Jag sitter och funderar på vilken badrumsfläkt man ska välja.
Ska man ha en med både fukt och tidsstyrning? Vilket är bäst?

Meningen är att jag ska ha elen direkt till fläkten, ingen strömbrytare på väggen.
Badrummet är ca 7 kvm stort.

Och var kan man hitta dessa till ett bra pris? Rinkabyrör.se?

Jag köpte min fläkt på Clas Ohlson. Dom har OK priser, men denna vecka har Coop extrapris på Pax-fläktar (i alla fall i Göteborg).
975:- för en 230 om jag inte minns fel.

Clas Ohlson har med fuktstyrning för 495:-
Har en sådan, har funkar kanon i 2år nu.

Badrumsfläkt EDM-100HZ. Justerbar hygrostat som automatiskt startar fläkten när fuktnivån i utrymmet överstiger inställt värde. Kontrollampa. Kullagrad. 230V/13W. IPX2. Max flöde 95 m³/h. Ljudnivå 40 dB(A). För stosdiam. 100 mm. Storlek: 155x155 mm. Bild 1.

32-7693

495,00

C
daniel.vestling skrev:
Jag har ström direkt till fläkten utan knapp imellan. Den PAX fläkten vi har är fuktstyrd men funkar inte riktigt optimalt. Den har nämligen en tendens att starta och gå igång om det är väldigt fuktigt väder UTE också! Dimmigt eller regning spelar ingen roll... då står den och tuggar för fullt!
Låter som om du skulle behöva skruva ner känsligheten ett snäpp. Har bara haft problem med "tjuvstart" pga regnväder en gång på ett år med min PAX 230.

Det får nog bli en Pax med kallrasspjäll och fukt - tidsstyrning, så har man "allt i ett". Det kanske är lika bra?
Jag antar att det inte är någon nackdel med kallrasspjäll eftersom den ska ut genom yttervägg, då kanske risken är mindre att fuktstyrningen går igång för ofta, eller tänker jag fel?

C
daniel.vestling skrev:
Har varit och vritigt på den där ratten för känsligheten men jag blir inte klok på den. Antingen så går den på allt eller så går den skitdåligt....
Följ instruktionerna. När badrummet är torrt vrider du så att den går igång, sedan vrider du sakta ner tills den precis stannar. Gärna en extra fuktig dag. I brist på fuktiga dagar är det ju bara att göra om proceduren när en sådan infinner sig.

Vi har en fuktstyrd och det är inga problem, den går igång när man duschar och stannar en stund efteråt. Senaste stormen var den lite knasig, vet inte om det berodde på tjuvstart eller om det var blåsten.

Har också fuktstyrt från PAX och det funkar bra (automatiken). Det jag saknar är möjligheten att forcera start själv. Det finns mig veterligen inget sätt att kombinera manuell start med fukstyrd av/på.

Vi har Pax fläktar i båda våra badrum. I det ena har vi bara fuktstyrd fläkt (med kallrasskydd) och den kan väl ibland starta när det är regningt ute oxå. I det andra badrummet har vi en separat knapp (ej lampknappen alltså) för påsättning ( :-[hmm konstig formulering) av fläkten. Om man knäpper igång fläkten manuellt går den 15 minuter. Men den fläkten är också fuktstyrd så man behöver inte tänka på att starta den när man duschar. Installationen är gjord av elfirman så fråga mig inte hur de gjorde men kombination manuell start med fuktstyrd av/på det har vi!

co skrev:
Vi har Pax fläktar i båda våra badrum. I det ena har vi bara fuktstyrd fläkt (med kallrasskydd) och den kan väl ibland starta när det är regningt ute oxå. I det andra badrummet har vi en separat knapp för påsättning ( :-[hmm konstig formulering) av fläkten. Om man knäpper igång fläkten manuellt går den 15 minuter. Men den fläkten är också fuktstyrd så man behöver inte tänka på att starta den när man duschar. Installationen är gjord av elfirman så fråga mig inte hur de gjorde men kombination manuell start med fuktstyrd av/på det har vi!
Har en Paxfläkt som vi monterat och som slår på när vi slår på belysningen idag (superdrygt som redan nämnts i tråden) MEN som också går på fuktstyrning och startar när fuktnivån överstiger inställt värde. Bygger för närvarande nytt badrum och där ska också fuktstyrningen vara aktiverad. DOCK har jag monterat en touchknapp intill toan för att man ska kunna starta fläkten att gå en bestämd tid för att vädra ut värsta lukten när det behövs.. Tror det blir ett perfekt upplägg. ::) 8-) :D

Mvh Rob

nu hoppar jag in o frågar en sak,,, vad är det för skilnad eg på pax 230/231 samt pax 260? jag fick rådet att installera pax 260 nämligen,,,,,,,

Pax 260 har fler möjligheter. Jag har min konstant på halvfart och sen varvar den upp till max när man börjar duscha. om man har fläkten nära. Fungerar perfekt. Kallrasskydd behövs inte om man har den på konstantfart.

Kolla vidare på PAX hemsida.

Jag har fått en känsla av att mina paxfläktar (230/231) efter några års drift börjat låta avsevärt mer från motorn. Har någon annan gjort samma erfarenhet?

Oljudet beror inte på orena fläktblad, det är elmotorns ljud.

Tänk på att det också går att ställa in fördröjd start, lite drygt när man ska in och hämta en strumpa och fläkten går i 15min efteråt

Tror min PAX har suttit i väggen sen -79, då är dom nästan FÖR bra :)

MathiasS skrev:
Jag har fått en känsla av att mina paxfläktar (230/231) efter några års drift börjat låta avsevärt mer från motorn. Har någon annan gjort samma erfarenhet?

Oljudet beror inte på orena fläktblad, det är elmotorns ljud.
Min lät mycket redan när jag köpte den, ungefär som en dålig transformator som brummar när man dimmrar en lampa, ringde PAX om detta och de skickade en ny direkt och jag fick returnera den gamla.
Men min lät redan från början men du kan ju alltid slå de en signal, tyckte de var bra att ha och göra med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.