Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Ramlösa
    Inloggad

Golvbrunn läkte

När vi renoverade vårt badrum visade det sig att golvbrunn läkte och vårt granne under fick vatten fläckar på sitt tak. Han anmälde aldrig den skadan till HSB. Hantverkaren fortsatte med renovering. Han hade på väggen nån apparat som, tror jag, mötte fuktigheten i väggarna.
    Gjorde han rätt att han fortsatte med renovering eller borde han anmäla det till någon (HSB, sin arbetsgivare...)?
    Vilka konsekvenser kan bli av detta? Om vatten kom när till grannen så det betyder att det trängde ner i konstruktionen. Kan det torka av sig själv efter nån tid eller händer det "nånting" sen?

2.    länk #2
    Larsas avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Vad är det för bjälklag (betong eller trä)? Var det den gamla golvbrunnen eller den nya som läckte?

3.    länk #3
    Inloggad
    Det är betong. Det var det gamla, gjutjärnsbrunn som läkte.

4.    länk #4
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

apparaten bör väl ha varit en fuktmätare.
    Om inte grannen har anmält skadan kan det väl inte ha varit så mycket?
    Viss fukt klarar nog ett betongbjälklag att ta hand om sen stog det väl öppet ett tag antar jag?

5.    länk #5
    Inloggad
    Jag vet inte vad menar du med att det stog öppet.
    Hantverkaren bilade golv, tog upp gamla rör och gammal golvbrunn, konstanterade att golvbrunn läkte och fortsatte att bila golv, sen lägga nya rör. Det var öppet bara så länge han jobbade med annat innan han aplicerade tätskikt. Han gjorde inget stort oväsen av det bara fortsatte att jobba.

Grannen har anmäld till vicevärden som kom och kollade fukt och det visade stora värden. Det var för 2-3 år sen. Under den tiden fortsatte brunnen att läka.

Det är kanske inte så mycket men en fläck har han på taket (stort som halva handen, som jag minns).
    Senast redigerad av margareta7 2011-11-11 08:15 Anledning: tillägg

6.    länk #6
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

jag menade att det tog någon / några dagar ifrån det att han bilade upp golvet tills han tätskiktade igen

7.    länk #7
    Inloggad
    Det tog 9 dagar.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Aug 2009

en golvbrunn läcker, ett sår läker. FYI

9.    länk #9
    Inloggad
    Du har rätt, Hubbe2, FY

10.    länk #10
    Larsas avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Ålder: 42
    Inloggad
    Jag tror inte det är någon fara med konstruktionen. Betongen lär torka ut nedåt. Däremot är ju frågan vad grannen tycker? Vill han ha ommålat tak?

11.    länk #11
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Jag förstår inte riktigt. läckte brunner under lång tid innan er renovering, eller rann det ut vatten just när brunnen revs?

12.    länk #12
    Inloggad
    Grannen har fått även spricka i taket när de bilade golvet. HSB har åtagit sig att reparera sprickan så ska de nog måla också.
    Läste att fuktigt betong vittrar sönder, därför oroar jag mig.

hempularen, brunnen läckte i 3-4 år ( vet ej riktigt när det började). Då upptäckte grannen fläck på taket. Då har vi målat med nån badrumsfärg för vi trodde att det var golvet som bakom badkar är inte tät. När hantverkaren bytte brunn så sa han att det var den som läckte.
    Senast redigerad av margareta7 2011-11-11 10:26 Anledning: tillägg

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Inloggad
    Om jag förstått saken rätt behöver du inte oroa dig alls.

Tvärtom har Ni ju faktiskt åtgärdat problemet vilket jag kan tycka föreningen borde ha gjort för länge sen? Golvbrunnen tillhör normalt sett föreningen och inte den enskilde lägenhetsinnehavaren och dom har blivit informerade för länge sen om att något är fel men valt (?) att inte göra något.

Uttorkning och eventuell återställning i badrummet under är inte Ert bekymmer. Och att fuktig betong vittrar sönder behöver du nog inte heller fundera så mycket på. Det tar väldigt långt tid om det bara är lite vatten från en golvbrunn.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09