Svara Nytt ämne
  1. 2006-04-20 13:19
    Svara | #1

Nykomling Medlem: maj 2005
    41 inlägg

Porslin vs gjutmarmor

Letar handfat och undrar lite om kvalitetsskillnaden porslin och gjutmarmor.

Handfatet vi tittat på är i gjutmarmor, men när vi tittade på skötselsidorna blev vi lite uppskrämda. Där stod bland annat att materialet kan spricka om man häller i vatten varmare än 65C till exempel.
    Dessutom stod det att hårfärgningsprodukter och liknande kan förstöra ytan och att man då måste slipa lätt och putsa på något specialmedel. :-[

Hur har ni valt? Är det någon som har gjutmarmor och som märkt fördelar/nackdelar under någon längre period?

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-04-20 14:57
    Svara | #2

Gudfader Inloggad Medlem: nov 2003
    6 699 inlägg
    Gillad 139 gånger
    1 bilder

Re: Porslin vs gjutmarmor

om du kan välja - välj porslin! Tål det mesta år efter år utan behandling .
    Har du hårt kalkrikt vatten så blir det svårt att rengöra gjutmarmor - den tål inga sura rengöringsmedel i det långa löpet och det är ju dom enda medel som tar bort kalken.
    Har inte haft gjutmarmor själv men såg hos bekanta - yta utan glans dels täckt med kalk dels sönderskurat i kamp mot kalk :'(. Vet ej hur gammalt den var.
    gaia
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-04-20 15:20
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    Uppsala
    142 inlägg

30 bilder

Oops!

Vi har precis skaffat ett badkar i gjutmarmor och kalkrikt vatten, det har vi oxo.
    Är det nåton som vet vad man kan göra åt detta eller är man dömd till förevigt skitigt kar?

Den enda erfarenheten jag har av gjutmarmor såhär långt är att det är riktigt tungt...
    /Magnus

4. 2006-04-20 15:34
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: apr 2005
    88 inlägg
    Gillad 1 gånger

Hej!

Gjutmarmor är belagda med Gelcoat, dvs det samma som ytmaterialet som du hittar på glasfiberbåtar. Till såväl badkar som båtar fungerar rengöring/polishmedel avsedda för Gelcoat.

Fördelen med Gjutmarmor är det tack vare gelcoaten är betydligt lättare och billigare att laga skador. Min båt är J.... skitig på hösten, den blir alltid ren efter en duvning.

5. 2006-04-20 15:46
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    Uppsala
    142 inlägg

30 bilder

Sweet! Nu är jag glad igen

Men jag antar att Vesta fortfarande svävar i ovisshet...

6. 2006-04-22 10:47
    Svara | #6

Nykomling Medlem: maj 2005
    41 inlägg

*Puffar upp*

Tack för synpunkter!
    Vill gärna ha fler erfarenheter och åsikter om de båda materialen.

7. 2006-04-22 22:30
    Svara | #7

Junior medlem Medlem: apr 2005
    88 inlägg
    Gillad 1 gånger

Jag kommer trots vad jag tidigare skrivit om fördelar för gjutmarmor att välja porslin till vårt "snigel projektet" nytt badrum.

jag väljer inte rationellt utan det handlar för mig om känslan, trumma på ett porslinshandfat med naglarna och lyssna till den spröda och rena ton det avger. (Jag vet, löjligt). Sedan tycker jag personligen att det är något snyggare lyster i ett porslinshandfat.

Jag förstår att det är lätt att fastna för gjutmarmor då det är lättare och billigare att göra avanserade former i detta material då det ju handlar om gjutning. Tror att det handlar om tycke och smak, har ännu inte hittat något evidensbaserat som talar för en vara.

8. 2006-04-23 00:16
    Svara | #8

lbgs avatar
    lbg
    Senior medlem Medlem: sep 2005
    642 inlägg

3 bilder

Handfat i porslin, utan tvekan! Håller med alla föregående talare om vad som är bättre med porslin. Jag tycker dessutom att gjutmarmor känns "smäckigt" och "plastigt".

Lycka till!

9. 2006-10-17 08:53
    Svara | #9

Nykomling Medlem: feb 2004
    21 inlägg

Vi har gjutmarmor, snart 5 år gammalt och har kalkriktvatten. Vi har inga problem att hålla det rent. Som någon annan sade vaxa upp det med båtprodukter det gjorde vi och det glänser lika som båten på våren. Jag trodde det skulle bli repigt men det har det inte blivit.

10. 2006-10-17 10:55

gitolarss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: feb 2006
    53 år
    320 inlägg

164 bilder

Vårat gammla handfat var av gjutmarmor, minst tio år gammalt, både fru och barn har färgat och permanentat hår i omgångar, men repor eller problem med kalk fanns det aldrig.
    Vi fick tips redan från början att vaxa handfatet, men båtvax har vi aldrig testat bara vanligt bilvax.

// Git O Lars
    Projekt kök och badrum....KLART
    Matplats/tvrum/hall är också klart.
    Sovrum 1 väntar på nytt golv och sovrum 2 är klart.
    Datarum/bibliotek väntar på nytt golv i övrigt klart.

Liknande ämnen

1. erfarenheter av gjutmarmor/ akrylbadkar
    av villa stella i forum Badrum
  2. Rengöring gjutmarmor
    av hempularen i forum Badrum
  3. Inbyggnadsbadkar i gjutmarmor
    av solang i forum Badrum
  4. Handfat i gjutmarmor eller porslin
    av FredrikB i forum Kök