runt duschen.

Resten bör du låta andas istället. Däremot bör du inte skippa tätskikt helt om det är vad hantverkaren menade.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Jag utgår från att du har någon vägg som är innervägg byggd i trä/gips som delar av till detta rum den skall tätskiktas i så fall.

6.    länk #6

han menade så när jag frågade .
    men alltså vägg+golv i själva duschörnan och dryga metern runt utanför då ?

7.    länk #7

Jag utgår från att du har någon vägg som är innervägg byggd i trä/gips som delar av till detta rum den skall tätskiktas i så fall.
    nej det är en ren tvättstuga/duschutrymme i en källare som gränsar till pannrum , inga träväggar bara betong .

8.    länk #8
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland

han menade så när jag frågade .
    men alltså vägg+golv i själva duschörnan och dryga metern runt utanför då ?
    Ja absolut i duschplatsen däremot finns inga klara regler för hur långt utanför eller liknande utan tätskikta där det kan komma direkt sprut på väggen och lite utanför.

Kolla exempelvis på www.bkr.se kan tyvärr inte länka då jag skriver från mobilen

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Värmland

Tycker också att du ska sätta tätskikt lokalt runt duschen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09