Nykomling
Medlem: Jan 2011
Län: Dalarna
PURUS golvbrunn i träbjälklag- justeringmot flytspackelnivå ?
Renoverar badrum och har genom rörmokares försorg fått en Purus golvbrunn monterad på golvbjälklag. efter att nya 22mm spån lagts så ser jag att det är ett cirka 10 mm diff upp från nivå purusplattan ( som brunnen är fäst i ) och till spånskivans nivå. Är brunnen rätt monterad ?
Kommer sedan att lägga ett putsnät ( tunn armering ) för att där fästa 17 mm värmeslang och sedan flytspackla + tätskikt ( folie) och fix+ kilnkers. Höjden upp från spånskiva och till färdig golvnivå lär bli cirka 40-45 mm .
Frågeställning : skall golvbrunnens höjd justeras upp i nivå med beräknad flytspackelhöjd , dvs fallets lägsta nivå , eller ska man använda någon förhöjningsring ? osäker om pvc-röranslutningen kan röras då densen tidigare ligger mer eller mindre fast i golvbjälklaget
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2010
Län: Gävleborg
I mitt badrum fick jag instruktionen att montera Purusplattan Multi i ett hål i spånet. Därtill använde jag båda förhöjningarna samtidigt, och det blev fullgott för att sedan armera och fästa 12mm pex-rör och gjuta över det, och sedan gjuta en omgång till för att få fallet. Det hela kan ha blivit ca 6cm ovanpå spånet vid dörren där jag har minst fall, och kanske 4cm vid brunnen.
Nykomling
Medlem: Jan 2011
Län: Dalarna
Purus Golvbrunn
Tack för ditt goda råd som kom snabbt , sorry för lite sen återkoppling från mej, blir så när man har en del andra bollar i luften, men nu kan jag fortsätta o jaga rätt på lämplig förhöjning !
Senior medlem
Medlem: Sep 2008
Län: Uppsala
Det finns en tydlig instruktion som man får med purusplattan, kanske finns på nätet.
Hur som, där står det vilken/vilka distanser som skall användas beroende på golvkonstruktion.