Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Jönköping
    Inloggad
    Pratat med kakelsättarna igen, de har ändrat sig och kan nu ordna PCI-fog!
    Nu är bara frågan vilka kulörer man ska välja, där jag bor finns inga återförsäljare så jag kan inte se dom live.
    Har kikat på renfog.se men det är svårt att se.

Vad tror ni blir snyggast till vanliga vita plattor som det ska vara på några ställen?
    Har tänkt ljusgrå först men färgen som heter ljusgrå tycker jag ser nästan beige ut?

Sedan så ska jag ju ha sådan guldbrun-aktig mosaik som länkats i tråden!
    Vad rekommenderas till denna? Mörkbrun eller svart kanske?
    Nackdelen är väl att svart ofta snarare ser mörkgrå ut och det vill jag undvika.

Sist så undrar jag om denna fog säljs i mindre förpackningar?
    Till hallen så behöver jag bara kanske 1 kg

2.    länk #32
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

silvergrå (om det finns) tycker jag är snyggast på vita plattor

3.    länk #33
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne
    Inloggad
    Sist så undrar jag om denna fog säljs i mindre förpackningar?
    Till hallen så behöver jag bara kanske 1 kg
    Nej, den säljs endast i 5 kg:s hinkar!

4.    länk #34
    Inloggad
    Lyfter tråden.
    Fler som har erfarenheter av PCIs geofog?

5.    länk #35
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Okej, bra tips!
    Svart fog och fix borde väl funka bra?
    Eftersom att det ska vara i dusch så blir det ju lätt smutsigt, då syns väl fläckarna minst på svart fog?
    Jag har lagt Bizazza mosaik på hela badrumsgolvet. Det medföljer en tvåkomponents specialfog som är kladdig som fn att jobba med, samt en speciell tvättspray. Betydligt jobbigare att handskas med än vanlig fog, men den är oerhört stark.
    Jag använde vanlig vit fix som jag slätspacklade, man får vara försiktig så fixet inte tränger upp i fogarna och man måste låta det härda i minst två dagar innan man går på det.

Provade att sätta med Casco Husfix Rapid på en mindre yta och ångrar bittert att jag inte använde det överallt, mkt lättare att använda tyckte jag!

6.    länk #36
    Nykomling Medlem: Oct 2011
    Län: Västra Götaland

Jag jobbar i en proffsbutik för plattsättare. Har bara positiva saker att säga om Geofug. Dock så har den blivit så uppskattad och känd att flera färger har tagit slut i Sverige. Försökte beställa cementgrå och antrazit härom dagen men PCI väntar på att mer fog skall produceras i tyskland...

7.    länk #37
    Inloggad
    Jag jobbar i en proffsbutik för plattsättare. Har bara positiva saker att säga om Geofug. Dock så har den blivit så uppskattad och känd att flera färger har tagit slut i Sverige. Försökte beställa cementgrå och antrazit härom dagen men PCI väntar på att mer fog skall produceras i tyskland...
    Intressant att du har positiva erfarenheter!

Dock så hörde jag att det var lite omständligt vid själva läggandet. Dels att man behövde splitter nya verktyg till geofogen, man fick absolut inte använda samma verktyg som man tidigare använt till vanlig fog trots att det var rengjort.

Sedan så skulle det tydligen ligga orört samt att det inte får övertäckas i 7 dagar. Detta kan ju ställa till det en aning i ett nybygge där massa hantverkare ska in och ut med leriga kängor hela dagarna.

Vi har även stött på lite patrull då kakelsättarna verkar ha svårt att ta hem fogen eftersom de inte jobbat med den tidigare, får se hur det artar sig där.

Funderar på att köra vanlig fog trots allt men köra riktigt mörkt och hoppas att den inte drar till sig lika mkt smuts som min mellangrå i duschen har gjort idag

8.    länk #38
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

Ardex har en hybridfog EG8 som nog är likvärdig om det är problem att få tag på PCI

9.    länk #39
    Nykomling Medlem: Oct 2011
    Län: Västra Götaland

Intressant att du har positiva erfarenheter!

Dock så hörde jag att det var lite omständligt vid själva läggandet. Dels att man behövde splitter nya verktyg till geofogen, man fick absolut inte använda samma verktyg som man tidigare använt till vanlig fog trots att det var rengjort.

Sedan så skulle det tydligen ligga orört samt att det inte får övertäckas i 7 dagar. Detta kan ju ställa till det en aning i ett nybygge där massa hantverkare ska in och ut med leriga kängor hela dagarna.

Vi har även stött på lite patrull då kakelsättarna verkar ha svårt att ta hem fogen eftersom de inte jobbat med den tidigare, får se hur det artar sig där.

Funderar på att köra vanlig fog trots allt men köra riktigt mörkt och hoppas att den inte drar till sig lika mkt smuts som min mellangrå i duschen har gjort idag
    Det där med splitternya verktyg känner jag inte igen. Dock så vet jag att PCI rekommenderar att den fogas med en fogplatta av gummi, sådana som normalt sett används till typ epoxyfogar. En sådan fogplatta suger inget vatten och eftersom det är så lite vatten i geofugen så vill man behålla alltihop.
    Den får inte vattenbegjutas inom 7 dygn. Den tål ju att gå på osv..

10.    länk #40
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Tänkta bara flika in att jag hemma har ett badrum med mosaik ifrån Bisazza på både vägg och golv, inklusive duschen. Det fungerar superbra och det upplevs inte som halt.

Jag var också orolig för att fogen skulle bli ful så jag har använt Mapeis fog UltraColor (finns hos bla. Mosaic Sweden) Kladdig som tusan men resultatet blir superbra. Bra att känna till om man använder Mapeis fog är att den härdar extremt fort, vilket gör att man måste torka bort överflöd inom en kvart ungefär. Det går inte (i alla fall inte för mig) att foga 3-4Kvm och sedan torka fogen för då är den stenhård!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09