Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Stockholms

FLOHK:
    Om du vill att ditt försäkringsbolag ska godkänna och betala en fuktskada i ett våtrum så ska det vara fackmannamässsigt utfört. fackmannamässigt innebär att man ska fälja gällande branchregler. www.bkr.se för kaklat/klinkrat och www.gvk.se annars.

skiter man i försäkrinstbolaget så kan man göra som man vill :-) men man kan ju alltid läsa branchreglerna och alla forum som finns så kan man ju få en uppfattning om vad det egentligen handlar om :-)

2.    länk #17
    FLOHKs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: västmanland

Blir inte klok på detta =)
    Verkar ju finnas gipsskivor som redan har tätskikt på sig? Då är det väl "bara" att täta listerna så är man klar för att kakla? Någon som använt byggmax skivor? Eller måste jag använda primer å hela den baletten ändå? Om jag har ett badrum som bara har ett handfat, måste jag då tätskikta golvet? Och har jag en duschkabin så måste jag också tätskikta golvet?...... GAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
    ----------------------------------------
    Det är dumt att uppfinna hjulet igen! // The truth is out there...

3.    länk #18
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

ska du göra ett rum med handfat så ska du tätskikta golvet + 5cm upp på vägg = wc och tvättstuga

ska du ha dusch så är det hela rummet som ska tätskiktas

även om du har duschkabin ska golvet tätas och förmodligen även väggarna

Skippa kakel och sätt golv och vägg matta istället då

4.    länk #19
    FLOHKs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: västmanland

Blir inte klok på detta - måste vara extremt trög...
    Badrum med dusch: Flytspacklat golv med tätskikt, på väggarna våtrumsgips och sedan primer/tätskikt (om jag vill ha kakel)...
    Badrum utan dusch: Flytspacklat golv med tätskikt, runt handfat måste man dock ha tätskikt 5 cm upp på väggen.
    Badrum: Väggmatta eller golvmatta, måste det tätskiktas ändå eller räknas mattan som tätskikt?
    Badrum: Väv på väggen? Räknas det som tätskikt ?
    Badrum: Våtrumsgips, finns gips som tydligen har tätskikt på sig, räcker detta ?
    Vad har man i taket ? Våtrumsgips?.. varför ska man ha våtrumsgips om man gör hela badrummet med tätskikt? *error*
    ----------------------------------------
    Det är dumt att uppfinna hjulet igen! // The truth is out there...

5.    länk #20
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

Flytspackel behöver du bara om du ska ha klinker och/eller golvvärme

utan dusch: hela golvet + alla vägg / golvvinklar 5cm upp inte bara runt handfat alltså

matta: räknas som tätskikt och ytskikt inget krav på våtrumsskivor vanlig kartonggips går bra
    väv: om du följer måleribranschreglerna så räknas det som tätskikt
    våtrumsgips: är en typ av skiva som inte möglar har inget tätskikt

färdigtätade skivor vet jag inte nått om.

6.    länk #21
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Uppsala

Våtrumsgips är inte vanlig kartonggips. Skriver du gips tänker nog de flesta vanlig kartong....

Men läs på www.bkr själv. Om du är läskunnig kan du läsa vad som gäller.

7.    länk #22
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Stockholms

som jag sa förut: läs branchreglerna.

om du tänkt sätta kakel eller klinker är det www.bkr.se du ska gå till
    om du tänkt sätta våtrumstapet och/eller våtrumsmatta så är det www.gvk.se som ha de reglerna.
    ska du blanda är det en blandning av reglerna som gäller :-)
    ska du måla på väv är jag inte säker, men förmodligen är det gvk-reglerna (har inte behövt läsa igenom dem)

våtrumstapet och våtrumsmatta är tätskikt i sig. Kakel och klinker är inte det utan där måste man täta
    under.

badrum utan dusch måste rimligen vara ett badrum med badkar, och där är det ingen skillnad mot ett badrum med dusch :-) har du varken dusch eller badrum låter det som om det är en gästtoa du beskriver.

Gör dig själv en tjänst och läs igenom branchreglerna en gång till, men håll isär de två (bkr resp gvk), och försök inte övertolka dem :-) oftast så menar man exakt just precis det man beskriver, och inget annat... (det låter som att du skummat igenom dem)

8.    länk #23
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland

Ja alltså Nino har sagt det korrekt men eftersom det rörs ihop lite så kan jag klargöra lite

Bkr sätter branschregler för keramisk beklädnad.
    Dusch = tätskikt på både golv o vägg. Ej vanligt gips i våtzon 1 i detta fall, inget konstigt med detta som TS verkar tro utan pappgips ökar på skadekostnaderna om tätskiktet fallerar

GVK sätter branschregler för våtrumsmatta men kan även användas till kakel/klinkers vilket sunqan verkar missa. Då används underlagsmatta som är godkänt för keramisk beklädnad. Annars är det helt rätt att de mattor som är ytskiktsmattor hos GVK även är tätskikt samtidigt.

Gällande väv o målat så är det MVK som gäller

Blanda INTE reglerna utan välj en och följ denna. Det är en sak om du vill ha väv på väggen o matta som golv - då måste du blanda men undvik det annars.

Är det bara toalett o handfat så är det tätskikt på golv o uppvik som sagt. Tak är inte reglerat utan våtrumsfärg på vanligt undertak är ganska lämpligt

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09