4 451 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Kakelhörnlist - avstånd till plattan?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag kanske missförstår er men nog lägger man plattan ända fram till hörnlisten då ordentliga lister har ett litet utvik som är till för att dölja eventuella skärningar samtidigt som den ska ge en snygg hörna...
Hhmm...
Hhmm...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag använder inte kakellister så ofta då jag egentligen inte gillar det speciellt mycket men när jag använder brukar det bli typ dessa som då går ut och omsluter den skurna kanten på plattan.

Jag använder så gott som aldrig kakellister utan geringssågar hörnkaklen i 45 graders vinkel och lämnar en fogbredd emeellan som jag fyller med fogmassa om det är stabila och bra väggar eller silikon om det finns risk för rörelser i ytterhörnen. Jag tycker att det blir snyggare. Kanske är det litet mer jobb och kräver litet mer precision, men jag tycker det blir snyggare och plastlister vet man aldrig hur länge dom håller innan plasten blir skör och spricker.
Silikon blir också gammalt och spröttbjurel skrev:Jag använder så gott som aldrig kakellister utan geringssågar hörnkaklen i 45 graders vinkel och lämnar en fogbredd emeellan som jag fyller med fogmassa om det är stabila och bra väggar eller silikon om det finns risk för rörelser i ytterhörnen. Jag tycker att det blir snyggare. Kanske är det litet mer jobb och kräver litet mer precision, men jag tycker det blir snyggare och plastlister vet man aldrig hur länge dom håller innan plasten blir skör och spricker.
Sen håller jag med dig om att plastlister är fult det är därför man använder aluminiumlisterd^_^b
Normalt har man fogmassa i de fasade skarvarna men om man använder silikon för att man är rädd för fogrörelser så går det relativt lätt att byta ut silikonen om den skulle bli "gammal och spröd" efter sådär 20 år, men det går inte att byta ut en sprucken plastfoglisttank77 skrev:
Klicka här för att svara