Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    JF.
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västmanland

Planera litet badrum ca 2kvm

Funderar på att renovera mitt lilla badrum, men klurar på hur man ska lösa de på bästa sätt.

Har gjort ett förslag enligt nedan, men vet inte om duschen blir för tajt med bara 70cm bredd? Va tror ni? De svarta tjocka strecket mellan toalett och dusch skall symbolisera en duschvägg som går att vika innåt.

Hellst skulle jag vilja ha en vägghängd toalett men dessa verkar ta upp för mycket plats mot en vanlig. Stämmer det?

Idag är duschen i högra övre hörnet och tvättstället sitter till vänster om duschen, tvättstället som sitter där idag är av hörnmodell och är väldigt litet och opraktiskt.

Har ni andra förslag är de bara att ösa på
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild-55.jpg
Visningar:	20
Storlek:	71.2 KB
ID:	50846  

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Skulle det inte bli bättre med duschen i övre högra hörnet, och handfatet bredvid toan? Om dushen antingen är öppen mot handfatet, eller har en vikbar vägg åt det hållet så får du tillräcklig plats att stå vid handfatet, tror jag. Ev. kanske en halvrund dusch blir bra.

En dusch på 70cm fungerar, men känns definitivt trång,

3.    länk #3
    Inloggad
    En vägghängd toa tar inte mer plats än en vanlig, men OM man har möjlighet att bygga in cisternen i väggen så tar den mindre plats. Det är dock en hel del pillande för att få till den lösningen på ett godkänt sätt, mer vanligt att ha en låda utbyggd från väggen.

4.    länk #4
    JF.

tack för ditt input hempularen! Ja de kanske blir bäst som du säger, att ha duschen där den är idag, övre högra hörnet.

Har jag kvar samma placering kan jag ju ha 2 duschdörrar som går att vika innåt när inte duschen används, måste ju vara de bästa.

När jag skrev att en vägghängd tar mer plats tänkte jag på cisternen som är ca 50cm bred. Men de borde få plats ändå om jag har tvättstället på samma vägg.

Har ju inget avlopp för tvättstället där den nya placeringen är. Ska man gå på samma avlopp som toaletten har eller hur skall man göra de?

5.    länk #5
    Inloggad
    Låter som ett rimligt antagande. beror kanske lite på hur det ser ut nere i golvet, var dte gåt att komma åt att koppla på.

6.    länk #6
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

Om jag fattat saken rätt sitter dörren ungefär mitt på ena långväggen. Då skulle jag göra så här.

Handfatet på kortväggen (137cm) till vänster innanför dörren, som på bilden. Toalettstolen till höger om handfatet mot samma vägg. Duschen i hörnet mitt emot toaletten (som på bilden) med svängda glasdörrar som kan svängas in mot väggen, det går att få in en 90-hörna, men 80 kan ju räcka så inkräktar det inte så mycket på utrymmet för muggen, lite smaksak. På kortsidan till höger innanför dörren, jämte duschen (där toaletten är på bilden), kan man sätta en handdukstork.

Det finns vägghängda toaletter som inte alls är inbyggda, som en traditionell toalett med cistern i porslin, fast hela toaletten är vägghängd.

Om man vill kan man spegelvända konceptet, och t.ex. lämna toaletten där den är i bilden, sätta handfatet där duschen är och duschen mitt emot handfatet. Det man måste utgå ifrån är duschen, som pga dörren som sitter mitt på väggen måste vara i ett av de inre hörnen.

7.    länk #7
    Racemans avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2009

Jag har ytterligare ett förslag.
    700mm för dusch är vääldigt trångt.
    Jag skulle prova med att ha duschen i övre vänstra hörnet. Toaletten där den är idag och handfatet på samma vägg i övre högra hörnet.
    Alternativt kan man tänka sig att ha en något längre kommod där tvättdelen på kommoden är till vänster med en avlastningsdel till höger, och placera denna i övre högra hörnet, men då vänd mot den övre väggen.

8.    länk #8
    JF.

Tack för tipsen!

Va tror ni om de här då? Har placerat en stor spegel ovanför tvättställ och wc för att få rummet att kännas lite större.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild-57.JPG
Visningar:	29
Storlek:	126.2 KB
ID:	51191  

Senast redigerad av JF. 2011-07-11 13:18

9.    länk #9
    Racemans avatar

En stor spegel känns bra.
    Tänk också på att moderna duschar kan bestå enbart av två plana glasskivor med släplister i botten. Duschväggarna fästs i väggarna med gångjärn, vilket innebär att, när du inte duschar, så kan du ha duschväggarna infällda mot de vanliga väggarna. På så sätt känns det inte så trångt, och du utnyttjar hela utrymmet bättra.

PS. Ritningen i mitten förstår jag vad det är, men vad föreställer de andra två?

10.    länk #10
    Racemans avatar

Nu tror jag att jag vet vad den vänstra ritningen skall föreställa...
    En blid på dusch och handdukstork vriden 90 grader motsols...

11.    länk #11
    JF.

Jo duschen skall vara 2 dörrar som går att vikas inåt när duschen inte används för att frigöra yta.

Bilden vreds moturs så de blev lite galet.
    Bilden till vänster är vy när man står vid wc och tittar på duschen. Bilden till höger är vy från duschen mot wc/tvättställ.

12.    länk #12
    JF.

Precis Hittade en smal handdukstork hos Nordhem som var bara 290 mm bred som skulle passa på sidan av duschen.

13.    länk #13
    Racemans avatar

Det blir bra det där, nu är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång.

14.    länk #14
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

Ser bra ut men jag hade bytt plats på toalett och handfat, av två anledningar, rummet kommer upplevas större om själva toalettskålen inte sticker ut precis vid dörren, handfatet tar mindre fysisk plats i rummet, och de blir mer ett "flyt" i hur den fungerar, man börjar längst in och "jobbar sig" mot dörren

15.    länk #15
    JF.

Jo de skulle nog kunna vara en idé som du säger thomasx. Blir en del mer jobb då jag är tvungen att bila upp i golvet och flytta avloppet skulle jag tro.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09