Nykomling
Medlem: Oct 2007
Län: Västra Götaland
Måla på våtrumstapet
Vill först å främst säga att jag vet att det finns massa trådar i ämnet, dock inte många från senaste året/åren.
Jag vet att man måste tvätta rent noga med T-röd och ev. slipa lätt innan man börjar måla. Frågan är vad jag skall måla med? Är det någon tillverkare som har bättre produkter än någon annan? Kan man köra vattenbaserade färger, eller skall det vara "tyngre" grejer?
Forumgud
Medlem: May 2008
Län: Örebro län
Jag antar att det är ett våtrum du ska måla! Måla med våtrumsfärg om det kommer vattenstänk på väggarna. Tror inte det skiljer så mkt mellan fabrikaten om du tar ett av de etablerade. Själv målade jag med Alcro våtrumssystem. Duschar direkt på väggen och än så länge går det bra.
Det ska gå att måla våtrumsmatta också, men det har jag inte provat. Men våtrumsfärg borde funka där också, det blir slitstarkt och dessutom vattenavvisande.
Jag antar att det är ett våtrum du ska måla! Måla med våtrumsfärg om det kommer vattenstänk på väggarna. Tror inte det skiljer så mkt mellan fabrikaten om du tar ett av de etablerade. Själv målade jag med Alcro våtrumssystem. Duschar direkt på väggen och än så länge går det bra.
Det ska gå att måla våtrumsmatta också, men det har jag inte provat. Men våtrumsfärg borde funka där också, det blir slitstarkt och dessutom vattenavvisande.
Ja, det är ett badrum som skall målas! Gjorde du rent med T-röd innan?
Forumgud
Medlem: May 2008
Län: Örebro län
Nej jag byggde nytt badrum så jag bredspacklade, limmade upp våtrumsväv och sen målade. Men ska du måla i badrum så är det garanterat den färgen du ska använda iaf. Räcker det inte att bara tvätta av ytan med målartvätt först tror du?
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2011
Ålder: 42
Län: Skåne
Jag har precis målat min trista våtrumsmatta med Beckers våtrumstäck och jag använde bara målartvätt. Målade sen tre gånger för att täcka helt, blev finfint.
Jag har precis målat min trista våtrumsmatta med Beckers våtrumstäck och jag använde bara målartvätt. Målade sen tre gånger för att täcka helt, blev finfint.
Målade du både golv och väggar? Hade du någon speciell våtrumsgrundfärg eller körde du "bara" med färgen du nämner?
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2011
Ålder: 42
Län: Skåne
Det behövs inte våtrumsgrund på väggarna, om man målar på den gamla plastmattan. Man måste rengöra noga däremot! Mitt golv är så trist, i en sliten nött orangerosa nyans, så jag målade golvmattan med. Det håller ju inte mer än kanske ett par år eller så, men det räcker för min del. Jag vill mest att det ska finare och fräschare ut fram tills det blir dags för totalrenoveringen av badrummet. Liten insats och några få hundra kr = betydligt trivsammare under tiden.
Det behövs inte våtrumsgrund på väggarna, om man målar på den gamla plastmattan. Man måste rengöra noga däremot! Mitt golv är så trist, i en sliten nött orangerosa nyans, så jag målade golvmattan med. Det håller ju inte mer än kanske ett par år eller så, men det räcker för min del. Jag vill mest att det ska finare och fräschare ut fram tills det blir dags för totalrenoveringen av badrummet. Liten insats och några få hundra kr = betydligt trivsammare under tiden.
Hur rengör man noga? T-röd har jag läst om i en del trådar. Skall man göra något efter T-röd? Målartvätt?