4 892 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
Besviken på BKR
Sida 1 av 4
Jag skall försöka förmedla detta utan att hänga ut några namn. För ett tag sedan anlitade vi ett företag som skulle bygga badrum. Vi krävde bkr behörighet och det blev självfallet inskrivet i kontraktet. Sen efter en massa problem, kollade vi upp hur det var med behörigheten och fick då veta att det inte fanns någon behörighet och att BKR var medvetna om att denna person urkundsförfalskade deras handlingar (intyg). Vi ansåg att de borde anmäla honom, vi kunde leverera bevis, men så blev inte fallet då de inte ville. Dock hade de mycket att säga om killens fuskerier, bedrägerier o skit över telefonen. Nu när vi letar våtrumskillar igen, ser jag till min förvåning att killen är behörig nu!!
Han har dock säkerligen gått ifrån bedragare o lögnare (kriminell faktiskt) till seriös hantverkare inom loppet av något år och ett par företag senare...
....eller så sumpar man allmän moral o etik för sin inkomst på medlemskap? Borde man inte som intresseorg. kunna neka medlemskap, ungefär som att Uppsala universitet inte lät en mordömd bli läkare?
Nåja, jag är mycket besviken!
Han har dock säkerligen gått ifrån bedragare o lögnare (kriminell faktiskt) till seriös hantverkare inom loppet av något år och ett par företag senare...
....eller så sumpar man allmän moral o etik för sin inkomst på medlemskap? Borde man inte som intresseorg. kunna neka medlemskap, ungefär som att Uppsala universitet inte lät en mordömd bli läkare?
Nåja, jag är mycket besviken!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Ja du Byggis, Byggkeramikådet är, liksom många andra organisationer inom byggsvängen, ett skämt. Ditt konstaterande att BKR säljer sin trovärdighet för pengar stämmer bra.
Rent allmänt (...i byggsvängen...) finns varken insikt, vilja, kompetens eller idéer kring hur man ska rensa upp i träsket. Inte heller bland hantverkarna finns det någon som trycker på. Det flesta tycker att det är bra som det är och ser man ett problem så är det snarast bland kunderna som är allmänt gnälliga och inte förstår under vilka jobbiga föhållanden en hantverkare måste jobba.
Självklart borde BKR kunna neka medlemsskap men man bryr sig inte särskilt mycket om annat än intäkterna. Någon verklig ambition att måna om köparna finns helt enkelt inte.
Rent allmänt (...i byggsvängen...) finns varken insikt, vilja, kompetens eller idéer kring hur man ska rensa upp i träsket. Inte heller bland hantverkarna finns det någon som trycker på. Det flesta tycker att det är bra som det är och ser man ett problem så är det snarast bland kunderna som är allmänt gnälliga och inte förstår under vilka jobbiga föhållanden en hantverkare måste jobba.
Självklart borde BKR kunna neka medlemsskap men man bryr sig inte särskilt mycket om annat än intäkterna. Någon verklig ambition att måna om köparna finns helt enkelt inte.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Att jämföra en klåpare med mördare och läkarutbildning med BKR- intyg är väl kanske att ta i en smula.
Men helt klart måste BKR införa någon typ av system för att få bukt på det växande problemet. Dom försök BKR gjort hittills räcker inte.
Ett varningssystem med uteslutning vid t.e.x tre varningar, och den klåparen du beskriver skulle naturligtvis aldrig få bli medlem.
BKR måste snart inse att det börjar bli bråttom då flertal medlemmar snart väljer att kliva av titanic i.o.m att våra behörigheter inte betyder ett skit snart.
Thomas59-s inlägg är inte värt att kommentera ytterligare mer än att okunskapen lyser igenom i hans uttalanden om hantverkare och "byggsvängen".
Men helt klart måste BKR införa någon typ av system för att få bukt på det växande problemet. Dom försök BKR gjort hittills räcker inte.
Ett varningssystem med uteslutning vid t.e.x tre varningar, och den klåparen du beskriver skulle naturligtvis aldrig få bli medlem.
BKR måste snart inse att det börjar bli bråttom då flertal medlemmar snart väljer att kliva av titanic i.o.m att våra behörigheter inte betyder ett skit snart.
Thomas59-s inlägg är inte värt att kommentera ytterligare mer än att okunskapen lyser igenom i hans uttalanden om hantverkare och "byggsvängen".
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Ledsen Thomas L men att avfärda kritik med att den bygger på okunskap är ju faktiskt rätt belysande för det jag skriver. Du får gärna kalla mig okunnig, det bryr jag mig inte särskilt mycket om när det kommer från en hantverkare. Jag vet vad jag pratar om men du verkar inte ha särskilt bra koll på hur det stå till eller så blundar du bara, som många andra.
Det finns otaliga undersökningar som pekar på inkompetens, slav, ovilja till förändring och problem i bygg-/hantverkarbrancherna. Att du förnekar det är väl möjligen talande för vidden av problemet. Att sedan de flesta bygg-/hantverkarelaterade organisationerna är svaga och mest ser till de egna behoven är ett faktum. Något "tryck" från seriösa hantverkare (som är i klar majoritet) finns heller inte.
Behovet av att försvara den egna "branschen" är mångdubbelt större än viljan att förändra. Enda skälet till att detta får fortgå är att det råder brist på hantverkare.
Jag har talat med många seriösa hantverkare som håller med om problemet men säger sig inte orka driva frågan om att rensa upp i branschen. Dom har fullt upp ändå och känner sig, med all rätt, inte det minsta träffade av kritiken, vilket andra verkar göra. Det är helt klart en öm tå att kliva på vad gäller vissa typer av hantverkare.
Det finns otaliga undersökningar som pekar på inkompetens, slav, ovilja till förändring och problem i bygg-/hantverkarbrancherna. Att du förnekar det är väl möjligen talande för vidden av problemet. Att sedan de flesta bygg-/hantverkarelaterade organisationerna är svaga och mest ser till de egna behoven är ett faktum. Något "tryck" från seriösa hantverkare (som är i klar majoritet) finns heller inte.
Behovet av att försvara den egna "branschen" är mångdubbelt större än viljan att förändra. Enda skälet till att detta får fortgå är att det råder brist på hantverkare.
Jag har talat med många seriösa hantverkare som håller med om problemet men säger sig inte orka driva frågan om att rensa upp i branschen. Dom har fullt upp ändå och känner sig, med all rätt, inte det minsta träffade av kritiken, vilket andra verkar göra. Det är helt klart en öm tå att kliva på vad gäller vissa typer av hantverkare.
Förmodligen inte, det är mer jämförbart med att byggprogrammet skulle vägra ta in en känd klåpare på gymnasieutbildningen.Thomas Lundquist skrev:
I en perfekt värld (med obegränsade resurser) så borde det finnas så många platser på läkarprogrammet att alla kunde läsa.
Sedan skulle sållningen ske efter avslutad utbildning när klåparen söker jobb.
Nu agerade Uppsala proaktivt, och om jag mins rätt, i viss strid med tillgängligt regelverk när man nekade brottslingen dennes medborgerliga rätt att gå på universitet.
Jag förväntar mig faktiskt att en organisation med syfte att kvalitetssäkra en bransch tar ett mer offensivt ansvar för att aktivt jaga klåpare.
Nu har det inte med tråden att göra, men finns det någon bransch i detta avlånga land som inte är "rutten" jag är mycket intresserad av att någon vill sticka ut huvudet och nämna något yrke...... Men bara för att det är fler (nästan alla) branscher som har sina rötägg så ska man inte acceptera att det ska vara så!
Någon som hört talas om oegentligheter inom politiken, tjänstemannasektorn, advokater/åklagare/domare, alla dessa akademiker som inte har en aning om vad de gör...
alla drumlar till hantverkare, vårdpersonal som ständigt är missförstådd, man kan göra listan lååååång om man inte har något annat för sig, men att jag vore så ointelligent att jag kallar alla inom vården för diverse ofördelaktiga benämningar vore bara ett bevis för hur jag själv är...
Till sakfrågan, alla yrkeskategorier har personer som aldrig borde ha fått den tjänsten de har,men det är lätt att kritisera andra när vi själva inte har en aning om vad vi gör för fel dagarna i ända, antar att det inte bara är jag som är begåvad med selektivt minne/skygglappar.
Vad gör vi åt problemen med alla klåpare? Ge dem en plats inom kommunens organisation, eller varför inte starta ett nytt parti åt dem! Tror att det blir det största partiet genom tiderna om alla branschklåpare var tvungna att sluta sina nuvarande arbeten.... Mvh från en felfri Dalmas med vårdutbildning som arbetar som hantverkare men läser till akademikeryrket! ^^
Någon som hört talas om oegentligheter inom politiken, tjänstemannasektorn, advokater/åklagare/domare, alla dessa akademiker som inte har en aning om vad de gör...
Till sakfrågan, alla yrkeskategorier har personer som aldrig borde ha fått den tjänsten de har,men det är lätt att kritisera andra när vi själva inte har en aning om vad vi gör för fel dagarna i ända, antar att det inte bara är jag som är begåvad med selektivt minne/skygglappar.
Vad gör vi åt problemen med alla klåpare? Ge dem en plats inom kommunens organisation, eller varför inte starta ett nytt parti åt dem! Tror att det blir det största partiet genom tiderna om alla branschklåpare var tvungna att sluta sina nuvarande arbeten.... Mvh från en felfri Dalmas med vårdutbildning som arbetar som hantverkare men läser till akademikeryrket! ^^
Byggis: jag förstår till fullo att du är besviken, som medlem i BKR så kan jag bara hålla med.
Jag betalar x antal tusen / år för att vara medlem för jag tror att BKR är rätt väg att gå men som sagt så måste det till ett system som gör att dom som medvetet fuskar åker ut.
Firman du nämner, är det samma firmanamn som förut? samma orgnr?
Har för mig att dom gör en kredit upplysning och ska ha kopia på f-skatt sedeln för att bevilja medlemskap
Att Thomasx får så mycket mothugg här på forumet av hantverkare kan vara för att han sågar istortsett hela hantverkaryrket samtidigt som det nog bara hänger seriösa hantverkare här....?
Thomasx: Hur tycker du att BKR skulle vara uppbyggt?
Jag betalar x antal tusen / år för att vara medlem för jag tror att BKR är rätt väg att gå men som sagt så måste det till ett system som gör att dom som medvetet fuskar åker ut.
Har för mig att dom gör en kredit upplysning och ska ha kopia på f-skatt sedeln för att bevilja medlemskap
Att Thomasx får så mycket mothugg här på forumet av hantverkare kan vara för att han sågar istortsett hela hantverkaryrket samtidigt som det nog bara hänger seriösa hantverkare här....?
! Vill gärna förtydliga en sak, jag har aldrig påstått att det inte finns dåliga hantverkare, men vi är inte värdelösa allihopa, de flesta arbeten jag genomfört har blivit godkända/klarat besiktning, men inte samtliga....Jag är väl värdelös då! ^^ Nej alla gör vi fel ibland men dessa måste rättas till, samma som vid nyköpta bilar, allt är inte bra från början, samma vid byggnationer det mesta är inte klockrent fel uppstår, kan inte kunderna förstå det så har de inget med en ny bil att göra, menade inte bil utan badrum/tillbyggnad/rot/rut eller ngt annat!
Men det viktiga är att det blir åtgärdat.
Sedan att det finns hantverkare som går in för att "fuska" i hopp om att det inte skall upptäckas, dem har jag inte mycket till övers för...
Ps köpte en ny arbetsutstyrsel som var dålig sydd!
Sedan att det finns hantverkare som går in för att "fuska" i hopp om att det inte skall upptäckas, dem har jag inte mycket till övers för...
Nej, jag tycker inte jämförelsen är så tokig. Det handlar i det fallet jag berättar om inte om en lite slarvig kille, utan bedrägeri, urkundsförfaskning. Det går under brottsbalken.....Thomas Lundquist skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Inte en kommentar till dig Byggis men jag håller för det första med någon tidigare skribent om att rötägg finns i de flesta brancher. Två fel gör dock inte ett rätt så det är helt irelevant för denna diskussion. Förmågan från branschorgan att ta tag i frågan varierar och där utmärker sig tyvärr byggbranschen med en nästan total passivitet.nino skrev:Byggis: jag förstår till fullo att du är besviken, som medlem i BKR så kan jag bara hålla med.
Nej, jag sågar inte hela hantverkarkåren och jag vill minnas att jag i inlägget gjorde skillnad på seriösa (dominerar) och oseriösa (minoritet) hantverkare.
Jag har också svårt att tro att det är mina ibland svepande uttalanden (erkänner) som skulle ligga bakom hantverkarnas (några av dem i alla fall, bruka vara ungefär samma personer varje gång) ilska. Det måste vara något annat. Antingen är man genuint okunnig om hur det står till i branschen (finns massor av undersökningar så det är bara att läsa innantill för den som önskar) eller så trampas det på någon öm tå. Troligen en kombination.
Däremot kan jag nog hålla med om att jag, även om det inte klart framgick, sågar huvuddelen av de branschorgan som verkar i anslutning till byggbranschen. Dessa branschorgan är oftast helt tandlösa, saknar probleminsikt och vision och utmärks av inkompetens och passivitet.
Vad gäller BKR och andra liknande organisationer är väl problemet i första hand att man har dåliga kontrollmöjligheter, dåliga sanktionsmöjligheter och att sanktioner (förlora cert.tex) drabbar organisationen själv genom minskade intäkter. En stark efterfrågan gör också att "saneringsviljan" är minimal.
I dagsläget så är det tyvärr i praktiken så att tex ett BKR cert inte säger särskilt mycket om vilken kvalitet en kund kan förvänta sig på ett jobb.
Angående angrepp på hantverkarkåren är det väl kanske så att man grovt kan dela in hantverkarskrået i tre grupper när det gäller denna typ av debatt:
1/Seriösa hantverkare som ser problemen men som knappast tar åt sig av kritiken ÄVEN om den ibland är svepande. Man känner sig helt enkelt inte träffade. Det är med all säkerhet den största gruppen. Dyker vid sällsynta tillfällen upp i debatten och verifierar i stort sett det jag säger men kanske i mer diplomatiska ordalag.
2/Seriösa hantverkare som av någon outgundlig anledning till varje pris ska förneka problemen och/eller försvara sina oseriösa kollegor resp skylla på jobbiga/okunniga kunder. Finns flera på BH varav några i princip dyker upp så snart hantverkare diskuteras.
3/Oseriösa hantverkare. Finns säker några sådana på BH också och ute i verkligheten prövar dom dagligen tålamodet hos olycksaliga kunder. Det är dem frågan gäller.
Pagno, detta fallet hanlar inte om slarv eller att man råkar göra lite fel. Utan detta är brottsligt i Sverige, och det var genomfört på ett medvetet sätt. Fängelsestraff. Man skall ju inte hamna i fängelse om man får göra om något som du beskriver, det påstår jag absolut inte.Pagno skrev:! Vill gärna förtydliga en sak, jag har aldrig påstått att det inte finns dåliga hantverkare, men vi är inte värdelösa allihopa, de flesta arbeten jag genomfört har blivit godkända/klarat besiktning, men inte samtliga....Jag är väl värdelös då! ^^ Nej alla gör vi fel ibland men dessa måste rättas till, samma som vid nyköpta bilar, allt är inte bra från början, samma vid byggnationer det mesta är inte klockrent fel uppstår, kan inte kunderna förstå det så har de inget med en ny bil att göra, menade inte bil utan badrum/tillbyggnad/rot/rut eller ngt annat!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Du behöver inte ta åt dig om du vet med dig att du är seriös. Att göra fel nån gång är inget problem bara det hanteras på ett bra sätt mot kunden.Pagno skrev:! Vill gärna förtydliga en sak, jag har aldrig påstått att det inte finns dåliga hantverkare, men vi är inte värdelösa allihopa, de flesta arbeten jag genomfört har blivit godkända/klarat besiktning, men inte samtliga....Jag är väl värdelös då! ^^ Nej alla gör vi fel ibland men dessa måste rättas till, samma som vid nyköpta bilar, allt är inte bra från början, samma vid byggnationer det mesta är inte klockrent fel uppstår, kan inte kunderna förstå det så har de inget med en ny bil att göra, menade inte bil utan badrum/tillbyggnad/rot/rut eller ngt annat!
Tyvärr är det dock så att det finns en klick hantverkare som helt verkar sakna moralisk kompass och sen finns det väl en grupp rena klåpare också. Som i de flesta branscher med andra ord.
Huvuddelen av hantverkarna är hör givitetvis till gruppen seriösa och precis som i alla yrken spänner den gruppen från mediokra utövare till fullblodsproffs. Gemensamt har dom i alla fall det att den moraliska kompassen funkar när nåt går snett.
Detta projekt kostade oss tid, pengar, svett o tårar skall du veta, så vi orkade helt enkelt inte. Hantverkaren var hotfull, vi har barn.....thomasx skrev:
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Du skriver att du inte sågar hela hantverkarkåren, och sedan gör du precis det.Thomas59 skrev:Nej, jag sågar inte hela hantverkarkåren och jag vill minnas att jag i inlägget gjorde skillnad på seriösa (dominerar) och oseriösa (minoritet) hantverkare.
Angående angrepp på hantverkarkåren är det väl kanske så att man grovt kan dela in hantverkarskrået i tre grupper när det gäller denna typ av debatt:
1/Seriösa hantverkare som ser problemen men som knappast tar åt sig av kritiken ÄVEN om den ibland är svepande. Man känner sig helt enkelt inte träffade. Det är med all säkerhet den största gruppen. Dyker vid sällsynta tillfällen upp i debatten och verifierar i stort sett det jag säger men kanske i mer diplomatiska ordalag.
2/Seriösa hantverkare som av någon outgundlig anledning till varje pris ska förneka problemen och/eller försvara sina oseriösa kollegor resp skylla på jobbiga/okunniga kunder. Finns flera på BH varav några i princip dyker upp så snart hantverkare diskuteras.
3/Oseriösa hantverkare. Finns säker några sådana på BH också och ute i verkligheten prövar dom dagligen tålamodet hos olycksaliga kunder. Det är dem frågan gäller.