Nykomling
Medlem: Feb 2008
Län: jönköping
WC-golv med EPS, vattenburen golvvärme och flytspackel
Börjar bli dags att fylla igen WC-golvet efter att gjutjärnsavloppsrör mm är bytta. Har en botten bestående av betongvalv (2a vån) tidigare har det legat träreglar med spån emellan och ovanpå det ett spontat träundergolv.
Tänker fylla i med EPS-cement innan armeringsnät med vattenburen golvvärme och flytspackel.
Undrar över hur tjocka lager det behöver vara och hur man ansluter EPS:en mot de träreglar som väggarna vilar på? Eller är det bara att "fylla på" så EPS:en ligger an mot träet?
Tänker mig:
1. prima betongen
2. fylla på med EPS så att avloppsrör, vattenrör mm precis täcks. Bör bli ett ca 7-8 cm lager.
3. primer igen
4. rotnät med 12 mm vattenslang för golvvärmen
5. fylla på med flytspackel 25-30 mm.
Kan det funka? Kan man lägga nätet o värmen direkt på EPS:en eller behöver man ha en yta flytspackel eller annat under?
Forumgud
Medlem: Mar 2009
Län: Stockholm
Precis så som du beskrivit det kan du göra. Du behöver inte prima betongvalvet, och du kan lägga värmerören på EPS:en om du fäster rören i armeringen. Jag skulle i och för sig ta på lite mer EPS så att avloppsrören täcks ordentligt.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jun 2009
Län: Skåne
Skulle kunna vara jag som ställt frågan, ska göra nästan exakt samma sak .
Jag var också inne på att prima innan EPS:en. Jag ska fylla upp en yta på ca 4 m² 10-15 cm med EPS så det kommer i nivå med övriga golvet. Sedan 20-30 mm flytspackel över hela golvet.
Är det inte lönt att eftersträva vidhäftning mellan gammalt golv och EPS?
EPSCement kan på golvunderlag av betong, lättbetong, klinkerplattor och golvspackel läggas med vidhäftning mot underlaget.
Ytan skall då alltid förbehandlas med golvprimer.
EPSCement skall på golvunderlag av trä och golvytor med lös yta eller med övergångar mellan fast och lös yta, läggas i flytande konstruktion.
Ytan beläggs då alltid först med plastfolie. Folien behöver ej vara av s.k. åldersbeständig typ.
Forumgud
Medlem: Mar 2009
Län: Stockholm
Primar gör man om man har en fast konstruktion dvs. betong i golvet och betong i väggarna. Då primar man både golv och väggar för att få en enhetlig konstruktion.
I ditt fall om jag förstått det rätt har du träväggar med våtrumsskivor på samt betonggolv, dvs. en kostruktion bestående av olika material. Normalt lägger man då en flytande konstruktion, men i ditt fall har du inga träreglar eller plank i golvet som rör sig, så plast i botten gör ingen nytta. Det räcker om du fyller upp hela utrymmet med EPS, denna kommer då inte fästa till 100% mot vare sig golv eller väggar utan du får i praktiken en "semiflytande" konstruktion med viss rörlighet.
Om du känner dig det minsta tveksam om hur du skall göra i just ditt fall blir slutrådet att kontakta EPS-leverantören. Förklara hur utrymmet ser ut och vilka olika material du har.
Efter detta bör du sedan kunna sova gott, då du gjort allt som går att göra.
Om du gör det så lägg gärna ut vad ni kommer fram till här i tråden, så andra som läser kan ta del.
Lycka till!