5 140 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
göra fogarna mörkare i badrum
Hej,
Har precis fått nytt klinker lagt i badrumet och är inte nöjd med hur det ser ut. Plattorna är mörkgråa och fogade med antracitfog, dock blev det klart ljusare än vad jag hade tänkt mig. Dessutom är det olika nyans på fogen. På vissa ställen ser det ut som jag hade hoppats på, men på andra ställen är det klart ljusare..
Vad kan man göra?
Läste nånstans att man kan få fogarna mörkare med olja. Funkar detta bra? Är det i så fall ok att göra detta i badrum? (tänkte att det kanske gör att fogarna inte släpper igenom fukt på samma sätt..)
Alternativet är väl att göra om allt & det är jag inte särskillt sugen på..
Tacksam för tips!
Har precis fått nytt klinker lagt i badrumet och är inte nöjd med hur det ser ut. Plattorna är mörkgråa och fogade med antracitfog, dock blev det klart ljusare än vad jag hade tänkt mig. Dessutom är det olika nyans på fogen. På vissa ställen ser det ut som jag hade hoppats på, men på andra ställen är det klart ljusare..
Vad kan man göra?
Läste nånstans att man kan få fogarna mörkare med olja. Funkar detta bra? Är det i så fall ok att göra detta i badrum? (tänkte att det kanske gör att fogarna inte släpper igenom fukt på samma sätt..)
Alternativet är väl att göra om allt & det är jag inte särskillt sugen på..
Tacksam för tips!
Det är väl det klassiska problemet med flammiga fogar pga för mycket vatten vid avtvättningen när de fogade. Givetvis finns ju risken med att det varit två paket inblandande mm
Sök på forumet på detta temat får du upp en hel del trådar som behandlar orsak och förslag på hur man döljer detta
Sök på forumet på detta temat får du upp en hel del trådar som behandlar orsak och förslag på hur man döljer detta
Det var klinkersolja jag funderade på, efter att jag läst att någon provat med ett ok resultat, men de bilder jag sett på detta har aldrig varit i badrum.
Hade själv 2 funderingar
* Kan det vara dåligt på något sätt att fogarna inte släpper igenom fukt på samma sätt när man har mättat dom med olja
* Finns det risk att att man tvättar bort oljan vid plattorna i duschen snabbt? Vill ju inte behöva olja varje vecka för att behålla resultatet.
Hade själv 2 funderingar
* Kan det vara dåligt på något sätt att fogarna inte släpper igenom fukt på samma sätt när man har mättat dom med olja
* Finns det risk att att man tvättar bort oljan vid plattorna i duschen snabbt? Vill ju inte behöva olja varje vecka för att behålla resultatet.
Redigerat:
Nej,inga två paket inblandat utan det är precis som du säger, för mycket vatten vid avtvättning. Rena lotteriet om det blir ett bra resultat när det ska fogas med antracit eller svart fog. Finns säkert hundra trådar om detta ämne på detta forum. Säkrast är att köra en mörkgrå/grå fog till en svart platta. Dessutom snyggare för den delen.myrstack skrev:
Vet bara ett fabrikat som är bombsäkert att inte bli flammig och det är PCI:s Geofog.
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Jag fick oxå lite skiftning i färgen på fogen. Det gick bort nästan helt då jag tog på en impregnering som var petroleum baserad. det var ingen "VANLIG" klinkerolja men något liknande. Luktade starkt men torkade snabbt och gav mörkare fogar och vattenstötande. Jag minns inte vad den hette men köptes på Svenska kakel. Den har hållit bra i två år men nu skall jag gå på med den en gång till.