Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Uppsala

Löpande kan vara bra...vi hade en badrumskille som var supernoga och jobbade varje dag i vårt ca 10 kvm stpra badrum i 12 veckor....om vi haft honom på löpande hade det blivit dyrt. Men ett normalstort badrum skall ju inte ta mer än 4 -5 veckr...

2.    länk #17
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Alternativet är precis som Thomas tidigare påpekat att ta det löpande istället om hantverkaren går med på det. Men då bör man känna ett hyfsat förtroende för hantverkaren och också se till att följa arbetet med exempelvis en tiddagbok och regelbundna avstämmningar så man håller koll på kostnaden. Blir det inga större problem under arbetet så är troligen löpande billigast om inte hantverkaren är oseriös/oärlig.

Sen undrar jag lite över Saturnus kommentar över att TS ska vara glad att någon överhuvudtaget är intresserad över att engagera sig på en sån liten yta med så mycket jobb. 8 kvm badrum är väl inte så litet och är det mycket jobb så innebär det väl mycket betalt eller har jag missat något?
    .................................................. .................................................. ........................

Om det är så att byggaren lämnas ut jobben, rör, el, kakel, så är det en liten yta att jobba på, det blir dessutom en del körningar för hantverkarna. vi vet inte om det är en gammal fastighet, (putsade väggar) högt i tak...eftersom nya badrumsdelen får sänkt tak, och hur många vinklar/hörn får nya badrummet? Vi vet att det är en hall, en del av denna skall bli badrum, vi vet att nuvarande toa är 1 kvm stor, ligger då toan i slutet av hallen (en del av hallen?) är verkligen hallen endast 1 meter bred. o s v. Därför anser jag inte att priset/anbudet vittnar om ett överpris, vi som varit verksamma med dessa renoveringar under lång tid (är själv pensionär nu) vet att det alltid tillkommer sådan man inte haft med i beräkningen från början. t ex, när elektrikern dyker upp, så finns ingen annan möjlighet, än att dra en ny ledning/kabel från centralen till nya badrummets spottar, kabeln till den lilla pära som satt i taket på toa, räcker m a o inte till.
    Men visst kan man komma överens om ett timpris, och låta anbudet ligga som högsta pris. Men är hantverkaren seriös och duktig, är han säkert uppbokad med jobb, för lång tid, och vill inte lägga ned tid, på för mycket argumenterande kring detta jobb
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

3.    länk #18
    saturnuss avatar

Vi har läst på Forumet, om folk som beklagar sig, över att de inte kan få tag på någon elektriker/röris m fl.
    Nä det är väl så att de är uppbokade med de kunder de har en bra relation till, KUNDER SOM ÄR VANA ATT HA HANTVERKARE I BOSTADEN OCH MED VETSKAP OM VAD DET KOSTAR. Den andra gruppen, kunder, som aldrig anlitat en hantverkare, får slaget, när de tvingas anlita någon, är mycket jobbiga att ha att göra med. Att prisbilden är som den är och momsen på 25%, är knappast något hantverkaren skall behöva ta på sig.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Dalarna

Men min fråga är fortfarande att TS har ett jobb som innebär mycket timmar vilket borde vara intressant för en hantverkare. Så jag begriper inte varför en hantverkare inte skulle vara intresserad bara för att det gäller en liten yta. Och är verkligen 8 kvm så liten yta att jobbet inte är intressant är den självklara frågan att finns det så många större bardrum som man kan ta istället och på vilket sätt skulle det ge en bättre avkastning?

5.    länk #20
    saturnuss avatar

Men min fråga är fortfarande att TS har ett jobb som innebär mycket timmar vilket borde vara intressant för en hantverkare. Så jag begriper inte varför en hantverkare inte skulle vara intresserad bara för att det gäller en liten yta. Och är verkligen 8 kvm så liten yta att jobbet inte är intressant är den självklara frågan att finns det så många större bardrum som man kan ta istället och på vilket sätt skulle det ge en bättre avkastning?
    men.....Byggaren har visat att han är intresserad av jobbet, han har lämnat ett anbud. Det är när han lämnar anbudet, som projektsara reagerar och vänder sig hit med sin undran, om priset kan vara rimligt. Jag svara redan i inledningen, - att ingen här kan ha någon uppfattning om detta, efter projetsaras beskrivning, den är för knapp. Men alla här, borde veta att det blir mycket dyrt, med badrumsrenoveringar, p g a våtsystemets kostnader. Golv skall gjutas, mmm vad finns där idag, golvet får förmodling flytas med.
    Den där väggen som skall byggas, med dörr, insidan ingår i renoveringen av badrummet, men andra sidan då, skall den lämnas reglad, eller skall den gipsas och tapetseras. m a o många arbetsmoment, som lekmannen inte är insatt i, eller förstår.

6.    länk #21
    Senior medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Dalarna

Hmm, jag vet inte om vi pratar förbi varandra men det jag reagerat på och ifrågasatt är ditt uttalande tidigare.

Nä, projektsara, slå näven av byggaren, och anta anbudet, Byggaren kommer inte att göra något klipp på Ditt nya badrum. Var glad att någon överhuvudtaget vill engagera sig på en sådan liten yta, med så mycket jobb.
    Du skriver ju själv att ingen här kan ha en uppfattning om priset är rimligt, men samtidigt så kan du avgöra att byggaren inte kommer att göra ett klipp på projektet så det är bara för TS att slå till och acceptera offerten. Dessutom med tanke på att knappast någon annan hantverkare rimligtvis är intresserad eftersom det är för liten yta och för mycket jobb.

7.    länk #22
    saturnuss avatar

Ja, det är min uppfattning mr_bygg, efter 50 år i branchen.....anser jag mig ha förmågan att läsa mellan raderna, av vad TS skriver. Där är m a o mycket jobb som skall utföras = många olika arbetsmoment o s v.

Så här blir det varje gång frågan om skälig betalning hamnar på Forumet = alla skall tycka utifrån sin horisont.

DET TOG RÖRIS 7-8 MINUTER ATT BYTA KRANPACKNING (blandaren) OCH SÅ DEBITERAR HAN 2 TIMMAR = 1450 kr + moms. Ett inlägg som detta kan får över 200 att svara, så nu slutar vi mr-bygg, tror inte TS är kvar längre........

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09