Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Kakelhörnlist - avstånd till plattan?

Hur gör proffsen, lägger dom plattan ända mot listen eller lämnar dom en fogbredd?

2.    länk #2
    Thomas Lundquists avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2011
    Län: Stockholm

Fogbredd.

3.    länk #3
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Tack! Fogbredd blir det!

/Vojma

4.    länk #4
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Jag kanske missförstår er men nog lägger man plattan ända fram till hörnlisten då ordentliga lister har ett litet utvik som är till för att dölja eventuella skärningar samtidigt som den ska ge en snygg hörna...

Hhmm...
    Mvh Paul

5.    länk #5
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

Paul: vilka lister använder du?
    jag brukar också lämna en fogbredd, jag använder vanliga enkla 1/4 runda plastlister

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Inloggad
    Usch, alulister är mycket snyggare, rak version!

7.    länk #7
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009

Jag använder inte kakellister så ofta då jag egentligen inte gillar det speciellt mycket men när jag använder brukar det bli typ dessa som då går ut och omsluter den skurna kanten på plattan.

Mvh Paul

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Jag använder så gott som aldrig kakellister utan geringssågar hörnkaklen i 45 graders vinkel och lämnar en fogbredd emeellan som jag fyller med fogmassa om det är stabila och bra väggar eller silikon om det finns risk för rörelser i ytterhörnen. Jag tycker att det blir snyggare. Kanske är det litet mer jobb och kräver litet mer precision, men jag tycker det blir snyggare och plastlister vet man aldrig hur länge dom håller innan plasten blir skör och spricker.
    Gunnarb

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Inloggad
    Jag använder så gott som aldrig kakellister utan geringssågar hörnkaklen i 45 graders vinkel och lämnar en fogbredd emeellan som jag fyller med fogmassa om det är stabila och bra väggar eller silikon om det finns risk för rörelser i ytterhörnen. Jag tycker att det blir snyggare. Kanske är det litet mer jobb och kräver litet mer precision, men jag tycker det blir snyggare och plastlister vet man aldrig hur länge dom håller innan plasten blir skör och spricker.
    Silikon blir också gammalt och sprött

Sen håller jag med dig om att plastlister är fult det är därför man använder aluminiumlister

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: västernorrland

Usch, alulister är mycket snyggare, rak version!
    Inte alls så dum idé! Vad är det för rak aluminiumlist du föredrar? Jag har en dörrsmyg som ska kaklas så en rak list, ej rundad, kanske blir snyggare! Var som hastigast på beijer men vette tusan om jag såg någon rak kakellist där?

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: May 2005

Skulle bara vilja inflika att ovannämnda lister finns även i rostfritt. Matchar kyl/frys
    För övrigt sällar jag mig till antikakellist-skaran. Fasade plattor i ytterhörn ger mycket snyggare intryck.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Silikon blir också gammalt och sprött

Sen håller jag med dig om att plastlister är fult det är därför man använder aluminiumlister
    Normalt har man fogmassa i de fasade skarvarna men om man använder silikon för att man är rädd för fogrörelser så går det relativt lätt att byta ut silikonen om den skulle bli "gammal och spröd" efter sådär 20 år, men det går inte att byta ut en sprucken plastfoglist
    Gunnarb

13.    länk #13
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: västernorrland

Någon som kan länka till några snygga raka aluminiumlister?

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Värmland

Någon som kan länka till några snygga raka aluminiumlister?
    Sitter på mobilen nu, kolla efter genesis på nätet. Finns i kromat , borstad och poserat.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09