Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2010
    Län: Skåne

Dubbellimmade kakel

Hej
    Jag har ett problem med hur jag skall tolka BKR´s handbok angående dubbellimning av kakelplattor som är större än 25x25cm.
    Mina plattor är 25x45cm och är avsedda för väggarna i badrummet.
    I BKR´s handbok står föjande:
    Plattor med stora format (≥25×25 cm) ska monteras med metod som säkerställer
    full bakfyllnad av fästmassa, till exempel dubbellimning, som innebär
    att plattorna förses med ett tunt skikt av fästmassa på baksidan och
    omedelbart appliceras i den våta fästmassan.
    Kan jag säger till plattsättaren att han MÅSTE dubbellimma plattorna?Detta nämns här som ett exempel-also inget MÅSTE.

Vad innebär "ska monteras med metod...." vilka fler metoder kan man använder sig av??Det går tyvärr inte fram här.

Tacksam för goda råd

2.    länk #2
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

Det är oftast golvplattor som man dubbellimmar
    Det finns fix som är speciellt för golv, sk flytfix, som säkerställer full täckning
    Fulltätckning vill man också uppnå utomhus så att inte vatten kan frysa och frostspränga plattorna

Väggplattor brukar räcka med 8mm kam, är inte samma belastning på en väggplatta som "bara" sitter på väggen som en golvplatta som det trampas på flera ggr varje dag.

3.    länk #3

Hej
    Tack för ditt svar.Det är alldeles rätt det du skriver-men det gäller Golvkonstruktioner och står i BKRs handbok under flick 6.2.
    BKRs handbok har även ett kapitel över Väggkonstruktioner under flick 6.4.Där står det också att stora kaklar skall dubbellimmas.För att vara säkra på att jag tolka det rätt, skrev jag även till BKR där jag fick ett svar för en halv timme sen."Det är självklart att dubbellimning även gäller väggkakel och inte bara golvklinkor.
    Således finns det inget "BORDE" eller något annat odefinerbart uttryck, utan det står klart och tydligt "SKA".
    Jag förlita mig naturligtvis på BKRs utlåtande.
    Det är nämligen så om en entreprenör påstår att han jobbar enligt BKRs regler så skall han naturligtvis hålla sig till det.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Inloggad
    Du kan inte kräva att plattsättaren dubbellimmar om denne kan säkerställa att full täckning uppnås på annat sätt.

Ett bra fix och 8mm fixkam räcker alla dagar i veckan till 25x45 plattor vilket i dessa tider inte är att betrakta som speciellt stora plattor. På sin höjd kan du kräva att att plattsättaren använder 10mm fixkam.

Kan säga att jag hade lagt ner verktygen och lämnat stället om en kund hade börjat bråka med mig om en sådan sak....

5.    länk #5

Är du medlem eller påstår att du jobba enligt BKRs regler så kräver jag att du jobba enligt dessa regler.Eller du är utanför.Det har jag också fått svar från BKR.
    Om du inte är medlem eller påstår att du jobba enligt BKRs regler så är varje kommentar överflödig.För det är självklart att jag inte hade krävt av dig att du ska dubbellimma plattorna av den enkla anledning att jag aldrig hade anlitad dig.

6.    länk #6
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

heroneous: någonstans måste man lita på att hantverkaren kan sitt yrke och har förmågan att bedömma om plattorna måste bakstrykas eller inte...
    Du kommer att få väldigt svårt att hitta en hantverkare om du ska börja peta i hur han / hon ska göra sitt jobb.
    Självklart ska reglerna följas men som Rob säger så, har man en 8-10mm kam och ett bra fix så behövs det oftast inte

7.    länk #7
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland

Hej
    Tack för ditt svar.Det är alldeles rätt det du skriver-men det gäller Golvkonstruktioner och står i BKRs handbok under flick 6.2.
    BKRs handbok har även ett kapitel över Väggkonstruktioner under flick 6.4.Där står det också att stora kaklar skall dubbellimmas.För att vara säkra på att jag tolka det rätt, skrev jag även till BKR där jag fick ett svar för en halv timme sen."Det är självklart att dubbellimning även gäller väggkakel och inte bara golvklinkor.
    Således finns det inget "BORDE" eller något annat odefinerbart uttryck, utan det står klart och tydligt "SKA".
    Jag förlita mig naturligtvis på BKRs utlåtande.
    Det är nämligen så om en entreprenör påstår att han jobbar enligt BKRs regler så skall han naturligtvis hålla sig till det.
    Du övertolkar troligen det svar du fått av BKR i mina ögon. Reglerna kräver att full täckning uppnås och den lösning du nämner är ett sätt. Däremot kan full täckning uppnås genom 8mm fixkam eller ev 10 mm om behovet finns.

Att gå in på sådana krav och i detaljnivå försöka styra hantverkarens sätt att arbeta gör bara att ingen kommer vilja jobba åt dig. Tror iofs att om du före beställning specar upp alla krav du har så kan väl hantverkaren göra på ditt sätt men räkna med löpande avtal och att ingen i ett fast avtal vill tillgodose dina sätt utan de räknar standardutförande

Varför inte göra det själv istället om du ändå vill göra det på ditt egna sätt?

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Inloggad
    Är du medlem eller påstår att du jobba enligt BKRs regler så kräver jag att du jobba enligt dessa regler.Eller du är utanför.Det har jag också fått svar från BKR.
    Om du inte är medlem eller påstår att du jobba enligt BKRs regler så är varje kommentar överflödig.För det är självklart att jag inte hade krävt av dig att du ska dubbellimma plattorna av den enkla anledning att jag aldrig hade anlitad dig.
    Nu hängde inte jag med riktigt?

Din hantverkare uppfyller BKRs krav om han säkerställer att det är full täckning bakom plattorna. Hur hantverkaren gör det bryr sig inte BKR om. Såvidare du inte krävt dubbellimning vid anbudsförfrågan kan du inte kräva det under pågående arbete heller (om du nu inte vill betala extra för det).

Du gillar uppenbarligen inte svaret men så är det.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09