Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Stockholm

Badrum - klinkers lossnar vid golvbrunnen

Hej,

Klinkersgolvet i badrummet har börjat ge efter och några av plattorna precis vid golvbrunnen har släppt. Jag är nyligen inflyttad men vet att golvet gjordes av en yrkesman för bara 10 år sedan. Som man ser på bilderna så verkar det som att brunnen ligger för högt i förhållande till golvet vilket gör att vatten blir liggande mellan brunnen och golvet.

Vad ska jag göra? går det att fästa tillbaka bitarna igen? eller måste hela golvet/brunnen göras om?

Vänligen,

Jesper
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0903.jpg
Visningar:	60
Storlek:	141.6 KB
ID:	55387  

Namn:	IMG_0905.jpg
Visningar:	22
Storlek:	72.1 KB
ID:	55388  

Namn:	IMG_0906.jpg
Visningar:	23
Storlek:	122.0 KB
ID:	55389  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Ja det går att fästa klinkret igen. Man blir dock fundersam på varför det släppt. Ibland beror det på fukt som fått underliggande konstruktiona att svälla.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Uppsala

Jag skulle ringa försäkringsbolaget o be dem skicka en besiktningsman för att ta en titt.

4.    länk #4

Hejsan,

jag har varit i kontakt med försäkringsbolaget och fick ett kryptiskt svar (se nedan). Sedan läste jag på internet att det är mitt ansvar att se till att tätskiktet är helt och att om det brister så täcker försäkringen inte de skador som orsakas.
    Frågan som jag ser det är huruvida tätskiktet är helt. Vilket jag har svårt att själv bedöma.

Under plattorna ligger det någon sorts fästmassa som smulas söndes när jag petar på det och något som ser ut som en oskadad duk under det.

Jag ska försöka få hit en hantverkare för att få hjälp med att bedöma tätskiktet. Förhoppningsvis kan jag bara fästa dit plattorna igen på något sätt.

Är det någon som har någon synpunkt på vägen framåt och/eller förslag på hur jag lättast fäster plattorna?

TryggHansa: "Jag kan idag inte uttala mig om hur skadan täcks av försäkringen eller inte då det inte varit någon som besiktat skadan.
    Den som måste undersöka skadan är föreningen som äger huset och lägenheten du bor i, du har "bara" köpt dig rättigheten att bo i lägenheten.
    Beroende av de svar vi behöver om skadan är ersättningsbar eller inte så kan jag bara generellt svara på att du får för vår del reparera golvet själv.
    Det vi ersätter på ditt bostadrättstillägg är enbart ytsikten i din lägenhet.
    Jag skickar med två lathundar om skadehantering av en skada i bostadsrätt. "

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

bygg_jesper
    Vid en liknande skada använde jag kontaktlim och det har hållt i många år. Orsaken i mitt fall var att vatten under en längre tid vid duschning blivit stående i en svacka vid brunnen utan att torkas upp. Numera är jag noga med det.
    Senast redigerad av Henri 2011-12-11 18:13

6.    länk #6
    jenssoderbergs avatar
    Junior medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Västernorrland

Lust att ta en bild där man kan se hur tätskiktet ansluter mot golvbrunnen?

7.    länk #7

Jag tog ytterligare några bilder på begäran och passade på att öppna brunnen och konstaterade då att duken hade börjat spricka i överkant.

Jag har även varit i kontakt med en hantverkare för att komma och göra en bedömning. Men baserat på följande svar från trygghansa, så verkar det som om jag måste gå via BRFn.

Tacksam för råd.

Trygghansa:"Hej!
    För det första så kan inte du själv göra denna bedömningen då du inte äger fastigheten utan detta måste sakkunnig anlitad från föreningen bedömma. Skulle du vara sakkunnig och bli anlitat av föreningen för att
    utföra besiktningen så måste de lita på dig och ditt omdömme.
    Skulle det trots allt vara en tätskiktskada som de/du inte upptäcker nu utan senare, så ersätter jag dig för det du är ansvarig för enligt lagen. Yt- och tätskikt med undantag för den läckande delen som vi inte ersätter enligt villkoret och vi ersätter även arbetskostnaden för att återmontera all vvs och sakvarorna i rummet.
    När det gäller övriga delar såsom bjälklag och ytskikt hos grannen så måste jag hänvisa till mina kollegor på Ansvarsgruppen. "

Namn:	IMG_0915.jpg
Visningar:	15
Storlek:	68.4 KB
ID:	55691  

Namn:	IMG_0916.jpg
Visningar:	13
Storlek:	118.4 KB
ID:	55692  

8.    länk #8
    jenssoderbergs avatar
    Junior medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Västernorrland

"Ändrade duschvanor" alltså. Jag skulle nog följa rådet från försäkringsbolaget, ta det via föreningen. Dom får kalla in en sakkunnig, han konstaterar vattenskada och om två-tre månader så är det löst. Själv får du nog sätta åt sidan X-tiotals tusen kronor, det beroende på vart du bor, då på grund av avdraget för ytskiktet.

På det stora hela ett stort ingrepp i dina rutiner och vanor, men snart har du ett "nytt" badrum och till sommaren är det hela bortglömt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom