Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2011
    Län: stockholm

Hjälp med bedömning av offert på badrum

Hoppas på hjälp fr ngn/några med mer erfarenhet av renovering ombyggnation än vad jag har
    Ska lägga ihop en gammal toalett på ca 1 kvm och en hall på ca 7 kvm till ett stort badrum. Vi har rivit alla väggar och golv själva. Hantverkaren ska sätta upp en ny vägg med dörr mot hallen, dra nytt avlopp till handfat och toalett, gjuta nytt golv med golvvärme, fuktisolera väggar och golv, putsa väggarna, sätta nytt kakel (vilket vi redan köpt), sänka taket och montera spottar, montera badrumsinredning (som vi köper själva).

De har offererat 84 950 kr för arbetet (exkl moms och rotavdrag) och 33 950 för materialet. Inklusive moms landar vi på ca 150 000 kronor exkl. kakel och badrumsinredning (dusch, handfat, blandare etc).

Är det rimligt?

Jag har inga egna referensramar och skulle vara oerhört tacksam för kommentarer!

2.    länk #2
    Racemans avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholm

Det låter rimligt med tanke på alla moment du nämner.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Oct 2011
    Län: stockholm

Tack!

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011

Låter fullt rimligt tycker jag också

/ Björn

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Stockholms

Knappast rimligt

Det motsvarar dryga 9,5 veckors arbete á 550 :- inklusive moms. med tanke på att ni själva gjort allt så ska inte jobbet ta mer än 120-150 timmar. När jag renoverade vårt badrum så tog det 2 månader kalendertid och då jobbade jag kvällar och helger och inte varje dag...

vi har alltså kommit till den punkt där rotavdraget är överspelat - hade du begärt en offert på samma arbete från tiden innan rot, så hade priset du fått betala varit 70000 inklusive moms för arbetet.

ditt pris innebär att de fakturerar 1450/timme inklusive moms.

det blir inte billigt med rot bara för att staten betalar halva arbetskostnaden.

sen är 34000 + moms i materialkostnad inte heller rimligt.

-anders

6.    länk #6
    Thomas Lundquists avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2011
    Inloggad
    Är man är så säker som -anders att det är för dyrt men vill ha just den hantverkaren så väljer man att låta det gå på löpande istället. Svårare än så är det inte.

Troligtvis ligger priset på ca 500:- tim inklusive moms då vilket bevisar att rot-avdrag inte är överspelat utan är att det är rent påhitt.

7.    länk #7

Thomas, Thomas...

med 500:- inklusive moms i timmen (vilket var ett högt pris innan ROT introducerades) så är det nästa 11 veckors arbete.
    dvs nära 4 månader heltid för ett badrum där ändå halva jobbet är gjort.

exakt VAD i saras beskrivning gör att 11 manveckor är rimligt???
    och dessutom : 42437 i materialkostnad??? för våtrumsgips, golvbrunn, rör, fuktspärr mm??? Men... köper hantverkarna allt på fredells till konsumentpris?

när jag gjorde mitt badrum rev jag väggarna, reglade upp med cc 45, satte upp nya väggar, och gjorde allt enligt då gällande regler (i överkant eftersom branchen inte kunde svara på frågor som: hur är det med ytterväggar och diffusionsspärr, trots att branchen tyckte att det var OK att kakla ovanpå en 20+ år gammal våtrumstapet...) (2003)
    då ägnade jag kvällar och helger (inte alla kvällar och inte alla helger - jag har ett liv också) TOTALT 2 månader kalendertid.

EN PERSON.

Sara har redan gjort halva jobbet och ett proffs vill spendera 11 veckor i hennes badrum??? och dessutom handla allt material på fredells till konsumentpris och sen lägga på sina marginaler???

jaja,,,,

kom med en kalkyl som är realistisk så kan jag ändra mig, men efter att ha gjort två badrumsrenoveringar så har jag ett hum om hur lång tid saker tar för mig - och jag är inte snabb av mig, men noggrann...
    men detta är ett känsligt ämne och jag har hittills bara sett en forumtråd som har behandlat det hela på ett bra sätt.

Jag vidhåller att tiden för jobbet, ARBETSTID inte KALENDERTID är max 150h, dvs 3-4 veckor.

det här stinker...
    en hantverkare vill ha 2/3 av vitpriset för att jobba svart, om vitpriset är 300/timme inklusive moms (dvs 600/timme före rot, 20% över thomas gissning) så skulle svartpriset hamna på 200:+/timme vilket är mycket mycket lägre än det pris de tog före ROT dök upp... om man istället tutar i konsumenten att "men vadå du betalar ju bara halva priset" så kan man ju uppenbarligen fakturera 1400/timme och 2/3 av 700 är ca 450 vilket ör mer än vad man kunde ta svart tidigare...

/anders
    Senast redigerad av sunqan 2011-11-05 00:05

8.    länk #8
    Thomas Lundquists avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2011
    Inloggad
    Thomas, Thomas...

med 500:- inklusive moms i timmen (vilket var ett högt pris innan ROT introducerades) så är det nästa 11 veckors arbete.
    dvs nära 4 månader heltid för ett badrum där ändå halva jobbet är gjort.

exakt VAD i saras beskrivning gör att 11 manveckor är rimligt???
    och dessutom : 42437 i materialkostnad??? för våtrumsgips, golvbrunn, rör, fuktspärr mm??? Men... köper hantverkarna allt på fredells till konsumentpris?

när jag gjorde mitt badrum rev jag väggarna, reglade upp med cc 45, satte upp nya väggar, och gjorde allt enligt då gällande regler (i överkant eftersom branchen inte kunde svara på frågor som: hur är det med ytterväggar och diffusionsspärr, trots att branchen tyckte att det var OK att kakla ovanpå en 20+ år gammal våtrumstapet...) (2003)
    då ägnade jag kvällar och helger (inte alla kvällar och inte alla helger - jag har ett liv också) TOTALT 2 månader kalendertid.

EN PERSON.

Sara har redan gjort halva jobbet och ett proffs vill spendera 11 veckor i hennes badrum??? och dessutom handla allt material på fredells till konsumentpris och sen lägga på sina marginaler???

jaja,,,,

kom med en kalkyl som är realistisk så kan jag ändra mig, men efter att ha gjort två badrumsrenoveringar så har jag ett hum om hur lång tid saker tar för mig - och jag är inte snabb av mig, men noggrann...
    men detta är ett känsligt ämne och jag har hittills bara sett en forumtråd som har behandlat det hela på ett bra sätt.

Jag vidhåller att tiden för jobbet, ARBETSTID inte KALENDERTID är max 150h, dvs 3-4 veckor.

det här stinker...
    en hantverkare vill ha 2/3 av vitpriset för att jobba svart, om vitpriset är 300/timme inklusive moms (dvs 600/timme före rot, 20% över thomas gissning) så skulle svartpriset hamna på 200:+/timme vilket är mycket mycket lägre än det pris de tog före ROT dök upp... om man istället tutar i konsumenten att "men vadå du betalar ju bara halva priset" så kan man ju uppenbarligen fakturera 1400/timme och 2/3 av 700 är ca 450 vilket ör mer än vad man kunde ta svart tidigare...

/anders
    Anders.
    Du missade tydligen att mitt tips var att anlita en hantverkare löpande om man tycker att offerten springer iväg.
    500:- tim inklusive moms var inte ett speciellt högt pris för en plattsättare 2008.

Dina uträkningar i sista stycket är spännande, anlitar du svart arbetskraft?

9.    länk #9
    Län: Uppsala

85000 exkl ROT. Det låter rättså rimligt tycker jag. 4v arbete ger ju 160h. Det blir 530kr/h. Innan ROT.Ibland är det ju 2 personer där, plattsättare o snickare, röris, elektriker.....

Jag tycker det verkar rimligt. Men det borde vara ink moms. Man får inte offerera ex moms till privatpersoner...

10.    länk #10

nej jag missade inte det :-) men nu var det "projektsara" som undrade...
    men jag ser att sättet hon skrivit priset på gör att det kan vara 106000 före rotavdrag, och inte som jag trodde när rotavdraget var gjort. Då är det lite rimligare, men fortfarande dyrt (motsvarar 5 veckor vid 500/h)

så en liten "Pudel" är väl på sin plats i så fall

att jag "gick i gång" beror på att jag själv sett offerter på sistone där prisnivån ligger på 180000 ink moms i arbete för ett 160-timmarsjobb, plus att de vill ha 60000 ink moms för material (där "kunden" kommer att köpa kakel/klinker/toa/badkar/handfat/skåp själv), en snabb överslagsberäkning pekar på att den materialkostnaden är minst 140% av vad den borde vara.

och vad beträffar svartjobb, så nej... det skulle aldrig falla mig in, riskerna är för stora(tänker på arbetsskador och liknande).. Däremot så har jag läst en hel del "skriverier" där personer som påstår sig vara hantverkare säger att de aldrig skulle arbeta svart för mindre än 2/3 av "vitpriset".

11.    länk #11
    Län: Uppsala

Badrum är dyrt är min erfarenhet. Oftast är det ju mer än en snickare som gör jobb, lite då o då är det plattsättare, två snickare tex för att sätta gips i tak, elekrriker, rörmokare. Specialyrkena tar nog uppåt 500 -600 sek per timme då det för dem är punktinsatser. De kanske dessutom tar betalt för restid.

12.    länk #12
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

T...är det nästa 11 veckors arbete.
    dvs nära 4 månader heltid ...
    sunqan har även en spännande matematik när det gäller att räkna veckor.

En genomsnittlig månad har 4,22 arbetsveckor, helgdagar inkluderat. 11 veckor blir alltså lite drygt 2½ månad...

13.    länk #13

jag ser det jag :-) 11 veckor ska naturligtvis vara knappt 3 månader :-) 4*4=16, 4*3=12

14.    länk #14
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Det är faktiskt omöjligt, för en utomstående som inte besökt platsen, att uttala sig om det är ett litet jobb eller ett stort. Det vi vet, är att projektsara, rivit alla väggar och golv själva.....med detta är tydligen väggarna klara att fuktisoleras, och sedan putsas? (skriver projektsara)Tak skall sänkas, en vägg skall sättas, och en dörr i denna (så man spar jobbet med en regel där dörren skall stå) o s v. Utrymmet skall alltså bli ett stort badrum, man skall dra avlopp till 1 toa och ett handfat? men man får nog förutsätta att det skall finna vatten in också, men ingen dusch eller badkar. Jag skulle kunna hålla på med detta skrivande hur länge som helst, för jag känner igen mig själv i detta. Man tittar upp, och där hänger några sladdar, som blivir nedrivna av den som stått för rivningsarbetet, men inget av det kommer att kunna användas till det nya badrummet....med spottar i taket....osv osv.
    Nä, projektsara, slå näven av byggaren, och anta anbudet, Byggaren kommer inte att göra något klipp på Ditt nya badrum. Var glad att någon överhuvudtaget vill engagera sig på en sådan liten yta, med så mycket jobb.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Dalarna

Alternativet är precis som Thomas tidigare påpekat att ta det löpande istället om hantverkaren går med på det. Men då bör man känna ett hyfsat förtroende för hantverkaren och också se till att följa arbetet med exempelvis en tiddagbok och regelbundna avstämmningar så man håller koll på kostnaden. Blir det inga större problem under arbetet så är troligen löpande billigast om inte hantverkaren är oseriös/oärlig.

Sen undrar jag lite över Saturnus kommentar över att TS ska vara glad att någon överhuvudtaget är intresserad över att engagera sig på en sån liten yta med så mycket jobb. 8 kvm badrum är väl inte så litet och är det mycket jobb så innebär det väl mycket betalt eller har jag missat något?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09