Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: stockholm

avloppsbygge- wc anlutning

Hej, håller på att byta avloppsrör i min lilla renovering. Har bytt hela stammen/"grodan" under mitt lilla badrum. Undrar nu om den lösning jag gjort är helt fel eller funkar.Det är alltså bara den tjocka delen av wc stosen som kommer att komma upp i flytspacklet,funkar det med manchetter avsedda för 110 rör till detta?Brukar man låta enbart grövre delen av stosen sticka upp ur golv där tätskikt skall anslutas?
    Bjälklaget är i lättbetong och rören kommer ner på undervåningen.
    Hoppas någon förstår min vackra paintbild som bifogas

http://i1238.photobucket.com/albums/...r_o1/groda.jpg

2.    länk #2
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

ja det funkar se bara till så att det inte blir för lågt bara min 4cm bör sticka upp

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: stockholm

Kanon,då kör vi på det.tack

4.    länk #4
    Zemerlins avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Sveriges framsida

Ju högre upp du kan låta avloppet komma ovanför flytspacklet desto bättre. Men minst 7-8 cm ovanför flytspackel skulle jag säga. Får ju inte glömma att klinker och fix bygger sitt med.! Om det blir för högt kan man ju såga av röret till lagom höjd.

5.    länk #5
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

ja jag var otydlig, jag menade 4cm över färdigt golv

6.    länk #6
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma
    Inloggad
    Det är alltid svårare att åtgärda när man kapat för kort...

Dra upp avloppen för långt och kapa ner dom till lagom höjd efter golvet är färdigt...

Att göra rätt från början sparar många kronor!
    99% rätt är oftast 100% fel!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09