Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Skåne

Badrumsfrågor

Hej!

Jag är ny på det här med hus och renovering. Står inför att köpa hus och letar för fullt. Jag har rätt höga krav på badrummet och i nästan alla hur jag hittar ser jag möjligheter till hur jag skulle kunna göra om. Dock har jag ingen aning om vad man kan göra själv.

Jag har läst det mesta jag kunnat komma över men har inte lyckats dra slutsatsen om detta är något jag kan klara av själv eller om jag måste ta in en hantverkare. Min erfarenhet av hantverkare är heller inte den bästa.

Mina undringar är:
    - Hur går det till om man vill slita ut en dusch och sätta in ett badkar? Är det bara att ta ut duschen och köpa badkar och sätta in på samma plats som där duschen stått? Kan man göra det själv? Behövs ledningar dras om?

- Hur går det till om jag vill byta tapet och matta? Är det något jag kan göra själv? Krävs det mycket utrustning för att göra detta själv? Jag läste att man måste ha svetsutrustning för detta. Är det dyrt med en sådan utrustning, är det lönt att köpa eller kan man hyra? Tjänar man mer på att låta hantverkare byta detta till en?

- Hur gör man om man vill montera in en bastu i ett stort badrum? Jag har sett att man kan köpa paket på bastu och själv montera. Kan man detta helt själv eller krävs hantverkarhjälp? Jag menar, ledningar måste väl dras till aggregatet? Och ett extra rum måste väl byggas för bastun?

Tack alla

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Gävleborg

Visst kan du ställe ett badkar där du tidigare haft en dusch. Dock så finns det nog inget utkast på blandaren för att fylla badkaret med vatten, utan endast via duschslangen. Avloppet behöver också anslutas. Det görs enkelt med ett rör i botten på karet.

Jag antog nu att du skulle välja ett vanligt badkar utan värmare och massage etc.

Angående byta tapet så tror jag man ska akta sig för det om man känner sig det minsta tveksam. Det verkar lurigt att få till alla hörn etc., för att inte säga alls få in rullen med tapeten!

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Skåne

Visst kan du ställe ett badkar där du tidigare haft en dusch. Dock så finns det nog inget utkast på blandaren för att fylla badkaret med vatten, utan endast via duschslangen. Avloppet behöver också anslutas. Det görs enkelt med ett rör i botten på karet.

Jag antog nu att du skulle välja ett vanligt badkar utan värmare och massage etc.

Angående byta tapet så tror jag man ska akta sig för det om man känner sig det minsta tveksam. Det verkar lurigt att få till alla hörn etc., för att inte säga alls få in rullen med tapeten!
    Hej! Tack för svaret!

Ah visst ja, en blandare behövs. Och då måste man dra nya ledningar.. bah. Jaa, jag antar det är enklare att sätta in ett vanligt badkar. En dröm är ju att sätta in en jacuzzi men frågan är hur bök det är.

Ja, det med tapet verkar klurigt. Även gällande våtrumsmatta, hur fasiken gör man runt toalettstolen?

Hade varit riktigt bra om man kunde lära sig göra detta själv, men ja, man vill inte riskera något när man sedan ska sälja huset.. typ skadestånd eller tvingas att göra om det eller liknande. Om man nu kan det.

Jag såg ett hus till salu där ägaren hade renoverat badrummet själv så hela rummet skadats av vattnet och man behövde därför renovera badrummet på nytt vilket de räknade med skulle kosta 120 000 kr. Huset låg uppe väldigt länge och de vägrade sätta ner priset för de tyckte de redan sänkt priset nog. Den situationen vill man inte hamna i..

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom