Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Jönköping
    Inloggad

Okej att ha mosaik på duschgolvet (med fall)?

Eftersom det måste vara fall i duschdelen av badrummet så kan man ju där förstås inte ha för stora klinkers-plattor (i just duschdelen alltså)
    De jag pratat med har sagt att man där ska helst ska ha runt 10x10, max 15x15.

Men, min nyaste idé är att ha traditionell mosaik på hela golvet istället.
    Fungerar det att smidigt att göra fallet i duschen med? Jag antar att vanlig mosaik kommer på nät?

Jag tänker på tex denna mosaiken från Bisazza.
    http://www.stylepark.com/en/bisazza/nefertiti

2.    länk #2
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Låter väl som en plan. Mer fogligt kan det väl knappast bli i kakelväg. Just den du länkar till verkar ju dessutom vara ämnat till golv. Tuta och kör!

3.    länk #3
    Län: Halland

Jag har mosaik på väggarna inne i duschen och jag fick som tips att inte ha vanlig fog om man skall ha mosaik i duschen. Det finns någon form av plastbaserad fog som är mycket mer motståndskraftig mot smuts som jag fick istället (som givetvis var attans så dyr)....

4.    länk #4
    Inloggad
    Låter väl som en plan. Mer fogligt kan det väl knappast bli i kakelväg. Just den du länkar till verkar ju dessutom vara ämnat till golv. Tuta och kör!
    Det är inte anpassat till golv, googlar jag namnet så hittar jag typ flera hundra väggbilder men enbart någon enstaka golvbild
    Men det borde funka ändå, mosaik på nät ska inte vara några problem att göra fall med?

5.    länk #5
    Inloggad
    Jag har mosaik på väggarna inne i duschen och jag fick som tips att inte ha vanlig fog om man skall ha mosaik i duschen. Det finns någon form av plastbaserad fog som är mycket mer motståndskraftig mot smuts som jag fick istället (som givetvis var attans så dyr)....
    Detta råd fick du inte för att det var just mosaik antar jag, mer att det var just i duschen?
    Kan inte tänka mig att fogen skulle bli mer skitig vid mosaik jämfört med tex 20x20-plattor?

Har läst om ngn spray som heter safeguard som tydligen ger ett bra skydd till fogen, tänkte prova det.

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: May 2011
    Län: Stockholms län

Bisazza är förmodligen glasmosaik vilket går utmärkt till både vägg och golv. Att tänka på vid läggning är att fixet bör ha samma färg som fogen eftersom det tunna materialet gör att fixet tränger upp i fogen, därför kan du inte foga med en annan färg än fixet.
    Lycka till
    Blomman

7.    länk #7
    Inloggad
    Bisazza är förmodligen glasmosaik vilket går utmärkt till både vägg och golv. Att tänka på vid läggning är att fixet bör ha samma färg som fogen eftersom det tunna materialet gör att fixet tränger upp i fogen, därför kan du inte foga med en annan färg än fixet.
    Lycka till
    Okej, bra tips!
    Svart fog och fix borde väl funka bra?
    Eftersom att det ska vara i dusch så blir det ju lätt smutsigt, då syns väl fläckarna minst på svart fog?

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

Tvål & schamporester och kanske lite kalk i vattnet kan göra så att dina svarta fogar ljusnar, så ska du ha fogar som håller sig bäst i färg är det grå- eller mörkgrå som gäller. Dock tycker jag det kan bli mycket snyggare med svart fog på lite mörkare mosaik.

Fixet ska inte tränga upp genom fogarna, då har man för mycket fix bakom. Det finns fixkammar med 2mm's tandning! Men ska du ha ljusare glasmosaik så kör man med vitfix för att inte ränderna från fixkammen ska synas igenom.

Tänk på att spackla bort kanten från brunnsmanchetten så att det inte blir en kant och bakfall!

9.    länk #9
    Län: Halland

Detta råd fick du inte för att det var just mosaik antar jag, mer att det var just i duschen?
    Kan inte tänka mig att fogen skulle bli mer skitig vid mosaik jämfört med tex 20x20-plattor?

Har läst om ngn spray som heter safeguard som tydligen ger ett bra skydd till fogen, tänkte prova det.
    Inte mer skitig kanske, men det är offantligt mycket mer fog med mosaik än med större plattor så arbetsinsatsen för att få det rent blir mycket större...

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne
    Inloggad
    Inte mer skitig kanske, men det är offantligt mycket mer fog med mosaik än med större plattor så arbetsinsatsen för att få det rent blir mycket större...
    Då köper man denna fog: http://www.youtube.com/watch?v=NC91QOO-598

11.    länk #11
    Inloggad
    Tvål & schamporester och kanske lite kalk i vattnet kan göra så att dina svarta fogar ljusnar, så ska du ha fogar som håller sig bäst i färg är det grå- eller mörkgrå som gäller. Dock tycker jag det kan bli mycket snyggare med svart fog på lite mörkare mosaik.
    Jaså är det så? En nackdel med svart fog alltså att den bleks?
    Tråkigt isåfall, tycker precis som du att svart fog kan vara riktigt snyggt mot mörkare mosaik, tex den jag länkade.
    Men det kanske blir okej ändå om man förseglar innan användning? Ev att man kan få tag i ngn svart penna och fylla i fogen efterhand?

Tänk på att spackla bort kanten från brunnsmanchetten så att det inte blir en kant och bakfall!
    Du menar kanten till brunnen precis antar jag?

12.    länk #12
    Inloggad
    Är den så bra som youtube-filmen visar så är det ju fantastiskt.
    Men är den så bra? Någion som provat?

13.    länk #13
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne
    Inloggad
    Är den så bra som youtube-filmen visar så är det ju fantastiskt.
    Men är den så bra? Någion som provat?
    Kan tänka mig att andra tillverkare också tar fram liknande fog för dagens vanliga fog är ju en smutsattraherare utav första rang.

14.    länk #14
    Inloggad
    Ingen som provat PCI-fogen som länkas till i inlägg #12?

15.    länk #15
    mhg_3s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Stockholm

Vi gjorde om vårt badrum 2007 och har mosaik på hela golvet samt i duschen, det har fungerat jättebra och vi göra omd et nu i vårt nya hus. Vi har faktiskt samma fina färg som det du funderar på fast ett annat märke. Vi har svarta fogar och har inte haft några problem med förändringar i färg, vi hade dock epoxy fog som är väldigt otrevligt för naturen så det gör vi inte om (enormt dyrt dessutom) vet inte ens om det finns att köpa längre?
    Mosaiken kommer i stora ark med nät och det är nog relativt lätt att få till fallet, vårt golv är iaf helt underbart!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09