Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Dalarna

PURUS golvbrunn i träbjälklag- justeringmot flytspackelnivå ?

Renoverar badrum och har genom rörmokares försorg fått en Purus golvbrunn monterad på golvbjälklag. efter att nya 22mm spån lagts så ser jag att det är ett cirka 10 mm diff upp från nivå purusplattan ( som brunnen är fäst i ) och till spånskivans nivå. Är brunnen rätt monterad ?
    Kommer sedan att lägga ett putsnät ( tunn armering ) för att där fästa 17 mm värmeslang och sedan flytspackla + tätskikt ( folie) och fix+ kilnkers. Höjden upp från spånskiva och till färdig golvnivå lär bli cirka 40-45 mm .
    Frågeställning : skall golvbrunnens höjd justeras upp i nivå med beräknad flytspackelhöjd , dvs fallets lägsta nivå , eller ska man använda någon förhöjningsring ? osäker om pvc-röranslutningen kan röras då densen tidigare ligger mer eller mindre fast i golvbjälklaget

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Gävleborg

I mitt badrum fick jag instruktionen att montera Purusplattan Multi i ett hål i spånet. Därtill använde jag båda förhöjningarna samtidigt, och det blev fullgott för att sedan armera och fästa 12mm pex-rör och gjuta över det, och sedan gjuta en omgång till för att få fallet. Det hela kan ha blivit ca 6cm ovanpå spånet vid dörren där jag har minst fall, och kanske 4cm vid brunnen.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Dalarna

Purus Golvbrunn

Tack för ditt goda råd som kom snabbt , sorry för lite sen återkoppling från mej, blir så när man har en del andra bollar i luften, men nu kan jag fortsätta o jaga rätt på lämplig förhöjning !

4.    länk #4
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala
    Inloggad
    Det finns en tydlig instruktion som man får med purusplattan, kanske finns på nätet.
    Hur som, där står det vilken/vilka distanser som skall användas beroende på golvkonstruktion.

Kolla på purus hemsida.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09