7 777 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
regla golv
Har en fundering angående regling av golv.. Idag är bjälkarna längds gående i badrummet som är ca 4m x 2m och har en cc på 60cm.
Tror ni att det hade funkat och regla cc30 mellan dessa? eller måste jag lägga dit 4meter långa golv bjälkar så att det ser ut som idag fast cc30..
Hoppas ni förstår hur jag menar..
Såhär blir golvet ovanför
- 22mm spån
- 20mm flytspackel med värmekabel
- våtrumsfolie
- klinkers
Tror ni att det hade funkat och regla cc30 mellan dessa? eller måste jag lägga dit 4meter långa golv bjälkar så att det ser ut som idag fast cc30..
- 22mm spån
- våtrumsfolie
- klinkers
Med 22mm spån och 20mm flytspackel (armerat) ovanpå så går det bra att behålla c/c 600.kimmo_thn skrev:Har en fundering angående regling av golv.. Idag är bjälkarna längds gående i badrummet som är ca 4m x 2m och har en cc på 60cm.
- 22mm spån
- våtrumsfolie
- klinkers
Fråga vem som helst....
Självklart måste du dock kortla runt golvbrunn och eventuella större badkar osv.
Det står att det ska förstärkas till att motsvara c/c 300, alltså går detta att göra med armerat flytspackel ovanpå spånskivan.Ola78 skrev:
Saxat ut byggkeramiksrådets branscregler:jarlen84 skrev:
Oavsett c-avstånd mellan bjälkar, dock
max. 600 mm, ska förstärkning av böjstyvhet
mellan bjälkar, och åtgärd för att förhindra att
fuktrörelser överförs till det keramiska skiktet,
utföras. Förstärkning kan göras med avjämningsmassa
enligt nedanstående exempel på
konstruktionsprincip. Förstärkningar med
motsvarande effekt kan uppnås med andra
konstruktioner enligt ansvarig projektör/tillverkare.
Vid c-avstånd mellan bjälkar större än 600
mm ska bjälklaget förstärkas med kortlingar,
centrumavstånd 300 mm.
Referens för tillräcklig böjstyvhet
Mycket lång erfarenhet av beprövade lösningar
visar att den böjstyvhet som uppnås
med c-avstånd 300 mm mellan bjälkarna
och en 22 mm golvspånskiva är
betryggande för att det keramiska skiktet
inte ska skadas. (Sådan konstruktion kräver
dock också armerad avjämningsmassa för
att ta upp rörelser i träskivan, inte primärt
för böjstyvhet)
Det står inte att det ska förstärkas att motsvara c/c 300 utan det ska kortlas c/c 300. Däremot står det att cementbunden avjämningsmassa ska användas på alla träbjälklag, precis som du skriver. Minst 12mm vid brunn. Dessutom rekommenderas det om man kan precis som det jag klistrade in att c/c 300 är väl beprövat och bör väl då rimligtvis användas. Dessutom bör man väl också ta i beaktande att man kanske ska ha ett badkar i badrummet och då bör man väl absolut köra med c/c 300 där det ska stå.
Dels står det utrycklingen att om cc-avståndet är större än 600mm...ska det kortlas. Dvs, om det är cc600 på reglarna behövs det inte kortlas...och någonstans där i texten kan utläsas att armering+flytspackel minst 15mm är advekat förstyvning...dvs motsvarar cc 300 och skruvlimmat golvspån...
Det är rätt mycket mer köldbryggor i cc 300 än 600...så om det är trossbotten under är det ju bättre att öka flytspackeldjupet lite.... sen får man ju förstärka med kortlingar eller regla upp extra där man vet att det blir högre belastning...
Det är rätt mycket mer köldbryggor i cc 300 än 600...så om det är trossbotten under är det ju bättre att öka flytspackeldjupet lite.... sen får man ju förstärka med kortlingar eller regla upp extra där man vet att det blir högre belastning...
Varför inte bara kortla upp 30cc som anges? Visst kanske andra habrovinker håller, men det är ju bra med hängslen och livrem... Så fruktansvärt jobbigt är det ju inte. Om man tycker det är jobbigt att bygga rätt OCH bra kanske man ska låta nån som orkar/kan göra jobbet? Genvägar blir som bekant ofta senvägar...
Tackar för alla inlägg..
Men jag tar nog det säkra före det osäkra.. Tror det är det enda rätta för en glad amatör som mig..
cc60 golv med kortlingar på cc30 i samma material som bjälklaget.
limmad o skruvad 22mm golvspån.
20mm flytspackel med armering (min 13mm vid golvbrunn)
Men nu till en helt annan fråga. Skruva eller spika kortlingarna? Vill gärna skruva men vilka skruv ska jag använda? fick ett tips om att köpa terass skruvar.. ? Kom gärna med tips o tankar kring detta
Men jag tar nog det säkra före det osäkra.. Tror det är det enda rätta för en glad amatör som mig..
cc60 golv med kortlingar på cc30 i samma material som bjälklaget.
limmad o skruvad 22mm golvspån.
20mm flytspackel med armering (min 13mm vid golvbrunn)
Men nu till en helt annan fråga. Skruva eller spika kortlingarna? Vill gärna skruva men vilka skruv ska jag använda? fick ett tips om att köpa terass skruvar.. ? Kom gärna med tips o tankar kring detta
Jag hade definitivt skruvat. Då kan man ju ändra om man av nån anledning klantat sej. Jag gillar träskruvarna som Biltema säljer. De har torxskalle och finns i massa olika dimensioner. Jag glömde ett öppnat paket ute en hel vinter. Ingen rost! Som sagt, jag gillar dom.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruvarna"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det blir och använda sig av skruv..oskis 123 skrev:
Men undra om det inte håller och kortla med lite tunnare material än 45x195
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden