Nykomling
Medlem: Jan 2011
Län: Dalarna
Primning -flytspackling - tidsaspekt
Har läst någonstans att man bör göra flytspacklingen inom 1 dygn efter att primningen är gjord för att få maximal vidhäftning. Stämmer detta ?
Vilken tågordning kan vara bäst , eller finns något bättre alternativ ?
A/
Rent praktiskt så behöver jag efter primningen lägga ut och fästa miniarmeringsnätet+ lägga slang och kolla att allt är ok innan spacklingen sker .
Antar att man då också behöver köra på primer en vända till för att också förse nät o slang med ett fästande skikt . Innebär att det kanske går 2- 3 dygn innan spacklingen är gjord .
B/
Alternativt fixa ut nät o slang , provtrycka och sedan köra primningen på hela rasket , men antar att det då blir svårare att få den att täcka golvet utan extra penslande , men tidsmässigt kan då spacklingen ske inom ett dygn .
Tacksam för praktiska o erfarenhetsgrundade synpunkter kring detta
Forumgud
Medlem: Mar 2011
Län: norrbotten
lägga två lager primer är onödigt. du kommer se vart du har primer.( någon sorts färgskillnad blir det).
eventuellt kan fylla i där du ser att du missat
Senior medlem
Medlem: Dec 2009
Län: stockholm
Nja,
Jag är inte helt säker. Jag har läst någonstans att primern ska vara inte helt genomtorkad. Efter ett dygn har primern torkat för mycket för att du ska få optimal vidhäftning.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Primern torkar fruktansvärt fort. Det har sagts att tidsgränsen mest handlar om att det inte skall hinna bli damm på primern. En av primerns uppgifter är att binda damm (i måttliga mängder).