Varför limmar man inte kakelplattorna istället för att använda fix? På så vis skulle man få en konstruktion där fukt inte riskerar blir stående under kaklet.

Helioz skrev:
Tror mest att det är en miljö- och kostnadsfråga. Det finns både epoxifix och epoxifog att köpa t.ex från Ardex :
[länk]
[länk]
Kostnadsfråga? Skämtar du? Med allt vad rörirör, hitochditboxar, fördelningslådor och f-n och hans moster, faster å svärmor hittar på att vi ska betala skyhöga priser för. ;)

Men det finns i alla fall, tack för svaret. Med epoxi antar jag att det blir helt stumt också, vilket väl iofs är vad man eftersträvar med dagens system.

Varför skulle du få fukt stående under kaklet?

det står alltid vatten/fukt under keramik i en dusch, efter ca 2min duschande är det 100proc. rf

Ja, eftersom fixen är som den är förmodar jag att den snarast har en förmåga att suga upp och behålla fukten. Jag ska ju lägga teakgolv överallt utom i duschen, under teaken lägger jag ett lim som är vattentät, och då slog mig tanken att det borde man ju göra under kaklet också, och det är nog vad jag ska göra i duschen. Jag har tänkt lägga plastmatta som tätskikt, och funderar på att inte lägga något på plastmattan under badkaret, eftersom den är godkänd som ytskikt också borde det vara det bästa alternativet börjar jag inse (och mest kostnadseffektivt :-)

Ja, självklart är det blött när man duschar men det torkar ju upp, vad skulle det bli torrare av ett lim? Gör man rätt på underjobb är det inga problem, det är bara när det slarvas som man ber om fuktskador.

• Gilla
Marnika
  • Laddar…
jadu Stefan N... det tar ca 6månader innan det torkar upp så länge vill iaf inte jag vara utan dusch

• Gilla
Marnika
  • Laddar…
nino skrev:
jadu Stefan N... det tar ca 6månader innan det torkar upp så länge vill iaf inte jag vara utan dusch
:)
Tyvärr är varken fix eller fog vattentäta och det blir blött under kakel. Man skall lägga tätsiktet med rätt fall så vatten kan hitta till golvbrunnen. Med andra ord är kakel,klinker enbart en dekoration med lättstädat yta men inget som skyddar mot fukt. Blir det fel under så är det ju svårt att kontrollera det med en fuktmätare för den alltid ger ett utslag. Ja, när fuktmätaren indikerar att det är torrt så har man inte duschat på länge :)
gaia

Ja det här med att man ska ha fall för att vattnet under kaklet ska rinna till brunnen har jag läst, men hallå eller, inte sjutton "rinner" något vatten under kaklet, i fixet. Jag har väldigt svårt att tänka mig något annat än att vattnet sugs upp av fixet och kappilärkrafterna håller det kvar där, sen torkar det ut så sakteliga genom fogarna, ja, tills någon duschar igen då.

Och helt plötsligt inser man varför dessa tätskikt är så sanslöst viktiga och varför det har varit dom problem det har med fuktskador, och varför enbart våtrumsmålarfärg funkar så pass bra. Fixet i duschen är lite som att hålla en blöt svamp mot väggen, 24/7. Dom kunde slopa nästan vartenda krav i de där branschreglerna, och istället skriva att man ska använda en vattentät lim och fogmassa. Precis som teakdäck på båtar....

Det låter väldigt intressant med lim tycker jag också, just av den anledning som du skriver om thomasx. Är det någon som känner till om det finns några tyngre data som säger att man faktiskt samlar mindre fukt under keramiken med lim? Eller är detta ett "sunt förnuft men alla tycker olika"-ämne?

Paul-Staffanstorp
thomasx skrev:
Ja det här med att man ska ha fall för att vattnet under kaklet ska rinna till brunnen har jag läst, men hallå eller, inte sjutton "rinner" något vatten under kaklet, i fixet. Jag har väldigt svårt att tänka mig något annat än att vattnet sugs upp av fixet och kappilärkrafterna håller det kvar där, sen torkar det ut så sakteliga genom fogarna, ja, tills någon duschar igen då.

Och helt plötsligt inser man varför dessa tätskikt är så sanslöst viktiga och varför det har varit dom problem det har med fuktskador, och varför enbart våtrumsmålarfärg funkar så pass bra. Fixet i duschen är lite som att hålla en blöt svamp mot väggen, 24/7. Dom kunde slopa nästan vartenda krav i de där branschreglerna, och istället skriva att man ska använda en vattentät lim och fogmassa. Precis som teakdäck på båtar....
Kan du då förklara varför det är så viktigt med att fallet ska vara rätt "i tätskiktsnivån"... :rolleyes:

Naturligtvis forsar det inte fram som det gör ovanpå klinkern, men det dras mot brunnen...

• Gilla
anton1048
  • Laddar…
och de flesta moderna badrum har ju golvvärme som påskyndar uttorkningen. det golvet är ju varmt innan man duschar och kyls av lite(‰ antar jag) vilket ökar effekten ut i golvet.

thomasx skrev:
Ja, eftersom fixen är som den är förmodar jag att den snarast har en förmåga att suga upp och behålla fukten. Jag ska ju lägga teakgolv överallt utom i duschen, under teaken lägger jag ett lim som är vattentät, och då slog mig tanken att det borde man ju göra under kaklet också, och det är nog vad jag ska göra i duschen. Jag har tänkt lägga plastmatta som tätskikt, och funderar på att inte lägga något på plastmattan under badkaret, eftersom den är godkänd som ytskikt också borde det vara det bästa alternativet börjar jag inse (och mest kostnadseffektivt :-)
varför inte teak i våtzon?

Det är många proffs som använder lim till våtrum. Särskilt om det är mindre ytor som skall beläggas. Men som några här han invänt mot lim är kostnaden högre. Likaså skall man inte använda lim på icke sugande kakel eller klinker om du limmar ovanpå tätskikt för då torkar det ut alldeles för långsamt. En platta med små eller inga nabbar på baksidan är att föredra annars blir limåtgången allt för stor och oekonomisk. En given fördel om man är i bostäder är att du slipper vispa en massa fix med det slabb det innebär. Och om hela burken inte går åt vid ett tillfälle är det bara att sätta på locket.
Men se till att det fabrikat du använder är typgodkänt för våta utrymmen.
G

gunnar nu tror jag dom menar typ epoxibasserat lim inte vanligt kakellim
Den nya hybridfogen från Ardex kan man både sätta plattor med och foga med
sätter man glaserade plattor och fogar med epoxifog så har jag fatta det som att det blir tätt
dock är epoxi allergiframkallande och det krävs härdplastutb.

Någon som vet hur länge en härdplastutb. gäller? är det förevigt eller är den tidsbegränsad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.