Jag har läst alla gamla trådar om för- och nackdelar med olika material i badkar, men skulle nu när det börjar bli dags att välja till den kommande badrumsrenoveringen vilja ha ytterligare råd och erfarenheter redovisade.
Jag är nu ute efter ett kort badkar (max 1550 mm, 1600 är för långt och inte massage) med bra djup och som är lätt att underhålla samt ser riktigt snyggt ut (designbadkar).
Jag har själv bara erfarenhet av emaljerade plåtbadkar hittills och jag vet att de håller sig snygga längst.
Gjutjärnskar är uteslutna på grund av sin vikt (ingen orkar konka upp ett sådant i vår smala trappa till övervåningen) trots att de kanske har den allra högsta kvaliteten och jag tycker inte heller att de med sina tassar passar i vårt planerade badrum (vill ha något modernare).
Emaljerade pressade plåtkar fungerar inte heller p.g.a. att de inte finns med tillräckligt baddjup (verkar ha max 40 cm vattendjup (vilket förmodligen beror på att det inte går att pressa ner en djupare balja i en från början plan plåt).
Återstår gjutmarmor och akrylplast. Gjutmarmorn är litet dyrare, men det är ok för mig, men hur är det med kravet på underhåll och vilket ser snyggast ut efter 10-20 år (mitt gamla emaljerade kar är helt ok efter 35 år).
Jag vill helst få kommentarer från er som har egen erfarenhet från något eller båda av dessa material och just i badkar. Både jag och min fru har även andra prioriteter än att gå och polera badkaret varje dag.